Byggahus.se

Grannens mätarskåp på min tomt, problem?

1. Mikael_L
    Medlem · 39 678 inlägg
    Ja ev kan det ju vara så, dvs att nätbolaget sen äger även ledningen efter, fram till huset...

Hur tar man reda på vem som äger den ledningen?

2. E
    Medlem · jämtland · 19 628 inlägg

elmont

Medlem
    Fråga nätägaren (y) även jag blir lite nyfiken ;)

• Laddar…
  3. E
    Medlem · 3 137 inlägg
    Nu kan det ju även vara som så även ifall nätägaren inte håller med. Om detta är hur det byggts med deras goda minne.

Men om vi säger att kabeln skulle gå sönder, vem skulle laga den och fixa provisorisk el?
    Kabeln går 70m på Annans fastighet och 10 på egen exempelvis.

Vem lagar skåpet när det brinner, finns någon samfällighet för detta och hur ser det ut?

4. Mikael_L
    Medlem · 39 678 inlägg
    Ja det finns såvitt jag vet någon slags samfällighet för området också, jag tror att det är vägsamfällighet samt lite samfälld mark samt en lagerbyggnad, typ ...
    Men alla tomter och hus är egenägda.
    Det kanske är någon med samfälligheten och elledningar och mätarskåpen här, jag vet inte.

5. GK100
    Medlem · Jönköping · 10 059 inlägg

GK100

Medlem
    Det verkar ju samtidigt vara ett kabelskåp i nätägarens system om man ser till hela uppställningen och märkskylten med någon logo och #1590. Alltså knappast ett exempel likt TS med någon "kvarglömd" mätarplats efter delning som i original var utförd som servis till kundens övertagandepunkt. Din bild passar mer in på vad El-Löken skrev och som varit uppe tidigare dvs från början välordnade saker som i princip inte skiljer sig från ordinarie kabelskåp och serviser till respektive anläggning mer än att då mätningen är centraliserad.

Blir nog ganska svårt att hitta bra exempel där det inte enligt olika tiders syn är gjort på ett ordnat sätt som på alla bilder i tråden där inga är anmärkningsvärda och knappast likt TS fall. Något jag undrar mer över på din bild är vem som ansvarar för den lilla Japanen till höger. Nu är de ju utrotningshotade men ändå så här lite juridiskt inte är de väl rättslösa. :)

• Laddar…
  6. E
    Medlem · 3 137 inlägg
    Ledningskollen.se

7. WMartin
    Medlem · 39 inlägg

WMartin

Medlem
    Jag får väl förklara hos mig då. Jag har fastighet i Gräsmark, Sunne kommun.
    Mitt mätarskåp sitter på grannfastigheten och har gjort så sen elen drogs in. På den tiden ägdes min fastighet och grannfastigheten av samma ägare, men så är inte fallet längre. Dock har det varit två olika fastigheter så länge som jag kunnat spåra det i arkivkartor, innan elens intåg i Värmland.

På bilden är mätarskåpet vid den blå punkten och min fastighet är till höger med ladan, och de två bostadshusen.
    Kan tilläggas att grannfastigheten inte har någon servis alls. Det är en ren skogsfastighet.

8. E
    Medlem · Västra Götaland · 280 inlägg

Enolf

Medlem
    Ja, den här tråden var ett fascinerande psykologiskt tittskåp.

Kan det vara covid-effekten?

• Laddar…
  9. E
    Medlem · 3 137 inlägg
    Tala gärna ur skägget. Vet du något, förmedla kunskapen tack.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.