Byggahus.se

Grannens mätarskåp på min tomt, problem?

1. T
    Medlem · 23 inlägg

TobiasHermansson

Medlem
    hej

Vi hade innan nyåret två hus, den ena bodde vi i medans vi renoverade den andra. Nu är allt klart och vi flyttade in i den nyrenoverade och sålde den andra.

innan vi sålde den andra så styckade vi av en del av tomten till en egen fastighet, lantmäteriet och vi gjorde detta och inga frågetecken uppstod.

Nu har grannen som köpt huset hojtat till och säger att elmätarskåpet till hans hus är på den andra delen av tomten som inte är deras (den avstyckade delen)
    Rent teoretiskt så vill Eon att elmätarskåpet ska vara på tomten där huset är vilket grannen vill också.
    (Varken lantmäteriet eller jag tänkte på detta men ser dock inga fel på det då det kan vara kvar)
    De anmälde detta till dolda fel försäkringen men fick avslag på att detta gäller på undersökningsplikten som köpare.

Nu kom grannen och ville att vi skulle betala för flytten av skåpet då detta är fel, men jag ser inte varför vi ska betala och den får ju vara kvar där om de vill, vi ska inte göra något med tomten så att säga (bygga nytt eller så) ett enkelt servitut eller ledningsrätt kan ju skapas om de nu vill men då får se betala detta också.

Är det bara jag som är bakom flötet och inte fattar varför jag ska vara betalningsskyldig eller har jag rätt att de får bekosta detta själva om de nu måste ha det flyttat*?

Tack på förhand för svar

• Laddar…
  2. E
    Medlem · jämtland · 19 660 inlägg

elmont

Medlem
    Låt din granne och Eon med hjälp av en elfirma ordna med servisen så att grannen och Eon får det som dom vill. Det GRANNEN behöver göra är att sätta upp ett nytt (eller flytta det befintliga) och att elfirman gör en flyttningsanmälan. Eftersom du inte har nått emot att mätaren får sitta där den sitter så finns det ingen anledning till att du ska vara med och bekosta en flytt.
    Din granne är lite snett ute.

• Laddar…
  3. B
    Medlem · 874 inlägg

Bigfoot

Medlem
    Jag har grannens skåp på min tomt sedan avstyckning för 15+ år sedan och ingen har haft några synpunkter på det.
    Frågan är vad Eon grundar det på, om det faktiskt finns någon regel om det eller bara är tyckande från deras sida.

Du säger att ni styckade först och sålde sedan, då har jag svårt att tänka mig att ansvaret hamnar på er. Hade ni styckat av i samband med försäljning och skrivit i kontraktet att ni ansvarar för alla styckningskostnader så hade det kanske varit en annan sak.

4. harry73
    Allvetare · Skåne · 12 124 inlägg

harry73

Allvetare
    Om försäkringsbolaget inte tycker det är dolt fel, förstår jag inte varför ni ska betala.

• Laddar…
  5. E
    Medlem · jämtland · 19 660 inlägg

elmont

Medlem
    Eon har nog lite rätt varje fastighet ska ha sin egen servis och man får inte leda ström från en fastighet till en annan. Men det är i samband med ett fastighetsköp en marginell kostnad, jag skulle gissa att man löser det hela för en kostnad mellan 10 och 20 000:-

• Laddar…
  6. imported_Benno
    Medlem · Korpilombolo · 1 374 inlägg

imported_Benno

Medlem
    Gissar att du däremot kan kräva att grannen flyttar sitt mätarskåp på grannens bekostnad om inget servitut finns. Vi har samma situation med delat mätarskåp med grannen. Skåpet sitter på vårt uthus. För 50 år sedan delades fastigheten upp i två. Inget servitut.
    Men vi kommer fortfarande överens med grannen.

• Laddar…
  7. L
    Husägare · Stockholm · 555 inlägg

Luddis_1

Husägare
    Mitt mätarskåp sitter på en stolpe på grannens fastighet, gjort så sedan -56 då fastigheten byggdes.
    Ser inget problem och det har funkat för alla parter sedan dess. Vill någon flytta det så får den bekosta flytten.

• Laddar…
  8. Workingclasshero
    Medlem · Stockholm · 1 943 inlägg

Workingclasshero

Medlem
    Vem valde EON?

• Laddar…
  9. imported_Benno
    Medlem · Korpilombolo · 1 374 inlägg

imported_Benno

Medlem
    Är eon nätägaren så kanske valet var enkelt. :)

• Laddar…
  10. K
    Medlem · stockholm · 2 328 inlägg

Kane

Medlem
    Vilken nätägare har du valt för din fastighet?

• Laddar…
  11. T
    Medlem · 4 inlägg

Tagsi

Medlem
    Om jag tolkar TS rätt är EON elnätsägaren, den kan man inte välja. Om man inte väljer bort dem och går offgrid :)

• Laddar…
  12. T
    Medlem · 23 inlägg

TobiasHermansson

Medlem

EON är nätägaren, inget vi valt.

• Laddar…
  13. T
    Medlem · 23 inlägg

TobiasHermansson

Medlem
    Låt oss säga att det finns en regel i detta som säger att det inte ska sitta på någon annans tomt, vilket det ändå gör i många fall som vi konstaterar, vi har ju redan lämnat fastigheten genom försäljning samt att dolda fel försäkringen säger att detta går på säljarens undersökningsplikt så ser jag inte ännu en gång varför jag ska vara med och betala.
    Ingen annan av er heller för den delen om jag tolkar era svar korrekt :)

14. M
    Medlem · 16 inlägg

Morfar68

Medlem
    Mitt och grannens skåp sitter på en tredje grannes fastighet och har så gjort sedan avstyckningen 1965...

• Laddar…
  15. H
    Medlem · 208 inlägg

hydrolift

Medlem
    Det här med att skåpet inte ska sitta på annan fastighet har väl inte så mycket med att det sitter på just annan fastighet utan att man inte får dela samma abonnemang (mätare) på flera bostadshus. Med vissa undantag för jordbruksfastigheter. Det sitter nog en massa stolpar med skåp typ en halv meter på fel sida gränsen runtomkring i Sverige.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.