Byggahus.se
Klart man får försvara sig mot en aggressiv hund!
Se bara till att det verkligen är en hund, och inte en varg, för om den "råkar" bli avlivad när den valt att attackera dina barn, så riskerar du få skaka galler i 6 månader.

• Gilla
Beemaster
  • Laddar…
Staffans2000
Vilket struntprat.
Det vet du lika väl som jag. Eller hur!

Helena S skrev:
Klart man får försvara sig mot en aggressiv hund!
Se bara till att det verkligen är en hund, och inte en varg, för om den "råkar" bli avlivad när den valt att attackera dina barn, så riskerar du få skaka galler i 6 månader.
Man får döda en varg som attackerar ens barn och boskap, om man gör det under attacken.

Ja, på pappret får du det, men jag minns att det blev en förskräcklig uppståndelse från Länsstyrelsen som försökte bortförklara att en varg attackerat en ung mamma som varit ute med sitt barn i barnvagn någonstans i Norrtäljetrakten för några år sedan. Någon skyddsjakt på den vargen var det inte tal om, därtill ansågs den alltför genetiskt värdefull.
Samtliga vargar i Sverige har ett skyddsvärde som är närmast absurt när man tänker att det är en "ras" av hund som är så närbesläktad att den får fertil avkomma om den parar sig med hund.
Det jag vill komma till, är att om du äger en hund har du strikt ägaransvar, om du inte är Svenska Staten, då är det Kronans vilt och det är mer värdefullt än människorna i samma stat.
Men vi kan lägga ner det här, då det dels är off topic, dessutom har trådskaparen antingen klarat att gå till rätta med problemet, eller flyttat eller hunden har dött. :)

Han har kanske skaffat en större hund? :surprised:

Varje gång jag ser denna tråd blir jag att tänka på "Despicable me" när Gru träffar sin granne...

;)

/ATW

• Gilla
Patrik440
  • Laddar…
snowjim skrev:
Förstår att en hundägare skulle tänka såhär, har själv varit hundägare men är numera kattägare istället. Man får dock fundera över vad som händer, varför är min hund i grannens trädgård, varför anfaller den deras katter/barn? Är det rimligt att grannen ska behöva oroa sig över att min hund anfaller dem? Och som vanligt vänd på det, om det var jag som var grannen?

Oavsett så misstänker jag att det är klart allvarligare brott att tillföra en annan människa skada än att tillföra ett annat djur skada. Särskilt när det inte finns någon hotbild längre.

Slutligen krävs det en hel del mod för att döda en hund, visst gör det saken lättare om hunden är beslutsam och inte ger upp men det är ändå en tung sak att lyckas med både fysiskt och psykiskt. Så om detta motförmodan skulle inträffa så ska man ha klart för sig att personen kan helt klart försvara sig och oavsett vad du anser att du har för rätt så kommer du troligen få fängelse eller iallafall böter om du lyckas.
Att döda en hund räknas som skadegörelse/grov skadegörelse.
Attackerande hund är likställt med misshandel (strikt ägaransvar). Här äger man som utsatt rätten att värja sig, dvs självförvar. Dock till "rimlig" gräns.

Nils82 skrev:
Att döda en hund räknas som skadegörelse/grov skadegörelse.
Attackerande hund är likställt med misshandel (strikt ägaransvar). Här äger man som utsatt rätten att värja sig, dvs självförvar. Dock till "rimlig" gräns.
Misshandel ger väl sällan något mer än möjligen lite böter, däremot att behöva avliva hunden kan säkert vara ganska jobbigt. Straffet för hundägaren spelar egentligen liten roll för mig, det viktiga är att mitt barn, mina katter eller någon annan ur familjen inte blir skadad ALLS, för mig är det nolltolerans. Är högst skeptisk till att någon skulle få fängelse för att skada en hund som anfaller.

Har tyvärr inte haft möjlighet att ringa o kolla vad som verkligen gäller med Polisen men det kommer.

Har alltid pepparspray med mig på hundpromenaden. Används med fördel mot aggressiva hundar och annat patrask.

Herc skrev:
Har alltid pepparspray med mig på hundpromenaden. Används med fördel mot aggressiva hundar och annat patrask.
Man behöver tyvärr tillstånd för att få ha pepparspry. Så även om du undviker att agera tuggben så lär du troligen åka på något straff, kanske fängelse i värsta fall. Hade det bara varit böter så tror jag de flesta hade varit redo att betala en slant för att undvika att bli tuggad på.

snowjim skrev:
Man behöver tyvärr tillstånd för att få ha pepparspry. Så även om du undviker att agera tuggben så lär du troligen åka på något straff, kanske fängelse i värsta fall. Hade det bara varit böter så tror jag de flesta hade varit redo att betala en slant för att undvika att bli tuggad på.
"Pepparspray" används ofta (felaktigt) som benämning på laglig försvarsspray, lagliga versioner finns bl.a. att köpa på Clas Ohlson, även denna lagliga version förblindar, irriterar och färgar målet (om man träffar).

• Gilla
snowjim
  • Laddar…
Helena S skrev:
Ja, på pappret får du det, men jag minns att det blev en förskräcklig uppståndelse från Länsstyrelsen som försökte bortförklara att en varg attackerat en ung mamma som varit ute med sitt barn i barnvagn någonstans i Norrtäljetrakten för några år sedan. Någon skyddsjakt på den vargen var det inte tal om, därtill ansågs den alltför genetiskt värdefull.
Samtliga vargar i Sverige har ett skyddsvärde som är närmast absurt när man tänker att det är en "ras" av hund som är så närbesläktad att den får fertil avkomma om den parar sig med hund.
Det jag vill komma till, är att om du äger en hund har du strikt ägaransvar, om du inte är Svenska Staten, då är det Kronans vilt och det är mer värdefullt än människorna i samma stat.
Men vi kan lägga ner det här, då det dels är off topic, dessutom har trådskaparen antingen klarat att gå till rätta med problemet, eller flyttat eller hunden har dött. :)
Bara så du vet så räcker det inte med att ha sett en varg för att den ska få skjutas.
Har man lösdrivande hund utan uppsikt och den blir attackerad av vilt djur får man liksom skylla sig själv. I vildmarken finns vilddjur. Inte ett dugg konstigt.

• Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
Nu är pepparspray lagligt i Spanien och det slinker med några flaskor i bagaget varje år när vi återvänder till no go zones i sverige för att fira midsommar och annat som inte borde finnas :) enl. den nu avskedade fru sahlin.

Herc skrev:
Nu är pepparspray lagligt i Spanien och det slinker med några flaskor i bagaget varje år när vi återvänder till no go zones i sverige för att fira midsommar och annat som inte borde finnas :) enl. den nu avskedade fru sahlin.
Du måste vara ett äkta troll!!!!!!
Kan du vara snäll & peka ut dessa zoner samt gärna referera till artikel eller annat där Mona Sahlin sagt nåt liknande?

• Gilla
jnse och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.