Byggahus.se

Grannens damm förstör min enskilda väg?

1. K
    Medlem · 7 inlägg

Kaptens

Medlem
    Är det en damm som enbart försörjs av dagvatten? Det vill säga, det finns ingen form av vattendrag som bäck, å, eller liknande, som försörjer dammen med vatten?

Om grannen enbart har byggt dammen för att samla upp dagvatten låter det ju märkligt att det ska rinna undan i en vägtrumma under en väg. Man kunde i så fall argumentera för att trumman kan tas bort. Sedan kan man peka på grannen som får leda bort vattnet någon annanstans. Ut på, eller under en väg, ska det väl inte i alla fall.

Om det finns tillförsel av vatten via någon form av vattendrag är det ju i så fall rimligt att ansvaret för att underhålla vägen (och trumman) ligger på ägaren av vägen. Vattnet hade väl runnit den vägen ändå tänker jag. Men då får ju grannen ta att du är där och rensar undan med jämna mellanrum.

• Laddar…
  2. MarcusRask
    Renoverare · Skåne · 211 inlägg

MarcusRask

Renoverare
    Exakt min tanke. Grannen säger att det är "regnvatten" och inte dammen som orsakar att vägen ser som den gör. Och att dammen varit låg när det varit vatten på vägen. Efter att presenterat fotobevis för grannen så viftas det bort. Så det är på den nivån vi ligger. Så ja. Dem anser inte ens att dammen är problemet. Så en eventuell lösning blir ju att bara ta bort vägtrumman och säga till dem att lösa det bäst fan dem vill.

3. MarcusRask

MarcusRask

Renoverare
    Och som svar på sin indirekta fråga så är dammen försedd med dagvatten endast. Där finns inget vattendrag som förser dammen med vatten.

4. Claes Sörmland
    Medlem · Sörmland och stan · 15 148 inlägg

Claes SörmlandPremiumikon: Träd

Medlem
    Nej, du får inte skada grannens fastighet så att den svämmar över genom att ta bort kulverten. Det finns inget utrymme för detta i lagen trots att de är idioter.

Fixa din väg och skit i grannarna, det leder bara till mörka känslor och elände att försöka få dem att bete sig vettigt.

5. A
    Medlem · 2 697 inlägg
    Jag blir lite nyfiken... var där snustorrt innan dammen gjordes ?
    Finns det möjlighet att dela med sig av lite bilder i ämnet?

Redigerat 29 maj 2022 13:13
  6. D
    Medlem · E · 26 484 inlägg
    Det måste ju handla om grundvatten. Då är det definitivt du som ska lösa problemet.

7. Workingclasshero
    Medlem · Stockholm · 3 139 inlägg
    Jag förstår inte varför du inte bara rensar vägtrumman om det är hela sanningen.
    Dvs du rensar vägtrumman så är problemet löst, eller orsaken till problemet med vägen.
    Framledes håller du koll på vägtrumman så det inte är stopp och förorsakar att vägen eroderar.
    Du har problemet och lösningen i din hand, damm eller inte, oansvarsfull granne eller inte, du sitter på problem och lösning.
    Ta en spade, grep, eller vad som nu krävs och lös orsaken till problemet med vägen.
    Det är ingen annans fel liksom......

8. SågspånPappspikEternit
    Husägare · Småländska höglandet · 2 371 inlägg

SågspånPappspikEternit

Husägare
    Om du tar bort vägtrumman blir ju marken ännu mer vattensjuk och vägen i ännu sämre skick :thinking:?
    Rensa inloppet till vägtrumman så vattnet rinner undan istället. Om de där blåtandslurarna inte bara är till för att se fräna ut, har du säkert tillgång till nån liten grävmaskin som kan lösa uppgiften. När du och svärmor ändå är igång och gräver, gör en fördjupning vid vägtrummans inlopp, så blir där som ett sandfång där grus och ävja kan samlas istället för att täppa igen vägtrumman.

(Eftersom du inte kan skilja på "de" och "dem" i skrift, är det faktiskt helt korrekt att använda "dom" hela tiden. Då befriar du oss som kan skilja på "de" och "dem" från smärtor i ögonen.)

9. yonna
    Medlem · Österlen · 8 394 inlägg

yonna

Medlem
    ;)

10. C
    Medlem · västa götalands län · 16 inlägg

crazymike

Medlem
    Ett par tre till vägtrummor med några meters mellan rum djupt lagda för att dränera dammen är ju också en lösning för att ”säkerställa framtida farbarast på vägen”

• Laddar…
  11. A
    Medlem · 3 inlägg

Adam900103

Medlem
    Jobbar med vägar och osv och kan instämma med svaret ovan, det ligger i 80% av fallen på den enskilda fastigheten att hantera sitt dagvatten. Om dennes dagvatten släpps ut i väg-anläggningen så ska avtal för detta finnas. Sen är detta med dagvatten inte solklart men man kan se det som att en oexploaterad tomt har ett dagvatten flöde och när man tillför hårdgjord yta så(tak, asfalt, plattor mm)så ökar detta flöde till följd av att avrinningen blir snabbare och detta vatten ska fördröjas i typ stenkista, damm eller liknande. Jag skulle kontakta kommunen och rådfråga hur du löser detta för det är inte solklart men känns konstigt att det inte finns servitut eller avtal kring trumman.

12. Claes Sörmland

Medlem
    Kommunen har inget med den civilrättsliga relationen kring detta dagvatten att göra. Det löses av respektive fastighetsägare.

Kommunen ansvarar bara för dagvatten på allmän plats som kommunen är huvudman för samt för dagvatten inom verksamhetsområde för dagvattenavlopp.

Redigerat 29 maj 2022 19:34
  13. MarcusRask

MarcusRask

Renoverare
    Asså lösa problemet kan jag göra när som helst. Men varför ska jag fixa vägen när deras damm är problemet? Jag är inte ute efter att lösa problemet utan att lösa ansvarsfrågan. Grannarna ska gott vara med och betala. Om inte betala alltihop rentav. Att rensa trumman funkar ju jättebra när det är deras damm som sätter igen röret. Dvs att löv pinnar sediment osv har satt igen öppningen till trumman i deras damm på deras mark.
    Och det är deras privatägda konstgjorda damm utan vattentillförsel förutom deras dagvatten och regn.
    Trumman leder ut på backen på andra sidan vägen, vilket är min mark. Och där är marken åtminstone 1 meter under vattenspegeln i dammen. Så grundvatten är det inte. Det är dammen som är problemet. Och dammen är deras. Svårare än så blir det inte.

14. Claes Sörmland

Medlem
    Vem har lagt trumman där mellan dammen och under vägen?

15. MarcusRask

MarcusRask

Renoverare
    Har jag sagt tidigare. Den lades vid anläggandet av dammen. Dock vet inte föregående ägare när det var. Innan 90-talet iallafall.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.