Flera har varit inne på att grannen kan tvingas ta bort det han byggt in på din ev. framtida tomt.

Det är inte så enkelt. Den här typen av intrång regleras i jordabalken. Det finns alla möjligheter att grannen får ha kvar sin byggnad på marken, under vissa omständigheter kan han tom genom fastighetsreglering tvångsköpa marken som han har ockuperat. Mot din vilja.

Dagvattnet som leds in, Detta får han (troligen) inte göra. Men att få bort det kan vara ett flerårigt domstolsprojekt. Och han har stora möjligheter att i praktiken skicka in det till dig utan att du kan stoppa det.

Som sagts. OM du vill köpa här så tag kontakt med grannen innan. Det kanske löser sig utan problem, elelr så visar det sig att han har fått nyttjanderätt eller servitut både för huset på marken, och för dagvattnet. Eller så ör han omöjlig och gör som han vill, i så fall stor varning köp inte!

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Men om du vet:
Fario Fario skrev:
vad "fastighet" betyder
hur kan du då använda ordet för en byggnad. Det är ju bara fel!

Fario Fario skrev:
Tänk "fastighetsskötare" som vi ser som en som går runt och luftar element, sopar cykelutrymmen och lagar dörrar till soprum.
och skottar snö och klipper gräs. Det är inget märkligt att fastighetsskötaren även ägnar sin omsorg åt fastighetstillbehören!

Fario Fario skrev:
Jag tror att en majoritet även på byggahus använder de orden på samma sätt.
Även om det skulle vara så, så gör det inte det felaktiga språkbruket korrekt.

• Gilla
MONTREAL och 5 till
  • Laddar…
Fario Fario skrev:
Då tror du fel.

• Gilla
Kling 1 och 6 till
  • Laddar…
TheImprovisor
Fario Fario skrev:
Jag tror att de flesta på byggahus är på det klara med skillnaden mellan hus, tomt och fastighet.

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
T Tessebubblan80 skrev:
Och då antar jag att jag inte får ställa min stackars husvagn på tomten heller fören det står en byggnad där. Visst? Denna jävla byråkrati i det här landet 🙄
Husvagn har hjul, behövs inget bygglov då.

T Tessebubblan80 skrev:
Men man kan väl söka bygglov för ett attefallshus om det inte finns en huvudbyggnad? Sedan kan man klassa om det till boningshus läste jag.
Nej, Attefall är en s k komplementbyggnad till en huvudbyggnad så det kan du inte. Grannens byggnad upptar dessutom del av den byggrätt som ev finns på din fastighet om den ligger inom detaljplanerat område.

Pellegnillot71
T Tessebubblan80 skrev:
Detta skjul eller vad man skall kalla det är nog ca 50-60 m2 och sträcker sig ca 2 meter in på tomtgränsen. Huset vi tänkt bygga skall ligga på andra sidan tomten så inte i närheten av detta (fula) skjul. Men fan vad synd att man inte kunde dra nytta av det. Någon som vet kostnaden för att ansöka om bygglov för fritidshus vs attefallshus? Är ny på detta med tomter och grejer.
Helt ärligt så tycker jag att du ska titta på en annan tomt. Det låter inte som vare sig du eller grannen komner att trivas efter att du köpt tomten och flyttat in.

Varför leta upp problem om man kan undvika dem? Vet du ens anledningen till att skjulet står där? Senare avstyckning?

Är du helt säker på att inte grannen också vill köpa tomten? Låter ju som att det kan bli en billig affär om du kan tänka dig att bara använda den som husvagnsparkering och om grannen ändå börjat breda ut sig ditåt kanske han bara passar på att lägga ett bud han också.

Det lär ju vara enklast för säljaren också.

Om man verkligen vill ha tomten hade jag iaf varit nojig över det och kanske inte pratat för mycket med grannen i förväg.

• Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
T Tessebubblan80 skrev:
Jag har en fråga gällande en tomt som jag har tänkt lägga bud på. Grannen har ett större uthus som sträcker sig in på tomtgränsen ca 2 meter. Detta uthus har nog legat där i minst 10-15 år. Har försökt googla vad som gäller och jag antar att det är gammal hävd eller något. Kommer inte kräva att han river det, men om grannen skall sälja huset någon gång kan jag då kräva att denna byggnad rivs? Det är ju ändå inte kul att ha någon annans byggnad på sin tomt. Sedan undrar jag om jag kan dra nytta av att det står ett uthus på min tomt när det kommer till bygglov? Kan jag hävda att det redan står en byggnad där så att jag kan få bygga ett attefallshus? Nån jäkla nytta skall man väl ha av att grannen byggt in på tomten?
Javisst kan du dra nytta av detta. Nån jäkla öl per vecka måste det väl vara värt. Ni kommer ju bo grannar. Det kanske är jättetrevliga människor. 😁

T Tessebubblan80 skrev:
Och då antar jag att jag inte får ställa min stackars husvagn på tomten heller fören det står en byggnad där. Visst? Denna jävla byråkrati i det här landet 🙄
Nej det får du inte göra, att inrätta en parkeringsplats för husvagnen kräver bygglov. Att ställa uop husvagnen permanent eller längre perioder kräver också bygglov.

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Ja! Rent allmänt används begreppen tomt och fastighet väldigt ofta felaktigt!
Lite hispigt har det blivit här på BH. Bara för att tomt på senare tid har definierats i PBL så betyder det inte att ordet inte kan användas i andra betydelser än den som åsyftas när man pratar om PBL. Tomt betyder olika saker i olika sammanhang helt enkelt.

• Gilla
Citrona och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Tomt betyder olika saker i olika sammanhang helt enkelt.
tom [tom´] adjektiv ~t ~ma • utan innehåll

• Haha
Renovatorus och 2 till
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Liten varning angående "Jordbruksmark där ingen får bygga".
Om du inte äger utsikten har du inga garantier...

Ett bostadsområde byggdes nyligen på en höjd vid en åker, hyfsat exklusivt läge.
Lagom när husen var färdigbyggda började de sälja åkermarken framför husen...
Har gjort det där., köpte småhus omringat av allmän plats park och var så nöjd. Sen kom markägaren på att slösa bort sina pengar på att sälja tomtmark. Så fick man uppleva att en detaljplan inget betyder för den som vill ha NIMBY och nu omringas jag av små själlösa hus med öppen planlösning som poppar upp och målas i vit plastfärg.

• Ledsen
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
tom [tom´] adjektiv ~t ~ma • utan innehåll
En tom tomt är en obebyggd tomt och en sådan kan inte existera per definition enligt PBL.

• Haha
Dowser4711
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.