Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Grannens byggarbetare använder min uppfart hela tiden

1. M
    Inredare · halland · 274 inlägg

MoveMe

Inredare
    Hej,

Har ett företag till granne som styckat 2 tomter bredvid min fastighet, under byggandet av deras ena hus som ändå är det som ligger längre bort ifrån min tomt så har byggarna gång på gång använt min uppfart som parkering. Nu när ett hus är färdigt har de satt staket mot det första huset så att köparen till det nya huset vet sin tomtgräns. De har även byggt staket mot gatan. Däremot har de lämnat det fritt mot min tomt. Vilket nu är enda infart in till den obebyggda tomten, så det är uppenbart att de kommer att använda min tomt som infart. Jag undrar vad kan jag göra? Ska jag bygga staket på min sida? Men hittar inte tomtmarkeringarna. Kan jag göra nåt som förbjuder dom att använda min tomt? Jag har sagt till flera gånger, till byggarna men de har bara ignorerat mig, så det hjälper inte att prata med dem.

• Laddar…
  2. K
    Självbyggare · Skåne · 2 911 inlägg

Kallebo

Självbyggare
    Parkera din egen bil så att de inte kommer förbi? Hade samma problem här.. det var tom så att de ställde sig för min uppfart en gång. Jag fick nummret till arbetsledaren av grannen och efter att ha pratat med honom hände det inte igen..

3. D
    Medlem · 7 inlägg

David__11

Medlem
    Sätter du upp en parkeringsförbudsskylt så kan du skriva ut egna p-böter.

4. harry73
    bra på allt · Skåne · 15 208 inlägg

harry73Premiumikon: Skruvdragare

bra på allt
    Det krävs lite mer för att få skriva ut parkeringsböter

5. Marcus_L
    Allvetare · Stockholms län · 358 inlägg

Marcus_L

Allvetare
  6. D
    Medlem · 7 inlägg

David__11

Medlem
    Gör det verkligen det? Vad jag läst så har du rätt att som privatperson ta ut kontrollavgift som markägare.

7. E
    Hobbysnickare · Stockholm · 1 060 inlägg

Ejmelie

Hobbysnickare
    Vad säger grannen när du pratar med honom?

Jag tänker att du talat med honom och sagt att du inte vill att dom parkerar hos dig. Har han bara struntat i det?

8. S
    Medlem · Blekinge · 1 806 inlägg

steve5432

Medlem
    Om det inte går att prata med personerna som parkerar där, ställ din egen bil i vägen, för att se vad som händer. Antagligen fattar de vinken utan vidare diskussion.

/S

• Laddar…
  9. P
    Husägare · 4 598 inlägg
    Förbudsskyltar och kontrollavgift kanske inte hjälper. Antingen tycker de att det är värt pengar att stå hos dig, eller så struntar de i att betala och då måste du driva in betalningarna. Om det är utlandsregistrerade fordon kanske det blir extra krångligt.

Sätt upp någon form av hinder eller parkera själv då de inte kan stå hos dig.

10. harry73
    bra på allt · Skåne · 15 208 inlägg

harry73Premiumikon: Skruvdragare

bra på allt
    Man ska ha en underskylt med vem som kontrollerar inkl telefonnr och sedan krävs det att den som delar ut böter ska ha genomfört en kurs eller i alla fall har tillstånd att göra det.
    Enklast som privatperson är att låta en ett etablerat företag sköta kontrollen.
    Enklast för ts är dock att slå några stolpar i marken och hänga ett rep eller en kedja över infarten, så att man inte kommer in längre

11. Fairlane
    Medlem · Stockholms Län · 8 383 inlägg

FairlanePremiumikon: Hand

Medlem
    Folk som inte begriper eller skiter i det trots tillsägelse skulle jag helt sonika parkera in om det är möjligt på platsen. Jag skulle parkera in dem och inte flytta bilen på ett dygn eller så om det inte verkligen är akut. Att de ska hem till familjen efter avslutad arbetsdag är inte akut.

Går det inte att parkera in så får skulle nog alternativ två sätta upp ett hinder så de inte kommer in på tomten.

Parkeringsböter etc tar tid, men visst det är en möjlighet, om än omständig för en enskild tomt.

För några år sen hade jag en granne som parkerade framför vår infart så vi inte kom in på tomten (det gick att komma in med bil, men det var ett jäkla bök, med släpvagn eller skåpbil var det omöjligt). På platsen var det parkeringsförbud.
    Jag ringde på hos grannen (som för övrigt hade plats för 7-8 bilar på garageuppfarten, men valde att ställa en av tre bilar utanför vår infart). Ingen öppnade. Jag letade rätt på ett telefonnummer, ingen svarade. Jag skrev en lapp och satte på rutan och bad vederbörande parkera så de inte blockerade vår infart. Ingen effekt. Han hade fått chansen, så varje gång han stod där ringde jag parkeringsbolaget. Den metoden var effektiv tre-fyra böteslappar på en vecka, sen stod han aldrig mer där.

12. M
    Medlem · Stockholm · 24 inlägg

MiaV

Medlem
    Vi har motsatt problem. Delar uppfart med grannen, ställer man sig på deras sida är de "inlåsta". Vilket borde vara uppenbart för precis alla som har så pass mycket ledsyn att man tillåts köra bil. Trots det har vi haft oräkneligt antal hantverkare och bud som ställer sig på deras sida. Det är något oförklarligt lockande med att ställa sig där, och ett sisyfosarbete att försöka få dem att sluta.

Men tillbaka till ditt problem, gör max ett försök att prata med någon arbetsledare med situationen. Blir det inte omedelbar bättring är det bara att gå rakt på kontrollavgift, kedja eller vad du nu väljer som aktivt avskräckande åtgärd. Annars kan du redan nu gå ner i deltid på jobbet för att ha tid att schasa bort alla tusentals underentreprenörer.

13. Fairlane
    Medlem · Stockholms Län · 8 383 inlägg

FairlanePremiumikon: Hand

Medlem
    Parkera bakom och häll upp en whisky. När de ringer på dörren och de ber dig flytta bilen så visar du upp ditt whiskyglas och säger att det får vänta till du är nykter att köra, återkom imorgon.

14. H
    Medlem · 143 inlägg

HansOT

Medlem
    Enklast blir väl att sätta upp en vägbom med lås gärna fjärrkontrollerat så kan du ju också låsa in deras bilar om dom redan står där!

15. N
    Medlem · 320 inlägg
    Fotanglar...

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.