Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Grannens barrträd förstör vårt hus!

1. Limpewe
    Medlem · 10 inlägg

Limpewe

Medlem
    Har köpt ett hus för 4 år sedan och fick då ärva en gammal grannfejd som involverar 3 förväxta lärkträd. Gröna och fina sommartid, men på höst/ vinter släpper de sina barr. Barren har genom åren blåst in under takpannorna och nu legat och samlat fukt, vilket i sin tur lätt till skador på detta.
    Även bilen behöver saneras på barr (även i motorrummet). Har vänligt bett grannen ta ner träden, men han menar att ”lite skit som faller ner får man räkna med”….. Fick idag nog och ringde till byggnadsnämnden i min kommun som hänvisar till jordbalkslagen. Och ja. Jag har sågat av alla grenar som växer över på vår tomt, men det borde väl även finnas något sorts ansvar om ens växtlighet förstör grannarnas fastigheter? Försökte även prata med vårt försäkringsbolags juridiska ombud, men de kunde inte heller ge något tydligt svar. Någon som råkat ut för nått liknande som vet hur man kan gå tillväga?

• Laddar…
  2. raveper
    Hobbyelektriker · västragötaland · 4 977 inlägg

raveper

Hobbyelektriker
    Skulle tro att det är dags att byta pappen under pannorna om det är så illa.

3. D
    Renoverare · Stockholm · 1 489 inlägg

Dublin

Renoverare
    Det finns mängder av sådana här trådar. Men det är nog en lång väg att vandra om du ska tvinga honom ta ner dem om han inte vill. Har du erbjudit dig att stå för kostnaden att ta ner dem? Om de står lite taskigt till så kan det kosta en slant och om du kan tänka dig ta den kostnaden kanske det kan få honom på andra tankar.

4. D
    Medlem · 51 inlägg

Denimhead

Medlem
    Gör en Solsidan. Ecoplugg. Nä skämt osido, tråkigt sånna här grejer. Förstår er frustration.

5. borpålandet
    Medlem · 25 inlägg
    Jag hade ett träd som en granne var irriterad på och ville att jag skulle ta ner. Jag var inte så sugen men till slut erbjöd han sig ta ner och forsla bort och då ordnade det sig. Mitt råd är att du erbjuder dig att göra jobbet. Att ta ner träd på en gård är ganska omständligt och de flesta drar sig nog för det.

6. raveper
    Hobbyelektriker · västragötaland · 4 977 inlägg

raveper

Hobbyelektriker
    Skaffa en lövblås och blås in barren på grannens tomt. Det är ju ändå bara en gång om året de barrar.

7. Magnus E K
    Husägare · Östergötland · 3 218 inlägg

Magnus E K

Husägare
    Barren suger åt sig föroreningar och renar luften. Tar ni ner träden kommer ni statistiskt sett dö tidigare. (Räknar ej in olycksfall i samband med extra takunderhåll.)

8. F
    Medlem · Östergötland · 6 979 inlägg

fribygg

Medlem
    Flytta eller köp de grannfastigheter som har träd så du kan avverka de träd som ej faller dig i smaken.

9. perra i skogen
    Medlem · Dalarnas · 582 inlägg

perra i skogen

Medlem
    Eftersom det inte finns någon lag som förbjuder markägare att ha träd på sin tomt, så har du ju inget att kunna sätta mot. Vill din granne inte ta ner träden, då kan du aldrig kräva/tvinga den till det.
    Du kan fråga/be snällt, inget annat.
    Träden stod ju där när du köpte huset, så du borde ju vetat om problemet och därigenom haft möjlighet att inte köpa detta "problem" utan ett annat hus utan träd i närheten.

Vad exakt ska jordbalkslagen hjälpa dig med?
    Vad ska en jurist kunna göra om inget olagligt/fel begåtts?

10. Bästa svaret

M
    Husägare · 608 inlägg

mrsnhp

Husägare
    Tråkigt, men så är det med träd. De släpper grejer. Löv, barr, blomblad, pollen, frö… Vi kunde tex skopa upp en hel hink med halvt förmultnade björkfrön när vi lyfte på bergoplattorna på altanen.

Löv verkar inte gå under jordabalken, och då lär inte barr heller göra det. Se tex https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...lsyn/exempel-pa-tillsynsarenden/ovardad-tomt/ (sök efter löv för att hitta rätt stycke)

11. Claes Sörmland
    Medlem · Sörmland och stan · 14 430 inlägg

Claes SörmlandPremiumikon: Träd

Medlem
    Bara att förlika sig med de där barren som faller på senhösten. Grannens träd står där med all rätt.

Förslaget att få grannen mer motiverad till trädfällning genom att stå för besväret och kostnaden är inte så dum.

Redigerat 22 dec 2022 08:19
  12. O
    Medlem · 121 inlägg

OskarL

Medlem
    Hyr helikopter varje höst. Flyg över med rätt vinkel så att alla barr blåser av direkt till grannens tomt. Problem solved!
    Varsågod! Du behöver inte tacka mig utan skänk en slant till välgörenhet istället.

13. M
    Tillbyggare · Partille · 1 141 inlägg

mojjen

Tillbyggare
    Antingen vill grannen ha kvar sina träd. Dä hjälper inget förutom en ordentlig muta.

Eller så bryr inte grannen sig men har inte lust att ta varken tid, kostnad eller risk. Då återstår att erbjuda att ombesörja fällning och bortforsling
    Det rådet har du fått ganska samstämmigt. Några andra rättigheter har du nog dessvärre inte. Finns säkert vissa aktsamhetskrav att ta till. Men det kommer knappast räcka med barr på bil och tak. Utan snarare reell risk för att träden skall välta. Dom ser dock lite för friska ut för det kortet.

Som nämnts så kan det nog bli dyrt. De är stora och nära byggnad. Med bortforsling så kommer det handla om 5 siffrigt, frågan är vad första siffran blir min gissning en 2a.

• Laddar…
  14. L
    Medlem · 398 inlägg
    Mja träden stod ju där när du köpte huset så att det är som det är är ju för att det är som det är.

Erbjud grannen att du står för kostnaden att ta ner och frakta bort träden samt en extra peng för att han blir av med sina vacka träd.

15. V
    Husägare · Orten · 114 inlägg

VRZ

Husägare
    Som många varit inne på, erbjud dig att sköta hela grejen (eller bekosta den) och se reaktionen. Jag har själv blivit ombedd att ta ned träd på min mark för att det skymde grannens kvällssol, givetvis skulle detta betalas av mig. Granne 2 däremot betalde för jobbet, gjorde det på en tid jag själv bestämde och gav mig en del färdig kapad ved av träden dom fällt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.