Byggahus.se

Grannen vill köpa in sig på vår brunn!?

1. TorpAnders
    Medlem · Västmanland · 1 093 inlägg

TorpAnders

Medlem
    Vi bor på landet med egen borrad brunn med bra vatten.
    Nu har vi fått frågan av den närmsta (och enda) grannen om dom kan få gå in och dela på vår brunn pga att deras har dåligt (salt)vatten och sannolikheten blir det samma även om dom skulle borra en ny.

Dom står för alla investeringar och arbetskostnader som behövs för att få till det.
    Vad är rimligt att kräva utöver denna kostnad?

Det är en bra granne och tekniskt praktiskt finns inga hinder.
    Men juridiskt ?
    Hur ska vi skriva kontrakt och vad är giltigt om det skulle kärva till sig i framtiden?
    Måste myndigheterna blandas in eller kan vi sköta detta privat?

Vi kan tänka oss att göra detta om det får gälla just denna familj men att det kan upphävas vid en ev försäljning av grannhuset och likaså om vattentillgången skulle sina osv..

Tacksam för synpunkter o tips

2. A
    Medlem · 854 inlägg

ama

Medlem

Re: Grannen vill köpa in sig på vår brunn!?

Hmm, jag vet att det pågick en liknande diskussion för ett tag (jag tror det var minst ett år sedan) sedan, jag skall leta efter tråden. Snart tebaks!

/ama

*EDIT* Jag hittade tråden: http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=46261
    Det var i mars i år, och ett av problemen som diskuterades var vad som händer om grannen säljer och den nyinflyttade har helt andra vattenvanor. Risk för sinande brunn och saltvatten.

3. R
    Medlem · Simrishamn · 149 inlägg

rolsie

Medlem

Bor själv i ett område med vattenproblem. Det finns en stor risk att man försämrar för sig själv om man tillåter grannen att ta vatten från sin brunn, man ökar ju vattenuttaget och då är det lätt hänt att saltvattnet även når fram till den egna brunnen (ifall det är djupborrad brunn). Det finns egentligen inget skäl till att gå med på en delad brunn om man inte gör det tillsammans från början. Om nu inte pengarna från grannen uppväger risken.

4. T
    Anonym

TN-Funkis

Anonym

Kan ni inte kolla med miljökontoret alt någon som nyligen gjort någon geoteknisk undersökning i ert område, så ni har chansen att räkna på vilken risk ni ev tar om ni nu skulle dela brunn ( och öka vattenförbrukningen med därtill större risk för saltvatten). Sen finns det div tekniska utrustningar som omvandlar bräckt och rent saltvatten till sötvatten, kanske priset för denna utrusning blir billiggare än att dra rör fram till er brunn och senare ev få samma problem igen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.