Byggahus.se

Grannen vill gräva på min tomt - ersättning??

1. F
    Medlem · 2 inlägg

Flottvik

Medlem
    Avråder från att dela brunn med grannen. Har själv den lösningen, och med nuvarande ny granne är det inga problem, men förra ägaren till grannhuset vägrade betala ett öre när pumpen gick sönder, trots servitut, så det fick jag bekosta själv.

2. D
    Medlem · 109 inlägg

dajaskazal

Medlem
    Håller med de flesta andra här. Har själv fått frågan av grannen en gång och sa nej direkt. Vatten är det viktigaste man har och aldrig delar jag min egen brunn med någon. Det är bäddat för problem. Är det någon gång man kan vara självisk är när det handlar om vatten.

• Laddar…
  3. birgera
    Medlem · 28 inlägg

birgera

Medlem
    Du bör i det längsta undvika detta. Det blir bara problem på sikt. Jag skulle absolut avråda. Det är inte värt all olägenhet som detta kan innebära med uppgrävningar, läckage och tvister över tid. Gör det inte!

4. P
    Medlem · 1 549 inlägg

petersv

Medlem
    Fast officialservitut har vi väl just för att alla inte ska kunna säga nej, utan man gör vad som är bäst totalt sett (positiv nytta för de två fastigheterna tillsammans). Om grannens tomt är svårborrad talar det till hans fördel.

För brunnar hårt jag för mig att man normalt har servitut för rätten att utnyttja en viss brunn och ledningar därifrån till den härskande fastigheten. Drift och underhåll av gemensam utrustning får man skriva ett vanligt avtal om, eller ha vars en uppsättning.

5. P
    Medlem · stockholm · 36 inlägg

projekt für alle

Medlem
    Det verkar som grannen inte kan borra själv av nån anledning. Annars vill man väl inte dela brunn. Så duhar ett fantastiskt förhandlingsläge!

6. K
    Medlem · Stockholm · 1 100 inlägg

Kirre2

Medlem
    Eller så vill grannen ha tillgång till vatten utan att betala för brunnsborrning.

7. P
    Medlem · 1 549 inlägg

petersv

Medlem
    Om grannen inte kan borra så kan nog officialservitut komma i fråga, så då finns det nästan inget förhandlingsläge alls. Det blir i så fall en mindre engångsersättning

8. B
    Medlem · Västra Götaland · 205 inlägg

Bichonen

Medlem
    Grannen inte kan eller inte vill på grund av kostnaden?
    Att djupborra en brunn kostar sällan under 60.000 kr och det hamnar ofta uppåt 100.000 kr.
    Då är det betydligt billigare att få vatten från grannens redan färdigborrade brunn.
    Har då dessutom grannen ett bra vatten som inte behöver en massa filter så är besparingen ännu större.
    Här har jag djupborrat men mycket järn och humus i vattnet. Det installerades rening för ca 30.000 kr och den behöver underhållas och fyllas på med jämna mellanrum som också ska räknas in i kostnaden.

Jag vet flera med djupborrade brunnar här i byn som har samma typ av vatten som här, men det finns en enda brunn bland ca 20 brunnar på ungefär samma djup som konstigt nog nog perfekt vatten utan någon rening.

Grannen tycker nog att det är betydligt billigare att få gräva ner några meter ledning till en redan befintlig brunn.
    Jag hade ALDRIG sagt ja!!!

9. O
    Medlem · Halland · 26 inlägg

olastr

Medlem

Ledningsrätt

Hej! Ledningsrätt heter det om ni vill skriva ett avtal mellan er. Servitut är nått annat!
    Jag skulle aldrig gå med på något av alternativen. Om ni lämnar in till lantmäteriet för en ledningsrätt så blir det 6m runt ledningen som påverkar ev. nya bygglov m.m
    Det är för att man ska kunna komma in med maskiner m.m. och åtgärda ev. problem med ledningen. Sen att låta grannen ta vatten ur er brunn är ju ganska osäkert.

• Laddar…
  10. P
    Medlem · 1 549 inlägg

petersv

Medlem
    Ledningsrätt, avtalsservitut och officialservitut är olika saker. I det här fallet är det nästan säkert frågan om avtalsservitut (frivilligt) eller officialservitut (bildas genom en lantmäteriförrättnung. Tanken med det senare är just att man inte ska kunna neka något som är bra som helhet för samhället.

11. useless
    Lök. · Gävleborg · 19 781 inlägg

useless

Lök.
    Det vore bra om trådskaparen kom med lite fler detaljer. Varför vill/måste grannen koppla sig på TS vatten? Tror verkligen grannen att han ska få gratis vatten, eller är det bara markintrånget han inte vill betala för?

12. B
    Medlem · Västra Götaland · 205 inlägg

Bichonen

Medlem
    Tycker allt verkar konstigt. Varför gräver inte grannen en egen brunn?
    Kan trådskaparen förklara lite mer om varför grannen ska koppla in sig på hans brunn.

13. A
    Medlem · västra götaland · 8 inlägg

Andreas 71

Medlem
    Ha inte nåt ihop med grannen..
    Pumpen drar mer ström än man tror.
    Blev han sur nu hur tror du det blir sen då?

14. Martin_B
    Bannad · 3 375 inlägg
    Man får också ställa sig frågan, hur tänker grannen använda vattnet? Det vet man ju aldrig. Han kanske vill vattna trädgården en massa. Han har kanske barn som låter kranen rinna inomhus. Han kanske badar i badkar 3 gånger om dagen liksom :D

Nä men allvarligt så vet man ju aldrig hur en delad brunn nyttjas, eller snarare utnyttjas, av den andra parten.
    Så är det med det mesta man delar med andra, om man exempelvis köper verktyg ihop med någon man inte riktigt känner, eller en bil som man delar... ja, vad som helst egentligen.
    Det är alltid den ordentliga, givmilda och goda som blir utnyttjad i sådana fall och som alltid får dra det tunga lasset när ansvaret delas med en slarvig snåljåp, exempelvis.

Så se upp för tusan :)

15. G
    Medlem · 24 inlägg

grävling

Medlem
    Tack till alla för goda råd och kloka synpunkter. Jag suger åt mig era synpunkter.
    /Grizzly

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.