Byggahus.se

Grannen vill fälla träd på min tomt

1. W
    Medlem Nivå 1
    All heder till dig som litade på din grannes ord.
    Samt grattis till att ha fått en bra granne.
    Det är sådana som dig och din granne man själv vill ha som grannar. Inget krångel. Man löser saker o ting på bästa sätt för båda parter och försöker förstå varandras behov. Har själv bra grannar. Att de är bra beror inte bara på dem (smile). Det är en konst att locka fram det bästa hos sig själv OCH sin omgivning.
    Har själv tagit ner några träd på tomter och intresserat mig för vad som kan vara rimlig kostnad för det din granne bjöd på.
    Ett träd fällt och borttransporterat + städning kostar ungefär som ett billigt motorsågskörkort. 4000:- . Låter man träden bli allt för stora så man behöver kran för fällning blir det BETYDLIGT dyrare.
    Jobbade på ackord i skogen på 80talet och huggit vår egen årsved sedan dess och vinfällen för timring. Ingen egen skog.
    Behövde körkort.
    Att myndigheterna ”tvingar” oss till detta beror troligen på allt för många skadade o döda i skogen. Ja KANSKE fler döda per drifttimme jämfört med antal döda per timme bilkörning.
    TROR egenverksamma skogsägare som inte behöver ha körkort är överrepresenterade i skadestatistiken. Vinfällen farligast.
    Mina nya kompisar från Eritrea o Afghanistan kan ha kört bil i hemlandet o jag ifrågasätter inte att de efter två år behöver skriva teoriprov och göra uppkörning.
    Lyssnade själv runt vilka examinatorer/utbildare som var bra. Utbildaren tog hänsyn till mitt tidigare kunnande och påvisade på ett klokt sätt mina brister. En allt igenom positiv upplevelse.
    Den som vill kolla sina kunskaper kan göra gratis anonymt test på https://sakerskog.se/utbildning/testa-dig-sjalv/
    Hade jag inte pluggat på hade jag kuggat. Kan bara gratulera er som redan kan allt och får alla rätt på gratis testet.
    Nedan en länk som beskriver körkortet lite mer.
    https://www.skogsaktuellt.se/artikel/42315/stora-prisskillnader-for-motorsagskorkort.html

Tag ner era träd innan det blir för dyrt;)

2. B
    Medlem · Nivå 7
    Inte alla rätt. Gjorde 3 test.
    Nyttigt och roligt.

• Laddar…
  3. N
    Medlem Nivå 1
    Ett av de trevligare inläggen på byggahus.se. Du har en vänlig, framtoning utan misstänksamhet och önskan om konflikt. Bra där! God granne!