Byggahus.se

Grannen vill fälla träd på min tomt

1. K
    Medlem Nivå 6
    Nu för tiden måste man ju ha körkort på allt, till och med bakgavellyften om du kör lastbil. Känns som det bara är för att nån ska tjäna pengar på det, som ykb för yrkeschaufförer. Fullständigt meningslöst, men utbildarna tjänar pengar!
    Vad kostar ett motorsågskörkort och när måste du ha det?

2. M
    Medlem Nivå 17
    Alla som är så duktiga utan körkort, det är ju bara att visa upp för någon som skriver ut ett intyg att ni kan allt!

Eller så går ni kursen och lär er nya grejer. Fats då får man acceptera att man inte redan kan allt förstås.

3. johnsilver
    Medlem Nivå 1

4. K
    Medlem Nivå 6
    Fast... det kan ju vara som ykb för yrkeschaufförer. Man måste sitta av och betala för en dag om året och det ger absolut ingenting, förutom mat och samvaro. Har man jobbat några år kan man det där.
    Förmodligen samma sak för dem som jobbat med motorsåg ett tag. Men för alldeles oerfarna kanske det kan vara bra.

5. H
    Medlem Nivå 6
    Du verkar vara en väldigt sympatisk granne att ha.
    Tummen upp för sådan grannsämja.

• Laddar…
  6. Claes Sörmland
    Medlem · Nivå 18
    Min erfarenhet är att efter så där fem björknedtagningar är att de inte slår några rotskott. Värre är det med t ex asp.

Weibulls StubbX är kaliumnitra, alltså salpeter. Det fungerar genom att bakterier reducerar det till nitrit genom att oxidera träet i stubben men tar sin tid. Weibulls tänker sig två månader sommartid och det kan nog stämma under optimala konditioner. Björkstubbar ruttnar snabbt.

7. A
    Medlem · Nivå 19
    Du kan också låta det vara och se om det kommer någon sly för det kan det ändå göra då det ligger frö i marken som kan börja gro. Björk är inte så farlig med detta som t.ex. asp. Om det kommer något nästa år så kör av det två gånger, en gång i juni och sedan tar du bort det som kommit i augusti/september så brukar de försvinna då det inte går ner någon ny energi till rotsystemet.
    Måste vara skönt nu att björken är borta utifrån hur murken den var, kunde blivit en oväntad överraskning.

(den här gången var jag några minuter efter med mitt svar, men vi resonerar lika :D )

• Laddar…
  8. Claes Sörmland
    Medlem · Nivå 18
  9. A
    Medlem · Nivå 8
    Björk ger ju inte rotskott men det ligger ju en del frön i närheten som ser sin chans att växa när förhållandena ändras...

Jag skulle inte brytt mig om stubben om den inte står olämpligt.

/ATW

10. H
    Medlem Nivå 6
    Betyder det att jag kan ta en påse salpeter från skafferieg om jag inte har Weibulls tillgängligt?

11. R
    Medlem Nivå 7
    Förlåt mig, jag tog ner 3 stycken träd på 12-15 meters höjd förra månaden. Lovar att elda upp dem med respekt i mysbrasan. Halverade nästan 10-15 träd utöver dem och har lika många kvar nästa år.
    Handlar det om att ta ner en rutten björk för att kunna utnyttja solen så är det ju bara positivt. Jag kan stödplantera ett träd i min trädgård för det =)

De som använt motorsåg sedan många år tillbaka vill nog inte betala 7000 kr för en utbildning. Men såg att det inte var löjliga kostnader för enbart "tillståndet"
    Men sådana utbildningar brukar kunna vara rent av löjliga och bara självklara. Kan ge dig exempel på 2 st
    - Truckkort
    - Taxikort

Betala hutlöst för att sitta och halvsova i en lokal =)

12. Staffan2000
    Medlem · Nivå 15
    exempel på 2 st
    - Truckkort
    - Taxikort

Betala hutlöst för att sitta och halvsova i en lokal =)

Ett exempel till:

Egensotningskurs

• Laddar…
  13. D
    Besserwisser · Nivå 21
    Många av alla dessa ”körkort” är inte obligatoriska. Men visst är de ett rejält hinder på arbetsmarknaden. Det skulle vara intressant att veta vad de kostar samhället.

För att återgå till tråden. Björkstubbar skjuter inte skott. Använd inget gift på dem. De murknar dessutom tämligen snabbt.

14. Claes Sörmland
    Medlem · Nivå 18
    Det går också bra men det är nog högre kilopris på det? Skafferiet brukar vara natriumnitrat men det spelar ingen roll om man använder ett kalium- eller ett natriumsalt.

15. T
    Medlem · Nivå 10
    Som en del skriver skulle jag inte heller bry mig om stubben. På Björk stubbar brukar jag såga ett Rut mönster i snitt ytan och sen försvinner de av sig själva.