Byggahus.se

Grannen stör sig på solreflexer

1. Aprilmaj
    Medlem Nivå 2
    Hej killar och flickor i semestertider
    Vad man ska göra med grannen som under sommarhalvåret har problem med "solreflexer"från blanka skorstensskydd ,som finns på min skorsten.Den skickar mot deras hus "solkatter" solreflexer när solen skiner .
    Tillägger: att deras hus ligger c a 50-60 m från min,och de sitter hela tiden i fönster som vetter mot min.
    I övrig: deras hus är 300 Kvm ,och har altaner,balkonger från andra sidan ,där de slipper solreflexer.
    De skriver brev ,att "solreflexer är sanitär olägenhet" och jag ska ta bort min skorstensskydd,så snart som möjligt. VAD TYCKER NI.? Med 2 månader sol och sommar i Sverige,hur man ska förhala sig till deras krav.
    Aprilmaj

2. [SKPG]Zamora
    Renoveringsnovis · Nivå 10
    Matta ner ytan är väl ett alternativ, eller bara ignorera uppmaningen.
    Helt upp till dig, beror lite på er kontakt med grannen.

3. E
    Medlem · Nivå 22
    Är det en granne du vill hålla dig väl med, så kanske man skulle fundera på någon lösning (lackering etc). Annars hade jag ignorerat deras krav. Det kan inte vara många minuter som solen står så exakt att det blir störande reflexer.

4. M
    Husägare · Nivå 10
    Eftersom det är en böjd yta blir det nog under lång tid. Borde gå att åtgärda med rätt sorts färg.

5. Aprilmaj
    Medlem Nivå 2
    Grannen är gammal polis med petnoga hustru. Det är alltid någonting som är störande,fågelhus på staketet,färgen på min garageport,bilar som kör till oss.och råkar ha hjul på deras sida av parkering,skylten som markerar väg mot huset,asfalten på uppfarten ,lyset på garage som lyser för skarp,när de backar med bilar osv.. Jag var med på allt från början,ordnade allt till det bästa,men när de började anmäla mig till Kommunen,blev jag surare . Och nu "solreflexer" Hela skönhet av den lila vingen är just att den rör på sig (vinden) och är blank. Varför ska jag måla den svart,lika bra kan de sitta i en annan fönster,ej på baksidan.

6. E
    Medlem · Nivå 22
    Det låter som du ska ignorera deras krav.

7. Pasjostrom
    Renoveringsnovis · Nivå 8
    Utifrån ditt sista inlägg tycker jag det låter som att du har två val:
    1. Ignorera
    2. Be grannen komma med ett åtgärdsförslag som denne också får bekosta.

8. Aprilmaj
    Medlem Nivå 2
    Strålande. ETT åtgärdsförslag som klagande granne får bekosta ! De är så snåla så de får hjärtklappning,bara att läsa förslag.

9. Hep
    Garagebyggare · Nivå 6
    Vad är det värsta som kan hända om ni inte gör något? Att ni inte firar midsommar tillsammans, ger varandra presenter eller byter fruar på grillfesten i fortsättningen? Låter ju inte som ni har något närmare umgänge att förlora.

10. Aprilmaj
    Medlem Nivå 2
    Det finns ingen umgänge mellan våra grannar. Alla är pensionärer,med STOR intresse ,vad andra grannar går för.
    Jag har bott där 45 år,andra kom senare. Medelklassen,högre utbildning,status.Jag ska inte tro,att jag är för någonting.

11. L
    Medlem · Nivå 5
    Sätt upp en spegel där i stället så får dom lite riktiga solreflexer ett tag, sen kan du plocka ner den!

• Laddar…
  12. [SKPG]Zamora
    Renoveringsnovis · Nivå 10
    Ignorera kraven är mitt råd efter dina senare inlägg

13. S
    Medlem · Nivå 9
    Känns som att grannen har för mycket fritid. Läst texten och väntade mig något "mycket värre". Typ en sån roterande kromad sak men detta var ju ingenting.

Lägg ett par billiga solglasögon i ett kuvert i grannens brevlåda. Sätt dig sen med en kikare lite popcorn och se när grannen ändrar färg till illröd :p

14. S
    Husägare Nivå 4
    Sanitär olägenhet? Skicka grannen på en språkkurs ( som han själv får bekosta )

• Laddar…
  15. M
    Medlem Nivå 5
    Skit i han.Låter som en hobbypolis.