Bor granne med ett trevligt medelålders par. Mannen är väldigt hjälpsam när det gäller, och en go gubbe i största allmänhet.

Men. Han ÄLSKAR också att pika och småretas. "Jaha, du ska inte plocka undan den där högen, det ser ju ut som ett skrotupplag här, tänk på fastighetsvärdet! HAHAHA!" Allt kan sägas med ett skratt, så finns det alltid en utväg: "Jag skojade ju bara".

Problemet är att han går i taket om jag någon enstaka gång skulle säga något. Han hör inte så bra, vilket får sin förklaring när jag kommer in i garaget och han står och kapar och grejar länge med vinkelslipen utan hörselskydd. Hörselskydd är visst mesigt. Påpekade "du kanske ska be tomten om ett par hörselskydd när det snart är jul?" och log. Hans svar: "JAG SKÖTER DET HÄR SJÄLV, DU ÄR INTE MIN MAMMA!"

Ooookej. Jag lovar att aldrig säga något igen.

Nu har han bestämt sig för att måla om huset. Det finns dock ett problem - husfasaden är full av alger. På vissa ställen är det ganska mycket, på andra ställen är det bedrövligt mycket. Rimligtvis får han ta en helg och skrubba fasaden så den blir ren.

Kom hem härom dagen, då hade han skridit till verket. Han har redan hunnit måla två lager på många ställen, rakt över tungt algbeklädd panel. Hade en tanke på att säga något - algerna kommer ju fortsätta växa och kan orsaka flagande färg och andra problem som ger honom MYCKET värre problem om några år. Ett vänligt påpekande och erbjudande om att hjälpa till måste väl vara okej?

Men så kom jag ihåg. Han sköter det själv. Jag är inte hans mamma. 🤷‍♂️

• Haha
  • Gilla
  • Älska
TheSwoopis och 21 till
  • Laddar…
Har han redan börjat måla finns det ingen uppsida för dig att säga något, men du gör som du vill

• Gilla
hapazard
  • Laddar…
Huset lär ju se ut som ett havreflarn i april nästa år. Ge en skrapa i julklapp?

• Haha
  • Gilla
Linderödsåsen och 6 till
  • Laddar…
Undvik den där typen av människor. Han anser att han kan kritisera dig hur han vill men han tål ingen kritik. Kan bli våldsamt är min erfarenhet.även gamla gubbar kan bli farliga. Det där med en go fasad får jag inte på. Troligen har han varit sådan här hela livet och lärt sig manipulera andra för att komma undan med det.

Låt honom ta konsekvenserna av sina misstag och engagera dig inte känslomässigt.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 5 till
  • Laddar…
Algerna dör när de övermålas dels för att de kvävs av plastfilmen och dels för att det finns biocider i färgen.

Men färgen kan nog släppa med ett så pudrigt underlag som algpåväxt.

• Gilla
Malime och 3 till
  • Laddar…
Farstatjej90
Ingen mening att bråka med honom utan gör så lite som möjligt. Nästa gång han "skojar" kan ett effektivt sätt vara att spela dum. Man säger "hur menar du?" , inga skämt är roliga när dom måste förklaras och "jag förstår inte" är inte ett aggressivt sätt utan han kommer bara uppfatta dig som tråkig och dum....🤔

• Gilla
HenrikHuslöse och 9 till
  • Laddar…
A
C ConnyN skrev:
Bor granne med ett trevligt medelålders par. Mannen är väldigt hjälpsam när det gäller, och en go gubbe i största allmänhet.

Men. Han ÄLSKAR också att pika och småretas. "Jaha, du ska inte plocka undan den där högen, det ser ju ut som ett skrotupplag här, tänk på fastighetsvärdet! HAHAHA!" Allt kan sägas med ett skratt, så finns det alltid en utväg: "Jag skojade ju bara".

Problemet är att han går i taket om jag någon enstaka gång skulle säga något. Han hör inte så bra, vilket får sin förklaring när jag kommer in i garaget och han står och kapar och grejar länge med vinkelslipen utan hörselskydd. Hörselskydd är visst mesigt. Påpekade "du kanske ska be tomten om ett par hörselskydd när det snart är jul?" och log. Hans svar: "JAG SKÖTER DET HÄR SJÄLV, DU ÄR INTE MIN MAMMA!"

Nu har han bestämt sig för att måla om huset. Det finns dock ett problem - husfasaden är full av alger. På vissa ställen är det ganska mycket, på andra ställen är det bedrövligt mycket. Rimligtvis får han ta en helg och skrubba fasaden så den blir ren.

Kom hem härom dagen, då hade han skridit till verket. Han har redan hunnit måla två lager på många ställen, rakt över tungt algbeklädd panel. Hade en tanke på att säga något - algerna kommer ju fortsätta växa och kan orsaka flagande färg och andra problem som ger honom MYCKET värre problem om några år. Ett vänligt påpekande och erbjudande om att hjälpa till måste väl vara okej?

Tyvärr finns det sådana människor som älskar att sprida spydigheter och rena elakheter omkring sig men själva är otroligt ömfotade.

Inte för att jag vill övertyga nån att det är en bra ide, men här är en bit panel som jag målade rakt över alger, utan att tvätta eller skrapa...
Mer än 10 år sen vid det här laget... Demidekk Infinity..

Målad träpanel med alger kvar, 10 år gammal, målad med Demidekk Infinity utan förtvätt eller skrapning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Wow
  • Älska
Appendix och 6 till
  • Laddar…
T
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Inte för att jag vill övertyga nån att det är en bra ide, men här är en bit panel som jag målade rakt över alger, utan att tvätta eller skrapa...
Mer än 10 år sen vid det här laget... Demidekk Infinity..

[bild]
Älskar sånt här!! När folk inte gör enligt boken för att effektivisera och sen blir resultatet kalas!

F
C ConnyN skrev:

Han kanske ska sälja huset? Se till att upplysa köparna.

• Gilla
FRS05
  • Laddar…
Kul med respons! Huset blir väldigt snyggt, och jag hoppas ju för hans del att resultatet håller sig. Som någon annan visade så verkar det ju kunna bli hur bra som helst. 😊

• Älska
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
namnbyte
Tror det ligger en del gömt i vilken ton han svarade med och efterföljande stämning... Det där med hörselskydden är definitivt ett sätt jag, skämtsamt såklart, hade kunnat kontra med.

Jag vet dock om att mina sociala färdigheter generellt ligger på minus-skalan...det är vad det är.

C ConnyN skrev:
Kul med respons! Huset blir väldigt snyggt, och jag hoppas ju för hans del att resultatet håller sig. Som någon annan visade så verkar det ju kunna bli hur bra som helst. 😊
Lite nyfiken.
Vad säger att han inte har tvättat med algdödande medel och att det som syns sitter fast så bra att det fungerar? Eller att det faktiskt fungerar alldeles utmärkt att måla över som han gör på det sättet och med de förberedelserna han gjort. Det kanske ÄR TUR att du inte är hans mamma...😁

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.