40 288 läst · 160 svar
40k läst
160 svar
Grannen ska sälja. Hur/när ska jag säga att uppfart är över gränsen?
Finns gränsrör mellan era tomter. Kartan kan visa rätt mycket fel.
Han anmälde ju din grej till kommunen som gav dig problem. Skulle nästan säga att det är din skyldighet att jävlas tillbaka så att deras kassa attityd bestraffar dom. Jobbiga jävlar behöver ha det jobbigt - om inte annat för att ha mindre tid över till att va jobbiga.
Vill ju helst att de flyttar. Jävlas jag för mycket kommer ingen vilja köpa stället..F Franco Franco skrev:
Har grannen servitut på att använda vägen ser det ut som om du skulle kostat på ett gruslass och kantklippt den till visningen åt denne.
Sen på visningen kan du väl mingla med spekulanter och påtala att de har fritt fram att använda vägen men det finns en liten remsa på några decimeter totalt oanvändbar mark där emellan som häcken vinglar in på som du lagt tid och energi på så kommunen nu tittar på dina svartbyggen istället.
Sen på visningen kan du väl mingla med spekulanter och påtala att de har fritt fram att använda vägen men det finns en liten remsa på några decimeter totalt oanvändbar mark där emellan som häcken vinglar in på som du lagt tid och energi på så kommunen nu tittar på dina svartbyggen istället.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 20 164 inlägg
Jag lutade igår kväll åt att svara att svaret på TS inledande fråga är: aldrig. Att allt låter väldigt småsint och detaljfokuserat. Att det låter som att TS är värre att ha som granne än ”grannen”. Men jag lät det ligga för att inte överreagera.
Och nu läste jag @Pligg85:s inlägg och inser att jag blev frånsprungen och att det därtill var bättre skrivet än vad jag förberett.
Så jag kan bara hålla med. Gör ingenting. Låt den nya grannrelationen bli bättre än den gamla.
Och nu läste jag @Pligg85:s inlägg och inser att jag blev frånsprungen och att det därtill var bättre skrivet än vad jag förberett.
Så jag kan bara hålla med. Gör ingenting. Låt den nya grannrelationen bli bättre än den gamla.
Varför erbjuder du dig inte att sälja den del av marken som du tycker att grannen har lagt beslag på? När jag kollar på bilden så hade ju helt klart den naturliga tomtgränsen varit fram till vägen, för inte hade du väl velat traska över dit för att klippa den lilla gräsplätten när grannen kan göra det mycket enklare då den hänger ihop med grannens gräsmattan?
Vad försöker du åstadkomma egentligen? Som sagt, är det känslan av att någon snyltar på något du äger är väl den enkla vägen ut att sälja just den delen till grannen? Och då menar jag inga ockerpriser utan ett schysst pris för att hålla god grannsämja. För det verkar som du stör dig på detaljer och kommer fortsätta göra så tills detaljerna inte längre finns att störa sig på.
Vad försöker du åstadkomma egentligen? Som sagt, är det känslan av att någon snyltar på något du äger är väl den enkla vägen ut att sälja just den delen till grannen? Och då menar jag inga ockerpriser utan ett schysst pris för att hålla god grannsämja. För det verkar som du stör dig på detaljer och kommer fortsätta göra så tills detaljerna inte längre finns att störa sig på.
Kan du markera belysningsstolpe, taköverhäng och var häcken inkräktar på din mark för jag förstår inte.R Rewrap skrev:Här en bild på del av området det gäller. Fastigheten med röda pricken är min.
Vet att dessa kartor kan vara missmatchade men just i detta fall har jag kontrollmätt med gränspinnar och det är till och med så att gränsen går lite längre söderut än bilden visar.
Som ni ser är det uppfart, en del av gräsmattan, häck och även belysning som är på min fastighet.
Sen undrar jag vad du vill ha för kompromiss?
Du vill inte frånsäga dig några rättigheter, säger du. Menar du
1) att du accepterar hur det ser ut nu bara nya ägaren förstår var gränserna går
2) att det får vara som det är nu bara du får andra fastighetens ägares medgivande till andra tveksamma byggnationer?
3) Inget inkräktade/annekterande av din mark. Inte ens 30 cm på servitutsmark.
Det var ju synd att du förlorade bryggan.
Hur såg det ut när du blev ägare till din fastighet? Var du medveten om problemen eller uppdagades det först senare?