40 287 läst · 160 svar
40k läst
160 svar
Grannen ska sälja. Hur/när ska jag säga att uppfart är över gränsen?
Jag hade kollat extra noga på prospektet när det kommer ut för att se hur det ser ut på fastighetskartan där. Är det inte någon bild med eller att det på annat sätt tydlgit framgår att gränsen skär över infarten och buskarna så hade jag pratat med mäklaren och visat gränser samt vara tydlig med att du kontrollerat mot fasta markeringar. Gör gärna detta i mail så det finns skrifligt att mäklaren är informerad. Be mäklaren även förtydliga detta förhållande i prospektet. Känner du att mäklaren vill tona ner hela saken eller inte vill göra något för att göra det tydligt så säg att om du inte finner det tydligt som kommer du göra det tydligt på visningsdagen. Att ha en arg granne som står och drar plastband tvärs över infarten är nog knappast något mäklaren vill jobba med så då lär du få gehör.
Men följdfrågan från mig blir nog ändå vad är det du bråkat med din nuvarande granne om då? Om du parkerar din bil framför deras "tält" mer eller mindre på deras uppfart förstår jag att de blir sura. De har ju servitut att nyttja vägen så om du ställer dig på den är du ju ivägen vilket om inte annat är ett jäkla oskick om än kanske inte olagligt.
Men följdfrågan från mig blir nog ändå vad är det du bråkat med din nuvarande granne om då? Om du parkerar din bil framför deras "tält" mer eller mindre på deras uppfart förstår jag att de blir sura. De har ju servitut att nyttja vägen så om du ställer dig på den är du ju ivägen vilket om inte annat är ett jäkla oskick om än kanske inte olagligt.
Bra input!T TypRätt skrev:Jag hade kollat extra noga på prospektet när det kommer ut för att se hur det ser ut på fastighetskartan där. Är det inte någon bild med eller att det på annat sätt tydlgit framgår att gränsen skär över infarten och buskarna så hade jag pratat med mäklaren och visat gränser samt vara tydlig med att du kontrollerat mot fasta markeringar. Gör gärna detta i mail så det finns skrifligt att mäklaren är informerad. Be mäklaren även förtydliga detta förhållande i prospektet. Känner du att mäklaren vill tona ner hela saken eller inte vill göra något för att göra det tydligt så säg att om du inte finner det tydligt som kommer du göra det tydligt på visningsdagen. Att ha en arg granne som står och drar plastband tvärs över infarten är nog knappast något mäklaren vill jobba med så då lär du få gehör.
Själva bråket har handlat om att jag har velat sätta häck nere vid vattnet för att göra avgränsningen mellan min och deras fastighet tydlig. Men det föll inte i smaken. Tror framförallt för att deras bastu/förråd står 5cm från gränsen, med överskjutande tak. Försökte kompromissa på alla möjliga sätt. Tex sätta ett staket som enkelt går att lyfta bort. Men det har varit för döva öron.
Deras egna son som bor 2 hus längre bort har knappt kontakt med dem av liknande anledningar. Så det är inte bara jag.
Men oavsett grunden till konflikten så vill jag i framtiden undvika konflikt, och därmed informera på rätt sätt så alla är med på vad som gäller. Sen om jag kommer hävda gränserna eller inte det får framtiden visa.
Tälten används bara för att förvara trädgårdsredskap, och de kunde lätt komma förbi. Hade de frågat hade jag flyttat på bilarna också. Deras riktiga uppfart är längre österut och är helt fri.T TypRätt skrev:Jag hade kollat extra noga på prospektet när det kommer ut för att se hur det ser ut på fastighetskartan där. Är det inte någon bild med eller att det på annat sätt tydlgit framgår att gränsen skär över infarten och buskarna så hade jag pratat med mäklaren och visat gränser samt vara tydlig med att du kontrollerat mot fasta markeringar. Gör gärna detta i mail så det finns skrifligt att mäklaren är informerad. Be mäklaren även förtydliga detta förhållande i prospektet. Känner du att mäklaren vill tona ner hela saken eller inte vill göra något för att göra det tydligt så säg att om du inte finner det tydligt som kommer du göra det tydligt på visningsdagen. Att ha en arg granne som står och drar plastband tvärs över infarten är nog knappast något mäklaren vill jobba med så då lär du få gehör.
så du tycker ditt övertramp är ok men inte grannens? Var är proportionen ? Ta bort bryggan sök tillstånd!R Rewrap skrev:De har tyvärr mina kulor i ett järngrepp. Jag har byggt en liten flytbrygga utan strandskyddsdispens och varje gång jag har påtalat att de intränger på min fastighet så har det hotats med kommunen. En gång så gick det faktiskt så långt att det anmäldes och jag fick föreläggande om borttagning. Min dispensansökan ligger nu hela vägen hos mark och miljööverdomstolen..
Sedan dess har jag suttit ner i båten och väntar på att förhoppningsvis få dispens
Men vill såklart att om fastigheten säljs att nya grannarna blir medvetna så inte hela denna soppa upprepas..
Låt frågan om tomten lugna ner sig. Informera mäklaren. Så småningom ta ett snack med nya grannen och berätta om tomten och ditt svartbygge till brygga. Så alla kort är på bordet. Då får du se hur ni kan lösa situationen.
sett upp en stor skylt när det är visning som hämndR Rewrap skrev:Hej!
Jag äger en fastighet där grannen på olika sätt inskränker på min fastighet. Bland annat sträcker en bit av taket över min fastighet, en häck är ca 3dm in på min fastighet, och grannen använder en bit som sin uppfart.
Har varit i konflikt med dem kring detta tidigare och försökt kompromissa men det har inte resulterat i annat än massa jävla gräl.
Nu ser jag att de har en mäklare över och har hört att de funderar på att sälja.
Jag vill såklart att de nya fastighetsägarna ska veta att vissa saker faktiskt är på min fastighet. Helst hade jag velat att detta skulle åtgärdas. Men är ödmjuk för att det kan ta tid.
Frågan är väl egentligen hur jag ska bära mig åt? Ska jag informera mäklaren? Nya köparna? Spekulanter? När är det rätt både ur socialt / grannsämjande och juridiskt perspektiv?
Bryggan är borttagen efter föreläggande från kommunen efter deras anmälan och min dispensansökan ligger hos mark och miljööverdomstolen. Det har gått snart 2 år sedan jag ansökte om dispensen.M manner skrev:så du tycker ditt övertramp är ok men inte grannens? Var är proportionen ? Ta bort bryggan sök tillstånd!
Låt frågan om tomten lugna ner sig. Informera mäklaren. Så småningom ta ett snack med nya grannen och berätta om tomten och ditt svartbygge till brygga. Så alla kort är på bordet. Då får du se hur ni kan lösa situationen.
Då har de väl redan spelat ut sitt kort och inte längre något grepp om dina kulor? Vad skulle de kunna göra mer för att förvärra läget för dig? Det är ju redan anmält?R Rewrap skrev:De har tyvärr mina kulor i ett järngrepp. Jag har byggt en liten flytbrygga utan strandskyddsdispens och varje gång jag har påtalat att de intränger på min fastighet så har det hotats med kommunen. En gång så gick det faktiskt så långt att det anmäldes och jag fick föreläggande om borttagning. Min dispensansökan ligger nu hela vägen hos mark och miljööverdomstolen..
Sedan dess har jag suttit ner i båten och väntar på att förhoppningsvis få dispens
Men vill såklart att om fastigheten säljs att nya grannarna blir medvetna så inte hela denna soppa upprepas..
Han säger att du själv måste väga riskerna: risken mellan att inte bli av med grannen (därför att agerandet i förlängningen kan skrämma bort potentiella köpare) kontra risken att få en granne som inte kände till problemet tidigare och där varken du eller köparen kan vända sig mot mäklaren med anledning av det (eftersom denne inte heller kände till problemet). Den avvägningen kan bara du själv göra.R Rewrap skrev:
Då du inte själv "har rent mjöl i påsen", är det inget att göra åt taket. Häcken, är väl dock ett mindre problem. Det är väl bara att ta fram häcksaxen och klippa bort 30cm. Precis som man alltid gör med växter som sträcker sig på sin tomt från granne. Lika uppfarten. Ställ bara några blomkrukor i betong vid gränsen.
Var noga att med att markera tomtgräns inför visning.
Var noga att med att markera tomtgräns inför visning.