Byggahus.se
Hallå!

Först vill jag bara säga att jag är helt grön på det här och skulle vilja ha tips på förebyggande åtgärder som skulle kunna vara lämpliga. Vi är relativt nyinflyttade (1,5 år) i vårt första hus.

Bakgrund:
Har en granne som äger en industrifastighet som går förbi vårt hus. Vägen är ett servitut som är uppdelat ungefär så här på pappret vi fick på servitut, om det spelar någon roll.

Jag: 10%
Nämnda granne: 15%
Granne 3: 70%
Granne 4: 5%

Grannen har skickat in papper till kommunen om att han vill köra cirka fem lastbilar per dag under ett år med jordmassor för att jämna ut marken på industrifastigheten. Det är en gammal industrifastighet som stått oanvänd ganska länge med bassänger o.s.v.

Grusvägen, som är i halvbra skick, går cirka 8-10 meter från vårt hus, som är ett gammalt tegelhus byggt på 1920-talet. Det är ett hus i bra skick med ett relativt högt värde.

Detta är den korta versionen men jag undrar om vi bör iaktta försiktighetsåtgärder och i så fall vilka? Yttranden till kommunen ska inkomma senast 28 september så det är ju ganska tätt inpå.

Tacksam för svar.

• Gilla
Thomas Buskhagen och 1 till
  • Laddar…
O
F fring skrev:
Hallå!

Först vill jag bara säga att jag är helt grön på det här och skulle vilja ha tips på förebyggande åtgärder som skulle kunna vara lämpliga. Vi är relativt nyinflyttade (1,5 år) i vårt första hus.

Bakgrund:
Har en granne som äger en industrifastighet som går förbi vårt hus. Vägen är ett servitut som är uppdelat ungefär så här på pappret vi fick på servitut, om det spelar någon roll.

Grannen har skickat in papper till kommunen om att han vill köra cirka fem lastbilar per dag under ett år med jordmassor för att jämna ut marken på industrifastigheten. Det är en gammal industrifastighet som stått oanvänd ganska länge med bassänger o.s.v.

Grusvägen, som är i halvbra skick, går cirka 8-10 meter från vårt hus, som är ett gammalt tegelhus byggt på 1920-talet. Det är ett hus i bra skick med ett relativt högt värde.

Detta är den korta versionen men jag undrar om vi bör iaktta försiktighetsåtgärder och i så fall vilka? Yttranden till kommunen ska inkomma senast 28 september så det är ju ganska tätt inpå.

Tacksam för svar.
5 lastbilar per dag låter inte jättemycket. Men försiktighetsåtgärder är främst att dokumentera vägtrummor, hus murar om det skulle vara så att det blir sprickor. Dokumentation med fotografier samt att filma vägtrummorna.

Risken är stor att trummorna redan är trasiga, sen börjar grannen köra och så får grannen skulden för att de är trasiga. Så grannen har lika stort intresse om inte större att dokumentera.

• Gilla
Thomas Buskhagen och 13 till
  • Laddar…
F fring skrev:
Hallå!

Bakgrund:

Tacksam för svar.
Vad exakt är det ni förväntas yttra er om? Är det ett bygglov, ny detaljplan eller finns det något special för vägar (inget jag kan något om så) men ni lär väl alltid kunna yttra er oro och föreslå att en geoteknisk undersökning först görs vid ert hus för att undersöka om några förstärkande åtgärder först måste vidtas. Utan yrkande brukar man ju förlora rätten att överklaga vid senare skede.

• Gilla
Hsod och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
Fick ni detta nu och måste svara inom 3 dagar, det låter väldigt tajt?

Om inte mitt minne spelar mig ett spratt så har samma fråga varit uppe tidigare, om det går att hitta den tråden finns det kanske något i den av intresse?!

• Gilla
Thomas Buskhagen och 5 till
  • Laddar…
5 bilar om dagen är väl inga mängder? Även om tung trafik med tiden "kör sönder" grusvägar.

Om jag var i din sits så skulle jag gå samman med övriga berörda grannar och prata ihop er.
Det jag skulle lägga tyngd på är att vägen återställs till ett skick som är bättre än dagens efter att projektet är avslutat.
Kanske även driva krav på att den tunga trafiken skall hålla låg hastighet, säg max 20-30km/t?

Sen tar ni en gemensam sittning i god stämning med grannen med industrifastigheten och lägger fram era tankar kring det hela. Inser han värdet i god grannsämja så bör han inte blinka 2 gånger innan ni alla skakar hand o går nöjda där ifrån.

• Gilla
Thomas Buskhagen och 15 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Den bästa skyddsåtgärden är ju att inte köra med tunga transporter när vägen är blöt under senvinter, då det inte finns tjäle. Bästa tiden är när det är som torrast, under sommar-höst. Eller om det finns tjäle.

• Gilla
Appendix och 15 till
  • Laddar…
F fring skrev:
stått oanvänd ganska länge med bassänger
Det där reagerar jag på. Vad är det för bassänger? Låter som skaplig chans att det pågått miljöfarlig verksamhet på tomten tidigare. Ev. värre än miljöfarlig.

Har det gjorts utredningar om detta? Lite vad händer om man börjar röra runt i marken där.

Men 5 lastbilar om dagen är väl inget att bekymra sig om.

• Gilla
Mrs Flyte och 8 till
  • Laddar…
Okej, många svar nu. :) Vägen är jag inte jätteorolig för då den största ägaren till vägen nog kommer ha koll på att den återställs och är farbar. De använder den till jordbruk dagligen och har bra resurser för underhåll samt eventuell återställning.

Min största oro är väl om det kan bli vibrationer som ger skador på mitt hus. Vem bär ansvaret om mitt hus tar skada? Jag antar att jag behöver bevisa att skadorna i så fall har uppkommit i samband med det här arbetet. Just nu ser mitt otränade öga inga sprickor i grunden eller fasaden överhuvudtaget.

Angående vad vi ska yttra oss om är det väl att det generellt skickas ut grannhöran när det ska arbeten som kan påverka ens fastighet? Jag har dålig koll som sagt men vi är ju inte ute efter att stoppa bygget men vill ju såklart kunna kräva kompensation om det leder till stora skador på huset.

Jag tror att det är väldigt ovanligt att man skickar ut grannehörande, om det bara gäller ett antal lastbilstransporter. Vad är det som de skall bygga? En aktiv industriverksamhet har ofta mycket mer än 5 transporter om dagen. Låter mer som det är hela bygget som de vill ha grannesynpunkter på.

• Gilla
MichelleW och 8 till
  • Laddar…
F fring skrev:
Hallå!

Bakgrund:

Tacksam för svar.
Det ska framgå av brevet vem inom kommunen som frågar, Miljöskydd? Bygg?
Sen ska det framgå vad som gör att det blir ett ärende.
Senast i juni fick vi svara på en grannes ansökan om att få ha höns på sin tomt och det var tydligt beskrivet i brevet att det var "Miljö och hälsoskydd" som frågade inkl regelverket för verksamheten.
Så det borde du se i ditt brev.

O
F fring skrev:
Okej, många svar nu. :) Vägen är jag inte jätteorolig för då den största ägaren till vägen nog kommer ha koll på att den återställs och är farbar. De använder den till jordbruk dagligen och har bra resurser för underhåll samt eventuell återställning.

Min största oro är väl om det kan bli vibrationer som ger skador på mitt hus. Vem bär ansvaret om mitt hus tar skada? Jag antar att jag behöver bevisa att skadorna i så fall har uppkommit i samband med det här arbetet. Just nu ser mitt otränade öga inga sprickor i grunden eller fasaden överhuvudtaget.

Angående vad vi ska yttra oss om är det väl att det generellt skickas ut grannhöran när det ska arbeten som kan påverka ens fastighet? Jag har dålig koll som sagt men vi är ju inte ute efter att stoppa bygget men vill ju såklart kunna kräva kompensation om det leder till stora skador på huset.
Det kan vara svårt att få ersättning för eventuella skador om vägen används normalt. Bevisningen lär ju bli svår att säga att det är just grannens transporter som skapat skadan.

Med det sagt, står det någonstans i något dokument i ”vägföreningen” hur tunga transporter vägen är godkänd för. Både totalvikt och axelvikt. Det kan vara ett ingångsvärde att ”begränsa” transporterna efter.

• Gilla
Staffan_V
  • Laddar…
5 lastbilar per dag är ju inte särskilt mycket. Så exakt vad är det ni ska yttra er om?

Här är utskicked berörda grannar.

• Screenshot_20230925_081657_Acrobat for Samsung.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
clobar och 2 till
  • Laddar…
Granne kör lastbilar med jordmassor till ett gammalt tegelbruks bassänger? Där har du en öppning. Det är med 99% chans miljöfarlig verksamhet, precis som @hempularen nämner. Antal körningar är inte mycket att bråka om

• Gilla
  • Haha
Liannesiv och 2 till
  • Laddar…
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Granne kör lastbilar med jordmassor till ett gammalt tegelbruks bassänger? Där har du en öppning. Det är med 99% chans miljöfarlig verksamhet, precis som @hempularen nämner. Antal körningar är inte mycket att bråka om
Bifogade utskicket från kommunen precis. Det gäller inte ett tegelbruk utan en gammal fiskodling. Jag vet att kommunen har varit och rekat. Det var ett 20-tal personer, mestadels från kommunen, så de verkar ha koll på läget, rent miljömässigt, antar jag?

• Gilla
RJMS och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.