Grannen ska bygga precis vid vägen

3k läst  14 svar

Nästa tråd i Juridik
  1. 4
    Medlem Nivå 5
    Hej,

Min granne funderar på att bygga ett förråd på ca 15kvm direkt vid gatan/vägen, vilket jag gärna inte vill att de ska göra av olika anledningar.

Pratade lite med grannen igår där jag försynt frågade om man verkligen får bygga direkt intill vägen. De hävdar att de skickat in bygganmälan och fått det godkänt.

Min fråga, räcker det med bygganmälan eller måste de ha bygglov för att bygga direkt till vägen? Trodde det fanns en 4,5m regel.

Vi bor i en storstad i södra Sverige.

Mvh
    4fun

2. R
    Medlem Nivå 2
    Hej!

Enklaste är väl att du kontaktar kommunen. Men det är ju inte ovanligt att det är prickmark närmast vägen, bland annat för trafiksäkerhetsmässiga skäl. 15m2 är ju i Friggebodstorlek vilket inte kräver bygglov men den får likväl inte byggas inom 4,5 m från tomtgränsen utan grannens tillstånd. Men nu verkar det ju som att det är kommunen som är granne åt det hållet. Möjligen har de givit tillstånd.

3. H
    Medlem · Nivå 3
    Beror på vad det är för väg, men jag antar jag att det är en gata ägd av kommunen.

Som redan sagts, närmare tomtgräns än 4.5 m så krävs grannens tillstånd. Och kommunen kan inte ge tillstånd som en privatperson kan, se följande:

https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...s-narmare-grans-mot-allman-plats-an-45-meter/

utan då ska det krävas bygglov, även om en del kommuner inte verkar bry sig om det. Sen kanske detta är ändrat iom senare PBL eller domslut, det har inte jag koll på.

Är det en större väg gäller trafikverkets regler om byggnation intill väg. Jag fick själv söka bygglov (där det ju ingår att kontrollera med trafikverket) för att få bygga min friggebod nära en större väg som går genom vårt villaområde. I mitt fall kunde jag få tillstånd eftersom det fans andra förråd på liknande avstånd från väg, boden står nedanför en slänt så den skymmer inte, häckar, träd finns redan etc.

Finns också fler liknande trådar, t.ex.:

https://www.byggahus.se/forum/threa...ens-som-graensar-mot-vaeg-vad-gaeller.238983/

4. G
    Medlem · Nivå 7
    Inte så stor anledning att spekulera, bara fråga kommunen om vad de har svarat på bygganmälan!

5. 4
    Medlem Nivå 5
    Hej!
    Gatan är komunenväg. Jag ska ringa komunen på måndag.
    Det jag dock inte förstår (som förhoppningsvis komunen kan svara på) , är hur granen kan fått bygganmälan godkänt.

Jag förstår inte riktigt skillnaden mellan bygglov och bygganmälan. Kam någon upplysa mig om det?

6. T
    Medlem Nivå 10
    Som Henrik redan skrivit och länkat om så kan kommunen inte ge något "grannemedgivande" för att låta någon bygga närmare exempelvis en väg än 4,5 meter, så rent formellt verkar kommunen ha gjort fel och du borde eventuellt kunna få det beslutet hävt. Sen är ju frågan om grannen kan få det godkänt ändå, genom att söka bygglov för boden. Är det prickad mark lär det knappast lyckas, men det kanske inte är prickat...?
    En annan fråga du behöver ställa dig är om dina skäl - vilka de nu är - för att inte boden ska stå där uppväger risken att grannen ska surna till på dig för att denne får antingen flytta boden eller få bygglovskostnader denne inte räknat med. Jag har ingen åsikt varken hit eller dit utan menar bara att det är smart att tänka på vad som är värt mest.

Skillnaden mellan bygglov och bygganmälan? Tja, det är nog många som kliar sig i huvudet över den frågan... :D
    Om jag förstått rätt angående bygganmälan (har aldrig gjort någon själv) så behövs en bygganmälan göras om du exempelvis ska uppföra en attefallsbyggnad, alltså en byggnad/tillbyggnad som inte kräver bygglov. Tanken var ju att en attefallare skulle vara enklare än en bygglovspliktig byggnad men tydligen så är en bygganmälan i princip lika omfattande rent pappersmässigt som en bygglovsansökan. Och någonstans där omvandlades en god idé till ett politiskt hjärnsläpp, typ...
    Nåt sånt, det går säkert att förklaras mer ingående, om någon har full koll, och ids... :)

7. A
    Medlem · Nivå 5
    Bygganmälan är en gammal term som inte finns kvar i nya Plan- & bygglagen (PBL) så det behöver man inte bry sig om.

Bygglov regleras enligt 9 kap PBL och delvis enligt 6 kap Plan- & byggförordningen (PBF) och anmälningspliktiga åtgärder som inte kräver bygglov regleras enligt 6 kap PBF.

Anmälningspliktiga åtgärder är exempelvis nybyggnad av komplementbyggnader max 25 m2 (attefallare) eller väsentlig ändringar av installationer som ventilation, vatten/ avlopp eller om man ändrar i bärande konstruktion eller gör ändringar som väsentligt påverkar brandskyddet osv. Allt finns uppräknat i PBF, det mesta handlar om ändringar av befintliga byggnader medans bygglov oftast handlar om uppförande av nya byggnader, anläggningar eller skyltar.

Redigerat 14 maj 10:39
  8. Nötegårdsgubben
    Husägare · Nivå 14
    Så en anmälan om att bygga något är inte längre en bygganmälan? Som man brukar säga, det krävs jurister för att komma på något så j-la dumt. :D

• Laddar…
  9. useless
    Självbyggare · Nivå 17
    Alla som är lite insatta vet ju att det heter 'anmälan av byggåtgärd'. Att använda det föråldrade uttrycket 'Bygganmälan' vittnar om en stor okunskap... ;)

• Laddar…
  10. A
    Medlem · Nivå 5
    Haha, visst kan man tycka att det är samma sak, men eftersom förfarandet kring de olika begreppen faktiskt skiljer sig åt bör man enligt mig använda det som förekommer i lagstiftningen för att undvika missförstånd.

Har fler än en gång stött på problem som börjat med missförstånd kring begreppen bygganmälan och anmälan av icke lovpliktig åtgärd. Men jag kanske bara är fruktansvärt arbetsskadad...

11. Nötegårdsgubben
    Husägare · Nivå 14
    Det är klart att det är viktigt med exakta definitioner i juridiken, men ville man undvika sammanblandning med en äldre sorts bygganmälan hade det varit bättre att helt välja ett annat ord, som byggregistrering. Att bara stryka prefixet bygg och tro att det går att skilja från det gamla... :thinking:

12. Stickan56
    Husägare · Nivå 8
    @ 4fun
    Har det hänt något med ämnet som denna tråd handlar om?

Stickan

13. 4
    Medlem Nivå 5
    Hej,

Jag ringde kommunen och frågade vad som gällde. Pratade med en mycket förvirrad äldre herre på byggenheten som försökte hjälp mig.
    Det han sa var:
    - Det behövs bygganmälan för en friggebod. Står det närmare än 4,5m behövs dock godkännande av grannen.
    - Man måste ha bygglov för att bygga närmare än 4,5m från kommunensmark ink gatan
    - Kommunen godkänner normalt inte bygglov när byggnaden är närmare än 4,5m pga att komunen består av samtliga invånare och de kan inte fråga alla invånare om de tycker det är ok att bygga närmare än 4,5m.
    - Han (från byggnadsenheten) tyckte det var väldigt konstigt att de har fått godkännande på sin bygganmälan.
    - Han kollade upp i systemet om grannen hade skickat in sin byggnadsanmälan och han kunde inte se något sådan...

Kanske var lite otydlig, men grannen har inte börjat bygga sin friggebod än.
    Nu väntar jag och ser vad som händer. Kanske grannarna har fått lite kallafötter efter att jag påpekade att man kanske behöver bygglov. Vi får helt enkelt se vad som händer.

Tycker väldigt mycket om grannarna så vill inte skapa massa problem och dålig stämning. Samtidigt måste man ju se till sitt egna hus och sina egna önskemål.

14. H
    Moderator · Nivå 25
    Om vi antar att detaljplanen föreskriver ett visst avstånd till gräns, och ett avstånd till gatan.

Då går det iofs att söka bygglov (inte friggebodsbygge eller attefallsbygganmälan, utan riktigt bygglov). Kommunen kan rent teoretiskt bevilja det som en mindre avvikelse från detaljplanen. MEN om ett bygglovsärende gäller en avvikelse, så måste kommunen skicka ut bygglovet till grannehörande till alla direkta grannar, inte bara till grannen man bygger nära.

Dvs. du skulle ha fått ut ett grannehörande där du får ge dina synpunkter INNAN kommunen fattar ett beslut i frågan. Grannehörandet ger inte vetorätt, kommunen kan bevilja ett bygglov med mindre avvikelse, även om en granne säger nej.

När bygglovet har beviljats, så skall kommunen skicka ut det till grannarna för kännedom, det är efter det utskicket som, överklagandetiden börjar löpa, grannen måste alltså informeras, och har sedan 3v (?) på sig att överklaga kommunens beslut.

Så OM grannen hade haft rätt att bygga den här boden, så skulle du ha fått minst två skrivelser från kommunen om bygglovet.

15. M
    Medlem Nivå 16
    Såå, administrationen kostar mer än själva boden? ;)

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: