Grannen säger sig äga en byggnad som står på min tomt

24k läst  98 svar

1. Edit88
    Medlem Nivå 1
    Vi har nyligen köpt ett hus på landet. På tomten finns även ett garage, en verkstad och en vedbod som står bredvid varandra.

Bakom garagelängan ligger ett gammalt fallfärdigt stall som är fullproppat med bråte. Finns ingen tvekan om att stallet helt ligger på våran tomt. Hon som sålde huset till oss sa att hennes farfar och grannen en gång i tiden hade hästar där gemensamt.

Nu till min fråga: Vi vill riva stallet då vi tycker att det är i vägen då vi ska bygga nytt garage samt att vi inte vill ha en ful byggnad på tomten. Dock hävdar grannen att det är hennes byggnad och allt som finns inuti. Hur ser det ut rent juridiskt?
    Vill även tillägga att grannen inte på något sätt kan bevisa att byggnaden tillhör henne. Kan vi riva stallet utan hennes tillåtelse?

Ps: lägg inte in länkar till lagtext utan att på ett lättare språk förklara vad som står

2. D
    Medlem · Nivå 17
    Ja, men var öppna mot grannen. Sätt ett datum när rivningen ska göras. Medela grannen att hon har fram till dess att flytta sina saker eller bevisa att hon äger byggnaden. Ge en rimmlig god tid att genomföra detta. Då måste grannen göra något aktivt. Att bara riva utan att säga något kan medföra problem.

3. Edit88
    Medlem Nivå 1
    Självklart har vi pratat med grannen men hon hävdar att det är hennes och vill inte att det ska rivas. Jag vill mer höra om jag har rätten på min sida eller om vi begår något lagbrott genom att riva det.

4. D
    Medlem · Nivå 17
    Om ni inte informerades vid köpet. Eller det finns ett registrerat servitut så har ni rätten på er sida. Servitut kan du enkelt kontrollera själv på lantmäteriet.

Så sannolikt har ni rätten på er sida. Men visa det för grannen innan ni river.

5. H
    Moderator · Nivå 25
    OM vi antar att grannen faktiskt äger byggnaden, helt eller delvis. Då får du inte riva den, rakt av.

Eftersom det tydligen är mer ett skjul, i dåligt skick? Så är det möjligt att du med lagens rätt kan tvinga bort skjulet. Är det en byggnad av någon sorts väsentligt värde, så finns en risk att grannen har rätt att ha den på din tomt, Grannen kan tom. genom fastighetsreglering få tvångsköpa den delen av din tomt.

En byggnad som ägs helt eller delvis av en ägare som inte äger någon del av fastigheten, är en byggnad på "ofri grund". Det är då lösöre. En byggnad som står på en fastighet, och som ägs av fastighetsägaren är s.k "fastighetstillbehör". Fastighetstillbehör ingår normalt vid ett köp av en fastighet. Och därmed äger du alla byggnader på tomten, såvida ingen kan bevisa att byggnaden ägs av någon annan.

Kolla med en jurist, men jag tror att grannen måste kunna bevisa att hon äger byggnaden, annars har du rätt att riva den. Det kan också vara läge att inte "erkänna" att prylarna i skjulet är hennes, då kan hon ev. blockera rivningen genom att inte flytta ut sina saker. Något i stil med "jag är ointresserad av prylarna, finns där något du vill ha så får du gärna ta det, senast Lördag nästa vecka. Att hon påstår att det är hennes prylar gör det inte nödvändigtvis till hennes.

Lösöre "ägs" av den som "har det i sin hand", alltså har det i sin besittning (se till att ha nyckel till skjulet), såvida ingen annan kan bevisa ägarskap. Cykeltjuven som cyklar på din cykel "äger" cykeln, såvida du inte kan bevisa att den är din.

6. H
    Moderator · Nivå 25
    Grannen kan vara ägare, även om det inte finns servitut.

7. K
    Medlem · Nivå 8
    Det finns ju en möjlighet att säljarens farfar och grannen byggde det där stallet gemensamt, utan att tänka på vad byggnad på ofri mark kan skapa för bekymmer i framtiden. Risken om ni ger en tidsfrist och sedan river är ju att grannen därefter lyckas hitta något dokument som styrker hennes ägar/delägarskap.
    Det bästa är nog om ni kan vara överens innan ni river. Det går kanske att ta reda på mer om stallet från säljaren?

8. B
    Medlem · Nivå 15
    Undersök noga var gränsen löper, så att stallet verkligen ligger på din fastighet. Du bör också kolla med kommunens byggnadsnämnd ifall det krävs rivningslov för att jämna stallet.

DÄREFTER begär du särskild handräckning från kronofogdemyndigheten, som då kan låta avlägsna den olovliga byggnaden på grannens bekostnad.

9. useless
    Självbyggare · Nivå 20
    Bara för att grannen äger den så är det väl inte en olovlig byggnad? Har man den approachen så riskerar man att grannen tvingar fram en fastighetsreglering och lägger beslag på både byggnaden och marken...

10. Edit88
    Medlem Nivå 1
    Vad menar du?

11. useless
    Självbyggare · Nivå 20
    Det var ett svar på Billy bävers förslag att låta kronofogden avlägsna den 'olovliga' byggnaden på grannens bekostnad.

Redigerat 14 jan 14:09
    • Laddar…
  12. H
    Moderator · Nivå 25
    Fast OM grannen i efterhand kommer med bevis, så kan den som rev möjligen tvingas betala vad skjulet var värt. Och det låter som ett rätt begränsat värde.

Fastighetsägaren kan dessutom hävda att skjulet skulle bort under alla omständigheter, enda skillnaden var att eftersom han inte visste att någon annan ägde det, så begärde han inte handräckning från kronofogden.

Det fanns ju inget uppsåt till egenmäktigt förfarande.

13. B
    Medlem · Nivå 15
    Eftersom grannen icke förmår bevisa sin äganderätt tillät jag mig dra slutsatsen att hon heller inte kan prestera exempelvis något avtal om markupplåtelse. Men okey!

Vad har grannen för någon förklaring till att hennes stall flugit över fastighetsgränsen?

• Laddar…
  14. B
    Medlem · Nivå 15
    Sorry, jag läste slarvigt. MEN - att en tidigare ägare nyttjat byggnaden tillsammans med grannen förändrar i praktiken ingenting, så länge ingen av parterna kan redovisa skriftlig bevisning. Vi talar inte om pågående bruk av byggnaden, utan om ett stall som TS beskriver som ett tomt ruckel utan värde.

Tanken med särskilt handledning är att kronofogden bereder båda parter rättssäker talan för sin sak.

15. SKJB021
    Byggnovis · Nivå 7
    Mejla kommunens bygglovenhet, det tar mindre tid än att ställa frågan här. Fördelen med det är att du får mer korrekt information dessutom ;)

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: