Byggahus.se

Grannen planterar häck på min mark

1. S
    Medlem · Stockholm · 1 889 inlägg

Sir Duke

Medlem
    Jaha, är du nöjd med att ha det så? Annars agera

2. H
    Medlem · Stockholm · 470 inlägg

Harrison

Medlem
    --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
    Första gången som min fräcka granne försökte köpa min fastighet, hade min dåvarande sambo precis flyttat ut, pga "lappsjukan", han klarade inte av att bo så isolerat, långt från Stockholms City som han kom från. Då påstod grannen, att vår (=min och exets) fastighet var lagd ut till försäljning i skyltfönstret hos traktens mäklarbyrå. Deras bekanta ska också ha sett "Tilll Salu"-annonsen för vårt hus hos mäklaren, sa dem. Deras dotter kom också till mig och berättade, att vår fastighet var nu till salu och sa att de ville ha vår swimmingpool. Jag sa, att fastigheten INTE var till salu. Då sa hon att "om pappa säger det så är den till salu, pappa har alltid rätt". Jag sa att jag inte visste någonting om det och funderade, om det kunde vara möjligt, eftersom vi inte var osams, även om jag inte ville sälja och hade sagt nej till att byta stugan mot en trerummare på Kungsholmen, som han ville (vi hade också fått svårt att få ihop till kontantinsatsen, eftersom priserna hade sjunkit under 1990-talets ekonomiska kris).

Min ex hade en kompis som var mäklare och han hade varit på platsen och gjort en mäklarvärdering, men han hade inget fysiskt kontor och han och min ex hade inte heller annonserat ut fastigheten mot min vilja. Jag tog över fastigheten i skärgården och löste ut exet (=tog över lånen) och det har jag aldrig ångrat, det här blev mitt paradis alltmer med åren. Men jag funderar fortfarande, om den påstådda "Till Salu"-annonsen i mäklarbyråns fönster någonsin existerade och om en mäklare hade varit inne i vårt hus utan min vetskap, eller om det hela var någon slags fint för att övertyga mig att sälja till grannen.

3. Åsa Lund
    Husägare · Skåne · 4 463 inlägg

Åsa Lund

Husägare
    En sån obehaglig typ, den där grannen!
    Hoppas att allt han placerat på din tomt kommer tas bort.

• Laddar…
  4. Marojo
    Renoveringsnovis · Småland · 159 inlägg

Marojo

Renoveringsnovis
    Gräv av kabeln med flit (men diskret) och vägra sedan grannen tillgång till din fastighet för att fixa det. Gärna på vintern om han har elvärme. Så får han nog bråttom att lägga kabeln på sin sida. (obs: inte helt seriöst förslag)

5. P
    Medlem · 108 inlägg

Peter787

Medlem
    1200:- i timmen ! Jag vill ha telefonnumret till din advokat !

6. HasseTeknik
    Medlem · Uppland · 4 090 inlägg

HasseTeknik

Medlem
    MINST 1200:- skrev jag - det betyder att det mycket väl kan kosta 4500:-/ timme eller någon helt annan summa.

7. S
    Medlem · 1 inlägg

Skogskog

Medlem
    Låt han plantera, sen kapar ni era nya tujur som står på er tomt

8. S
    Medlem · Stockholm · 1 889 inlägg

Sir Duke

Medlem
    Eller gräver upp och flyttar/säljer :)

9. ebolasmurf
    Medlem · 39 inlägg

ebolasmurf

Medlem
    Hur går det för TS? senast var juli 2020.

10. E
    Medlem · 34 inlägg

Eva_j

Medlem
    Processen är ännu inte klar. Kommer med uppdatering när allt är klart. Myndighetsprocesser tar en otroligt lång tid i detta land. Corona har inte skyndat på det heller precis.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.