Byggahus.se

Grannen planterar häck på min mark

123k läst  422 svar

1. Nötegårdsgubben
    Husägare · Nivå 16
    Det är klart att gränsen är omtvistad. Likaså att grannen med allra största sannolikhet har fel.

Därtill är grannen med största sannolikhet inte en rättshaverist, enär det bygger på att hävda en rätt man tror/anser sig ha. TS granne synes mer vara en översittare och en buffel som tror sig kunna skrämma andra till att vika sig mot bättre vetande om vem som har rätt.

Att TS bör stå på sig och hävda sin rätt är vi dock ense om, och gör hon det tror jag att grannen kommer åka på en rätt rejäl ekonomisk smäll, särskilt om TS uppför sig korrekt på vägen dit.

Redigerat 8 aug 14:30
    • Laddar…
  2. H
    Medlem Nivå 1
    Thujorna kan bli 6-8 meter höga, beroende på sorten. De kan bli 2 m breda längst ner och därför behöver de planteras minst 1 m från tomtgränsen. Det blir hemskt mörkt på den norra sidan av en Thuja-häck, många tänker inte på det. Thujorna är gröna även på vintern och skuggorna från dem blir extremt långa då. Dessutom bränner vårsolen dem bruna, om man inte sveper dem i säckväv som skydd. I Finland där jag är född är det en enorm Thuja-boom i villaområden och man varnar folk för problem med grannsämjan pga mörkare tomter på norrsidan. Dessutom kan stormen fälla dem pga deras stora yta och täta struktur. Du har all anledning till oro pga detta.

3. S
    Medlem Nivå 8
    Jag reagerade också lite på åldern. TS, gränser flyttas inte årligen. Att det är länge sedan gränsen bestämdes talar inte emot din sak, snarare tvärtom. Om ändringar skett därefter kan du enkelt ta reda på det, går snabbt och är gratis om man har bank-id och går in på https://www.lantmateriet.se/sv/Fastigheter/Min-fastighet/

• Laddar…
  4. H
    Medlem Nivå 1
    Många av mina grannar har tagit hjälp av lantmäteriet för att bestämma var tomtgränsen går. Det beror på den Vilda Väster-kulturen som har varit tradition i min kommun sedan decennier, stora tomter samt nivåhöjningarna, som nybyggarna ofta gör för att begrava gränsmarkeringarna av järnrör så djupt som möjligt, för att få folk att acceptera eller anmäla.

5. R
    Medlem · Nivå 9
    Jag skulle tippa att accession försvåras avsevärt av att grannen aktivt hävdar ett äganderättsanspråk. Om det går 20 år, både TS och grannen har flyttat, och ingen minns hur växterna kom dit så har de flutit över i att vara fastighetstillbehör enligt huvudregeln (presumtion när ingen annan info finns) och därmed har även ett ägarbyte de facto skett.

Självklart kan en växt innefattas i begreppet föremål i betydelsen "vilken som helst sak" eller "fysiskt objekt". Det är ju inte skrivet med andemeningen att skilja "föremål" från någon annan kategori av "icke-föremål" som ska uteslutas från möjligheten att kunna bli fastighetstillbehör pga någon särskiljande egenskap.

6. H
    Medlem Nivå 1
    De höga thuijorna är väldigt dyra att köpa och kräver mycket vatten regelbundet, annars torkar de lätt ut. Vårsolen torka också ut thuijorna, om man inte använder säckväv som skydd. Grannen verkar ha bråttom att hindra utsikten mellan fastigheterna. Det vore grymt kul, om han har missat kolla väderstrecken och hans tomt hamnar på norra sidan av thuijorna, som kan bli 6-8 m och växa upp till 40 cm per år. Jag har sett en del grannar missa detta faktum och då kastar thuijorna långa mörka skuggor över den egna tomten under den mörka årstiden.

7. S
    Medlem Nivå 8
    Precis, och jag lägger till en aspekt:
    De som inte gör så mycket research utan bara snabbt vill få upp en grön vägg kanske lockas att köpa ett billigt parti plantor. Har många tomter i mitt närområde där typ 80 % av thujorna är bruna och vissna efter något år. Ser ju sådär ut men jag gläds åt att det inte är mina pengar som slängts i sjön.

8. P
    Renoverare Nivå 1
    Inte enligt min kommun iaf. Jag fick det rådet när jag ledsnade på min granne, av kommunen.

9. Frustrator
    Verktygstokig · Nivå 16
    Högt plank typ alltid. Häck, aldrig vart med om. (Men däremot att kommunen krävt att den skulle sågas ner i hörnet för bilisternas sikt.

10. S
    Medlem Nivå 8
    Planket får nå upp till månen om man bygger med luft emellan.

11. hsd
    Medlem · Nivå 12
    Neeej, då skymmer det viasat ;)

12. E
    Allvetare · Nivå 5
    Bygglov kanske inte behövs, men transportstyrelsen kan ha invändningar, samt att tillstånd från regeringen lär behövas för att inte åka dit för olaga rymdverksamhet

/Andreas

13. Nötegårdsgubben
    Husägare · Nivå 16
    Jag tror nog att flertalet kommuner skulle försöka slå ner på en 15–20 meter hög spalje. På vilken grund vet jag inte riktigt, men tippar ändå att de skulle vinna om det var detaljplanerat område.

14. S
    Medlem Nivå 8
    Det tror jag också. Om inte bygglovsregler biter så finns det väl generella bestämmelser om att man inte får orsaka olägenhet för omgivningen. Dessa kan säkert åberopas.

15. a.o.f
    Medlem Nivå 3
    Smart! Det visste jag inte. Har inte hittat en markering på tomten så i morgon skall jag testa detta.