277 784 läst · 527 svar
278k läst
527 svar
Grannen planterar häck på min mark
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 16 837 inlägg
Det hade jag nog kunnat göra, var jag tolkade det så alltså, men då jag redan skrivit att jag hade fel i sak ser jag inte poängen.M -MH- skrev:
Alltså TS måste ju bestämma sig. Antingen är det ett problem att grannen använder din tomt, eller inte. Polisanmäl, kronofogden, lantmäteriet, gör någonting... Sitt inte och må dåligt, agera i stället!
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 16 837 inlägg
TS har väl sagt att advokat är kontaktad och saker på rull. Det är jag tämligen säker på.
Nja. Jag tycker det är handlingen som är sjuk, inte reaktionen:
TS säger alltså till grannen, plantera inte här för det är min tomt. Grannen svarar att det struntar han i. TS fixar staket och skyltar. Grannen tar bort dessa och planterar. Det är ju väldigt bestickande i mina ögon, långt ifrån vanlig dålig koll, grannen har ju medvetet överträtt sina rättigheter och gjort intrång och åverkan på TS ' fastighet.
TS säger alltså till grannen, plantera inte här för det är min tomt. Grannen svarar att det struntar han i. TS fixar staket och skyltar. Grannen tar bort dessa och planterar. Det är ju väldigt bestickande i mina ögon, långt ifrån vanlig dålig koll, grannen har ju medvetet överträtt sina rättigheter och gjort intrång och åverkan på TS ' fastighet.
Fortfarande är gränsen inte utsatt av nån som kan mäta ut koordinater enligt de fastställda och juridiska dokument som gäller i detta ärende?
Tycker inte man ska agera alls, plantera/ gräva upp buskar eller räkna gödselmolekyler innan det är klarlagt var gränsen går.
Sanningen ligger ofta nånstans mittemellan vad två trätande parter bråkar om. Båda har lite rätt på sitt sätt...
Hur är det i detta fall?
Tycker inte man ska agera alls, plantera/ gräva upp buskar eller räkna gödselmolekyler innan det är klarlagt var gränsen går.
Sanningen ligger ofta nånstans mittemellan vad två trätande parter bråkar om. Båda har lite rätt på sitt sätt...
Hur är det i detta fall?
TS vet ju var gränsen går. Jag ser inget om att grannen har en annan syn på saken. Så vad skulle en utsättning göra för nytta?
I första inlägget står " Spaljén är byggd 80 cm in på vår tomt för att vi skall kunna sköta den även från andra sidan samt att det är en nivåskillnad mellan tomterna. Grannen tycket murgrönan växer för sakta. Han har nu bestämt att han äger marken fram till spaljén. Vi visar upp vårt dokument från lantmäteriet (dock från 71) som till och med säger att tomtgränsen går en bit in på grannen tomt. Grannen själv har bestämt sig att gränsen är vid vår spaljé och har helt på eget bevåg köpt in 50 thujor som är 2 meter höga."L larka742 skrev:
Då är man väl inte överens om var gränsen går - eller ???
Det enda som då definitivt kan lösa problemet är ett myndighetsbeslut ( = lantmäteribeslut), och därefter adekvata åtgärder av t.ex. polis, tingsrätt, kronofogde eller annan lämplig åtgärd.
Oj, tråden hade nästan 390 inlägg nu när jag hittade den.
Jag brukar inte skriva på chansning i trådar som jag inte orkat plöja genom. Det blir ofta dumt, att man skriver något som redan är avhandlat.
Men undantaget som bekräftar regeln ...
Var glad att grannen planterar thujorna på din tomt, då slipper du de förfärliga thjujorna snart, de går att få bort.
Om grannen planterar 1 meter in på sin tomt kan du inte göra ett dyft åt det.
Jag tycker inte att det är alldeles uppenbart att thujorna blir dina med automatik för att grannen planterat dom på din fastighet, det är inte alldeles uppenbart att man har rätt att bara såga ner dem sådär.
De är ju kanske någon egendom, någon annans egendom får man inte bara sådär förstöra bara för att den hamnat på ens mark (tänk en bil på din uppfart, som exempel).
Men det finns helt klart vägar ut från detta.
Meddela grannen att h*n har 14 dagar på sig att flytta sin växter, sen åker de på hans bekostnad.
Eller anlita kronofogden
Först av allt måste man dock vara helt säker på gränsen, så man inte själv är den som agerar olagligt.
Jag brukar inte skriva på chansning i trådar som jag inte orkat plöja genom. Det blir ofta dumt, att man skriver något som redan är avhandlat.
Men undantaget som bekräftar regeln ...
Var glad att grannen planterar thujorna på din tomt, då slipper du de förfärliga thjujorna snart, de går att få bort.
Om grannen planterar 1 meter in på sin tomt kan du inte göra ett dyft åt det.
Jag tycker inte att det är alldeles uppenbart att thujorna blir dina med automatik för att grannen planterat dom på din fastighet, det är inte alldeles uppenbart att man har rätt att bara såga ner dem sådär.
De är ju kanske någon egendom, någon annans egendom får man inte bara sådär förstöra bara för att den hamnat på ens mark (tänk en bil på din uppfart, som exempel).
Men det finns helt klart vägar ut från detta.
Meddela grannen att h*n har 14 dagar på sig att flytta sin växter, sen åker de på hans bekostnad.
Eller anlita kronofogden
Först av allt måste man dock vara helt säker på gränsen, så man inte själv är den som agerar olagligt.