Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Grannen lät riva vår gemensamma mur och transportera bort allt material

1. P
    Medlem · Stockholms län · 44 inlägg

Plåster

Medlem
    Vi var överens med vår nytillträdande granne (en äldre dam) att något behövdes i tomtgränsen. Jag föreslog en stengärdesgård vilket gillades. Jag erbjöd mig också att själv, och utan kostnad för grannen, bygga hela muren, cirka 15 meter. Även detta godtogs.
    Sten fanns på platsen i form av "mur", vilket egentligen var en utspridd sträng med sprängsten i tomtgränsen. Denna "mur" låg på grannens tomt. För grannen var det en fördel att tomtgränsen blev uppsnyggad och att stensträngen kom att skiljas från gräsmattan. Denna var dock o-staplad, utspridd och delvis övertäckt av jord. Jag transporterade därtill en hel del ytterligare sten till platsen. Bland annat särskilt vackra stora stenar för att skapa snygga hörn och grindhål.
    Grannen föreslog att vi skulle bygga den nya muren där den gamla muren låg - vilket var inne på hennes tomt. Avståndet var cirka 0-0,5 meter från den faktiska tomtgränsen (den tidigare arrendetomtgränsen låg där).
    Resultatet blev en cirka 15 meter lång stenmur, cirka 0,8*0,8 meter bredd/höjd. Det tog cirka 3 veckor (120 timmar), att bygga muren. Grannen var mycket nöjd och belåten med resultatet. Hon tackade och berömde oss för vårt arbete och visade stolt upp sin nya mur för sina grannar.

Dessvärre började samtidigt en eskalerande konflikt byggas upp oss emellan. Det hela handlade om helt andra saker och hade sin grund i min grannes snålhet, ovilja att göra rätt för sig, och preferens för att åka snålskjuts. Men beroende på min (betydligt äldre) grannes oförmåga att föra konfliktlösande, resonliga samtal, så blev relationen oss emellan allt mer frostig.

Slutligen lejde min granne en entreprenör som kom med grävare och lastvagn. Han grävde upp hela muren och transporterade bort allt material, dvs både grannens f.d. "mur" och mina dittransporterade stenar.

Allt skedde utan samråd - trots att jag just (dagen innan!) insisterat på att hon inte längre skulle göra något över huvudtaget i tomtgränsen utan att samråda. Jag sa ifrån en lördag. Samma lördag eller möjligen söndag, kontaktade hon entreprenören. Följande vecka på onsdagen togs muren bort.

Jag har givetvis protesterat och hävdat att hon inte har rätt att göra så. Men hon hävdar envist: "Muren stod på min tomt. Jag gör vad jag vill med det som står på min tomt".

Jag har tillfrågat Villaägarnas förbundsjurist som svarat att "grannen har gjort fel".

Mitt krav är att hon antingen återställer muren, eller att hon betalar skadestånd 35.000:- så att jag kan låta återställa muren med hantverkare (2,500:-/lpm är en branschmässig schablon).

Efter ett års fruktlösa samtal har jag polisanmält ärendet. Tidigare har hon lovat att hennes advokat skulle kontakta mig, men inget har hänt. Nu har hon anlitat en advokat som kort meddelar att "ärendet saknar rättslig grund". Jag vet dock inte om han med "saknar rättslig grund" menar att jag inte har rätt i mina krav eller att han menar att jag inte har angivit hänvisningar till lagar och prejudikat.

Jag har nu själv anlitat en advokat i form av Villaägarnas Juristbyrå.

Jag menar att:
    - Muren var uppförd för stadigvarande bruk, (grannen har sökt och fått bygglov beviljat för muren)
    - Muren är samägd (grannen kan inte hävda laga fång; köp/arv/gåva).
    - Något samägt kan inte förändras utan samråd eller tillkallande av god man.
    - Vissa stenar var mina (stöld)

Rent moraliskt har min granne fel.
    Men vem kommer att få rätt inför tingsrätten?

Det finns oroande lagtextskrivningar/-uttolkningar om att "Koppling mellan fastighet och tillbehör är mycket stark i lagstiftningen".

2. H
    Moderator · Stockholm · 45 917 inlägg

hempularenPremiumikon: Hand

Moderator
    Jag tror att du riskerar att det blir en extremt dyr mur. Frågeställningen är troligen ganska komplicerad. Och det finns risk för bevisproblem. Du skriver ex. att stenarna redan fanns i omedelbar närhet till murbygget. grannen kan mycket väl hävda att det redan fanns en mur som du hjälpte till att renovera, eller någon liknande diskussion.

För mig låter det helt vansinnigt att göra rättssak av en fråga om 35 000, såvida man inte helt klockrent har absolut rätt. Men att riskera kanske 500 000 i rättegångskostnader för en mur med tveksam äganderätt, det är inte rimligt.

• Laddar…
  3. mycke_nu
    Medlem · Gotland, Sudret · 12 283 inlägg

mycke_nu

Medlem
    Jag skulle nog gått på entreprenadfirman som rev dina murar utan lov. Deras ansvarsförsäkring borde täcka det hela.

Därefter kan deras FB gå efter grannen om dom vill.

• Laddar…
  4. T
    Husägare · Stockholm · 4 312 inlägg

twoody

Husägare
    500 000 tusen var kom den summan ifrån

5. H
    Moderator · Stockholm · 45 917 inlägg

hempularenPremiumikon: Hand

Moderator
    Advokater är dyrt. Det kan säkert bli något billigare, eller ännu mycket dyrare också.

6. K
    Medlem · Västernorrland · 3 058 inlägg

Kurtivan

Medlem
    Grannen kanske börjar bli dement? Då kan vad som helst hända, men vet inte vad en sjukdomsbild kan ge för effekt i tingsrätten.

7. pelpet
    Medlem · Dalarna · 9 892 inlägg

pelpet

Medlem
    En idé kan ju vara att minska risken genom att stämma grannen på mindre än ett halvt basbelopp, då blir det ett småmål.

8. O
    Medlem · Stockholm,Skåne · 3 808 inlägg

oceanis

Medlem
    Jag är benägen att hålla med "hempularen". Att driva en process om en mur som låg på grannens tomt utan att det ens finns ett avtal grannarna emellan om denna mur lär ju vara ganska riskfyllt ur ekonomisk synpunkt.
    Grannen har ju också ett bygglov på den vilket ännu mer gör den till grannens mur och ensak. Möjligen krävs det ett rivningslov men detta är i så fall ett småärende som jag inte ens tror kommunen bryr sig om.
    Men muren kommer nog att anses tillhöra TS granne vid en tvist.

9. O
    Bannad · Stockholm · 7 871 inlägg

Odjuret

Bannad
    Det känns som en allt för osäker tvist...
    Går hon med på en förlikning ta den...

• Laddar…
  10. M
    Medlem · Östergötland · 57 inlägg

Metalltiger

Medlem
    Inga foton före, under och efter arbetet & rivningen?
    Gör underverk när ord står mot ord.

(Fyra egna krockar i stadsmiljö, alla fotade innan bilen flyttas, 0% vållande i alla.
    Den kameran har betalat sig många gånger om!)

11. K
    Medlem · halland · 331 inlägg

klonk

Medlem
    Men foton på arbetet bevisar väl egentligen inte att TS samägde muren, bara att han hjälpte grannen renovera den?

12. M
    Medlem · Östergötland · 57 inlägg

Metalltiger

Medlem
    Tror du inte det kan synas om man grävt upp och flyttat sten från den egna sidan?
    Eget material i muren är väl en fördel om det kan styrkas?

13. K
    Medlem · halland · 331 inlägg

klonk

Medlem
    Jag uppfattade inte att TS hade tagit material från egna tomten, men så kan det ju ha varit.

14. O
    Medlem · Stockholm,Skåne · 3 808 inlägg

oceanis

Medlem
    Två parter där ord står mot ord och där muren fysiskt och faktiskt stod på grannens tomt.
    Tror ni verkligen det blir ett ekonomiskt lönande projekt för TS.....:rolleyes:

Vissa strider ska man inte ta utan svälja förtreten istället och gå vidare.

Redigerat 8 okt 2014 18:49
    • Laddar…
  15. A
    Medlem · Skåne · 683 inlägg

aedwall

Medlem
    Eftersom muren byggdes på hennes sida och ej på din tomt, så hade jag inte vågat driva det. Eftersom kostnaden hamnar under 50 tkr, så blir det ett så kallat småmål och kostnaden blir inte så jättestor vid en eventuell förlust. Var och en tar sina egna juristkostnader...

//Anders

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.