Jag skulle behöva lite hjälp med om vi borde reagera på detta. Vi bygger hus just nu, det är ett flertal kommun tomter som är sålda och vi är också flera som bygger. Jag vet att när vi sökte bygglov så lyfte man att vi inte fick påverka topografin. Inget vi tänkt på eller vill.
Tomten slutar med en marknivås skillnad på runt 1 meter. Där längst in på tomten är högre än vid vägen.
Nu ser vi att en av grannarna (ett hus mellan) grävt ut hela sin tomt vilket skapar en kant i deras tomtgräns.
Grannen mellan oss (vilket är vår största fundering) håller på med markarbete och har lagt på jord på hela tomten och den ser 1 m högre ut, framförallt i bakkant. De bredvid håller på med grunden så väldigt i starten och det vi ser nu kanske inte påverkar slutresultatet men det är enorma jordhögar de även plattat till som en platå därav känslan att de höjt hela tomten. Det känns väldigt konstigt för oss och lite rädda för att det kan påverka vattenflödet till vår tomt än mer än det gör idag.
De som grävt ut har sitt hus rest, men ej klart så de kanske kommer fylla upp igen...
Vi vill heller inte göra stor grej av något som kanske bara är en byggprocess, men samtidigt vill man ju reagera i tid om de gör något fel.
Jag försökte illustrera med bild nedan.. De orangea är andra tomter utan bebyggelse.
Det svarta är väg.. allt slutar nedåt där de blå "husen" är längst ner på sluttningen så att säga. De blå strecken illustrerar mark nivåskillnader. Även detaljplanens text är med.
Är det vanligt att fylla upp tomten? Borde vi reagera? Vi har kanske tolkat reglerna väldigt nitiskt.. vi ser snarare att vår altan kommer hamna i gräsmatta höjd och kanske vill gräva ut lite en kort bit.
Tomten slutar med en marknivås skillnad på runt 1 meter. Där längst in på tomten är högre än vid vägen.
Nu ser vi att en av grannarna (ett hus mellan) grävt ut hela sin tomt vilket skapar en kant i deras tomtgräns.
Grannen mellan oss (vilket är vår största fundering) håller på med markarbete och har lagt på jord på hela tomten och den ser 1 m högre ut, framförallt i bakkant. De bredvid håller på med grunden så väldigt i starten och det vi ser nu kanske inte påverkar slutresultatet men det är enorma jordhögar de även plattat till som en platå därav känslan att de höjt hela tomten. Det känns väldigt konstigt för oss och lite rädda för att det kan påverka vattenflödet till vår tomt än mer än det gör idag.
De som grävt ut har sitt hus rest, men ej klart så de kanske kommer fylla upp igen...
Vi vill heller inte göra stor grej av något som kanske bara är en byggprocess, men samtidigt vill man ju reagera i tid om de gör något fel.
Jag försökte illustrera med bild nedan.. De orangea är andra tomter utan bebyggelse.
Det svarta är väg.. allt slutar nedåt där de blå "husen" är längst ner på sluttningen så att säga. De blå strecken illustrerar mark nivåskillnader. Även detaljplanens text är med.
Är det vanligt att fylla upp tomten? Borde vi reagera? Vi har kanske tolkat reglerna väldigt nitiskt.. vi ser snarare att vår altan kommer hamna i gräsmatta höjd och kanske vill gräva ut lite en kort bit.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Om ni vill få reda på höjderna på grannarnas projekt så kan ni begära ut deras handlingar helt anonymt från kommunen. Det framgår på situationsplan, markplaneringsritning och marksektioner hur de har planerat marken.
Plan- och bygglagen är väldigt tydlig, allt vatten som hamnar på din tomt ska du ta hand om. Skulle grannen släppa vatten på din tomt så tror jag tyvärr att det blir en rättslig tvist mellan dig och grannen.
Det viktigaste är väl att tomterna behålls med så mycket infiltration (gräsmatta eller dyl.) som möjligt så att ytvatten inte bara rinner eller skapar större vattenansamling på tomterna.
Plan- och bygglagen är väldigt tydlig, allt vatten som hamnar på din tomt ska du ta hand om. Skulle grannen släppa vatten på din tomt så tror jag tyvärr att det blir en rättslig tvist mellan dig och grannen.
Det viktigaste är väl att tomterna behålls med så mycket infiltration (gräsmatta eller dyl.) som möjligt så att ytvatten inte bara rinner eller skapar större vattenansamling på tomterna.
LaszloToth skrev:
Om ni vill få reda på höjderna på grannarnas projekt så kan ni begära ut deras handlingar helt anonymt från kommunen. Det framgår på situationsplan, markplaneringsritning och marksektioner hur de har planerat marken.
Även om det står att all förändring är marklovspliktig?Jonatan79 skrev:
LaszloToth skrev:
När jag sett på ritningarna (är ju granne så fick det inför bygglov) så såg jag inget om någon höjning av mark.. därför vi reagerade nu.
Ja jag klippte in texten från detaljplanen brevid bilden, det är det som står. och eftersom jag upplevde att de var noga att informera att vi inte fick ändra nått så är vi lite förvånade över en granne som gräver ur så det blir jämt. och den andre höjer tomten. ( som sagt de är inte klara så det kan vara att vi inte ser det färdiga arbetet)Jonatan79 skrev:
Att man gräver ur och sen fyller på ser jag som mindre avvikande. men att höja en tomt som redan är högre i slutet på tomten (blir gräsmatta) känns lite annorlunda.
Att tillåta en ändring av marknivå på 0,5 m utan marklov är något som många kommuner använder som praxis inom detaljplanelagt område. Det är inget i Plan- och bygglagen som anger det måttet och inget som man generellt kan säga är lovbefriat. Står det något annat i detaljplanen är det det som gäller, i ert fall krävs marklov för alla åtgärder som rör ändring av marknivån. I de fall där det rör nybygge bakas marklovet in i bygglovet och marknivålinjerna ska redovisar i bygglovshandlingarna, vilket jag antar att du fått göra när du ansökte om ditt lov.H Hufflepuff skrev:
Du kan inte se marknivålingerna på ritningarna före och efter på de ritningar du fått? Eller ser du om det finns någon FG+ nivå angiven och hur är den isf i jämförelse med din? Titta på nybyggnadskartan.H Hufflepuff skrev:
Bifogar länk till en annan tråd där FG+ diskuteras.
https://www.byggahus.se/forum/threads/fg-faerdig-golvhoejd-hur-anger-man.361968/
M MetteKson skrev:Att tillåta en ändring av marknivå på 0,5 m utan marklov är något som många kommuner använder som praxis inom detaljplanelagt område. Det är inget i Plan- och bygglagen som anger det måttet och inget som man generellt kan säga är lovbefriat. Står det något annat i detaljplanen är det det som gäller, i ert fall krävs marklov för alla åtgärder som rör ändring av marknivån. I de fall där det rör nybygge bakas marklovet in i bygglovet och marknivålinjerna ska redovisar i bygglovshandlingarna, vilket jag antar att du fått göra när du ansökte om ditt lov.
Tack, jag letade fram alla ritningar. deras FG är 0,10 över vår.. inga konstigheter i sig, deras hus ligger längre in på tomten och tomten sluttar.M MetteKson skrev:
Men såg där att de inte anmält att marken utöver vid huset ska förändras.. så antingen har de bara fått dit för mycket jord som behöver forslas bort igen eller så går de utanför lovet.
Då är det bara du som kan bestämma hur du ska agera. Du kan kontakta kommunen och höra dig för hur de resonerat och om de har mer info, men det kan medföra att kommunen kollar upp din granne (om de tror hen inte följer givet lov) och då är det nog kört med grannsämjan. Du kan vänta och se om jordhögen försvinner när de kommer längre i processen, eller så går du över till grannen och frågar hur de tänkt sig. Säg att du är orolig över att få in vatten på din fastighet.H Hufflepuff skrev:Tack, jag letade fram alla ritningar. deras FG är 0,10 över vår.. inga konstigheter i sig, deras hus ligger längre in på tomten och tomten sluttar.
Men såg där att de inte anmält att marken utöver vid huset ska förändras.. så antingen har de bara fått dit för mycket jord som behöver forslas bort igen eller så går de utanför lovet.
Jag tycker att grannsämjan ofta är överskattad. Framför allt vid sådana här situationer när en hel tomt/fastighet får nya markförhålkanden pga att ägarna gräver ur ut eller fyller upp tomten på ett olagligt sätt. Dvs inte följer detaljplanen eller bygg/marklovet.
Det är åtgärder som inte går att ändra när huset är byggt. Det är åtgärder som kan få stora konsekvenser för grannar. Jag tycker absolut att man nu bör påtala och anmäla det till kommunen.
Det är åtgärder som inte går att ändra när huset är byggt. Det är åtgärder som kan få stora konsekvenser för grannar. Jag tycker absolut att man nu bör påtala och anmäla det till kommunen.
Klicka här för att svara