På grannens tomt bygger en byggherre. Tomten är nu höjd ca 50cm mot våran tomt, och det är ingen snygg skrav utan man har bara lagt grov grus. Byggaren säger att detta sedan skall skalas av, detta är bara tillfälligt.

Detta fick mig att fundera på om det finns bestämmelser kring detta. Vad händer om byggaren nu väljer att behålla höjden? Om denna nu kan bygga upp tomten, vad kan vi begära att dem gör rent estetiskt? Någon form av kant bör väl finnas.

Normalt kan man ändra markhöjden +-50 cm från den nivå som står på tomtkartan utan marklov.

Den fastighet som gör höjdskillnaden ska se till att ingen höjdskillnad hamnar på grannfastigheten, den kan vara slänt eller stödmur.

Demmpa skrev:
Normalt kan man ändra markhöjden +-50 cm från den nivå som står på tomtkartan utan marklov.

Den fastighet som gör höjdskillnaden ska se till att ingen höjdskillnad hamnar på grannfastigheten, den kan vara slänt eller stödmur.
Tack,
Men vad menas med att ingen höjdskillnad får hamna på grannfastigheten? Höjer grannen sin tomt med 50cm så är den ju 50cm höge en min tomt. Givetvis får grannen inte röra min tomt.

Om man gör en slänt tex så måste den sluta på egen tomt.
Grannen kan ju höja sin tomt 50cm utan att fråga om lov från grannar så det är bara gilla läget.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.