Byggahus.se

Grannen har vattenläcka på vår tomt - Servitut och ansvar?

1. V
    Medlem Nivå 1
    Grannen har fått en extra julklapp, deras servitut har sprungit läck och det pipplar vatten i vår gräsmatta! Nu när det skall fixas med grävmaskiner och annat - vad gäller för regler kring servitut och grannens ansvar för att återställa efter reperationen? Vi har inte något specifik avtal utom det som står i fastighetsbeskrvningen. Hittar mycket info om servitut men inte hur man reglerar en skada på grannens servitut. Tacksam för svar

God jul!

/Vinterboarna

2. v-g
    Medlem Nivå 13
    Tycker du kan snacka lite med grannen och höra efter om "du återställer väl allt som det var innan" så slipper vi båda problem. Sen kan du ju ta lite foton före grävning så att du kan bevisa hur det såg ut innan.

Grannsämja är viktigt tycker jag.

God jul förresten hoppas ni får roligare klappar än denna i eftermiddag.

3. S
    Medlem Nivå 4
    Det framgår i servitutet vad som skall återställas av vem. Han som äger lednigen brukar oftast vara skyldig att återställa tomten. Den som äger tomten som ledningen ligger på brukar vara skyldig att inte utföra några omfattande arbeten över ledningen.
    Står det ingen så blir det nog till att dela på kostnaden. Det är liksom baksidan av att vara belastad med ett servitut…

4. P
    Medlem Nivå 6
    Jag kan aldrig tro att ett servitut får en vattenledning som måste åtgärdas ska belasta markägaren mer än själva servitutet. Återställande av marken kan endast åligga den härskande parten.

Jag har en liknande tickande bomb med en stig/väg på tomten som leder till en grannes tomt (detta finns det servitut för) på 40-50 talet grävde de dock ner vattenledning under denna stig och den bör bytas nu. Den finns där nu av hävd. Kommer aldrig att ställa upp att betala för ordningställande av min egen tomt på grund av att fixa någon annans vattenledning.

mvh plexi

5. S
    Medlem Nivå 4
    Tyvärr tror jag nog att det blir till att komma överrens med grannen gällande konstnaden.
    När man köper en tomt eller fastighet belastad med servitut är konstnadsfördelningen den sak man skall vara uppmärksam på. Är inte detta reglerat i servitutet så blir det nog till att komma överrens.

6. R
    Medlem Nivå 3
    Finns inget skrivet ang underhåll i servitutet så är det i regel användaren som får stå för underhållet. Inte helt klart och ofta en orsak till tvister.