63 628 läst · 169 svar
64k läst
169 svar
Grannen har sågat ner våra träd. Skälig ersättning?
Hur är det då om man som målsägare kräver skadestånd i samband med ett av allmän åklagare drivet brottmål? Då ska det väl inte finnas någon risk att man får stå för rättegångskostnader men det kan blir en lägre ersättning om kravet anses som orealistiskt medan ett krav som bara ligger en bit i överkant kan godkännas om man argumenterar väl?globaljuggler skrev:
Klassisk fall..M Marrebarre1 skrev:Grannen har anlitat en gubbe som skulle ta ner träd och sly på deras mark. Nu har han även tagit ner ca 20 träd på våran mark. Fattar inte hur man kan missa lantmäteriets pinnar då gränserna var utmärkta i en lantmäteriförrättning pga avstyckning och försäljning för några år sedan men men.
Det var väl inga märkvärdiga träd. Några stora björkar och granar och andra träd jag inte vet vad dom heter. Det är tråkigt dock för dessa träd utgjorde skugga för våra djur på sommaren och vindfång och nu kommer dom inte ha tillgång till skugga.
Vad är skälig ersättning och hur räknar man ut det? Får vi tillbaka våra nersågade träd på något sätt eller blir det så att det blir grannens träd nu?
De har gjort de medvetet, böterna lär de betala.
Finns många sådana fall. Mao din granne har gjort det som passar hen
Föreslå att grannen bjuder på lite öl och en god bit mat. Känns ju ändå som att detta är ett ärligt misstag. Jag vill inte påstå att det är okej. Men det är ju inte 20 fina ädelträ det handlar om. Mer åt slyhållet. Inte värt att förstöra grannsämjan för.
Fullvuxna björkar har ju en funktion och betingar ett högt värde.M MatsBengtsson89 skrev:
För TS dessutom viktiga som vind- och solskydd.
Apropå grannsämja undrar jag alltid i alla dessa trådar hur viktig den var för grannen som röjde och byggde på annans mark.
Ge grannen en flaska Single Malt som tack och sluta älta detta...M Marrebarre1 skrev:Grannen har anlitat en gubbe som skulle ta ner träd och sly på deras mark. Nu har han även tagit ner ca 20 träd på våran mark. Fattar inte hur man kan missa lantmäteriets pinnar då gränserna var utmärkta i en lantmäteriförrättning pga avstyckning och försäljning för några år sedan men men.
Det var väl inga märkvärdiga träd. Några stora björkar och granar och andra träd jag inte vet vad dom heter. Det är tråkigt dock för dessa träd utgjorde skugga för våra djur på sommaren och vindfång och nu kommer dom inte ha tillgång till skugga.
Vad är skälig ersättning och hur räknar man ut det? Får vi tillbaka våra nersågade träd på något sätt eller blir det så att det blir grannens träd nu?
Det låter som att det var medvetet men oavsett så är skadestånd ersättning för faktisk skada. Först är värdet av träden sedan byggandet av ligghall för djuren. Jag tror när när en villaägare sågade ner kommunens träd fick man ersätta vd det kostadeM Marrebarre1 skrev:Grannen har anlitat en gubbe som skulle ta ner träd och sly på deras mark. Nu har han även tagit ner ca 20 träd på våran mark. Fattar inte hur man kan missa lantmäteriets pinnar då gränserna var utmärkta i en lantmäteriförrättning pga avstyckning och försäljning för några år sedan men men.
Att plantera redan vuxna träd och det blev dyrt.
Vad du verkar mjäkig! Oavsett om grannen var medveten om det hela eller att företaget gjort fel så ska veden åter eller lämplig ersättning betalas! Grannen blir väl knappast sur på TS för det för det är inget ohemult i detta utan korrekt. Grannen har ju tjänat på att få ved.M Maxitupla skrev:Enligt bilderna är det ju mest sly i diket som är huggt och det är ingen värdeminskning på fastigheten. En ursäkt av grannen är tillräckligt. En påse bullar eller en flaska whiskey kan ju vara en trevlig gest från grannen. Mer än så ska väl inte behövas för det verkar inte vara avsiktligt utan ett missförstånd. Det kan hända att TS gör något misstag själv i framtiden och då är det bra om man inte har retat upp grannen eller byborna.
Du verkar vara en kul snubbe. 😂😂B Bengt Numelin skrev:
Du behöver inte oroa dig för eventuell mjäkighet här! Jag har inga som helst problem att bli oense med någon granne om det krävs.B Bengt Numelin skrev:
Den här situationen är dock inte ett sådant tillfälle eftersom skadan redan är skedd, plus att det inte går att få tillbaka oavsett om jag skulle ställa till med hus i helvetet. Så nu kommer jag avvakta till löven slått ut och därefter får man ju ta ställning till om skuggan är tillräcklig eller ej, förutom veden då.
Är den betydande kommer jag få agera på något vis eftersom det är djurplågeri att ha djur på bete utan tillgång till skugga eller skydd.