Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Problemen med att få ta träd hos grannen är allra minst en fråga om ansvar och rätt att jobba på annans mark. Man får hugga i egen skog utan motorsågskörkort, men inte hos andra. Därtill får grannen ett säkerhetsansvar för dig om du hugger på hans mark.
Nu virrar du till det. Motorsågskörkort behövs endast om det finns något som kan ses som anställningsförhållande. Det är Arbetsmiljöverket som ligger bakom.
Så sågar jag ner 5 träd som jag fått på rot av grannen som ersättning för de han tagit av mig så är det bara att såga på.

M Marrebarre1 skrev:
Grannen har anlitat en gubbe som skulle ta ner träd och sly på deras mark. Nu har han även tagit ner ca 20 träd på våran mark. Fattar inte hur man kan missa lantmäteriets pinnar då gränserna var utmärkta i en lantmäteriförrättning pga avstyckning och försäljning för några år sedan men men.

Det var väl inga märkvärdiga träd. Några stora björkar och granar och andra träd jag inte vet vad dom heter. Det är tråkigt dock för dessa träd utgjorde skugga för våra djur på sommaren och vindfång och nu kommer dom inte ha tillgång till skugga.

Vad är skälig ersättning och hur räknar man ut det? Får vi tillbaka våra nersågade träd på något sätt eller blir det så att det blir grannens träd nu?
Du behöver yrka på ersättning av Träd som ger skugga, resten är väl beskrivet i domslutet som du fått.

E ErlingN skrev:
Du behöver yrka på ersättning av Träd som ger skugga, resten är väl beskrivet i domslutet som du fått.
Vilket domslut?

B Bernt Ö97 skrev:
Björk och Al är snabbväxande och fyller den funktion du saknar inom 5-10 år.
En tio år gammal björk ger inte mycket till skugga eller vindskydd.

R RJ7 skrev:
[länk]
Välkommen som ny i forumet.
Ett tips är att läsa tråden och sedan svara utifrån gällande förutsättningar.🤣

• Gilla
useless
  • Laddar…
M Marrebarre1 skrev:
Det återstår att se i sommar när det är full växtlighet. Jag vet inte hur lite/mkt skugga det blir kvar nu Men ja det är ju ett problem såklart om det inte går att erbjuda skugga på sommaren. Då måste det ordnas på annat sätt.
Bra beslut, men fortsätt dialogen gällande lite framtida ved när du får behov.👍

Alfredo Alfredo skrev:
Björkar tar upp mycket vatten, risken för översvämmning stiger om man tar bort dem.
Det blir ibland konsekvenser man inte räknat med. Bäst att ta dit någon kunnig, kanske fråga Länsstyrelsen om råd.

R RJ7 skrev:
Björkar tar upp mycket vatten, risken för översvämmning stiger om man tar bort dem.
Det blir ibland konsekvenser man inte räknat med. Bäst att ta dit någon kunnig, kanske fråga Länsstyrelsen om råd.
Japp, nu dök det upp ett nytt troll i forumet.

• Haha
  • Gilla
Ehrs och 2 till
  • Laddar…
R RJ7 skrev:
[länk]
Du har alltså tagit dig tid att registrera dig på forumet för att posta några helt irrelevanta inlägg? Varför?

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
useless useless skrev:
Du har alltså tagit dig tid att registrera dig på forumet för att posta några helt irrelevanta inlägg? Varför?
OT:
De har väl för lite att göra på myndigheten där skribenten är anställd kan man tro;)

• Haha
AndersS
  • Laddar…
useless useless skrev:
Vad stod det? Inlägget verkar vara raderat.

M Marrebarre1 skrev:
Vad stod det? Inlägget verkar vara raderat.
Det var ett troll som påstod nått om att björkar suger mycket vatten och att du skulle kontakta Länsstyrelsen.

• Haha
AndersS
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
🌬️🌞☘️😎

• Gilla
AndersS
  • Laddar…
M Marrebarre1 skrev:
Tror inte det är någon fastighetsminskning att tala om. Var bara ett så härligt lugn därnere Inte mer än att jag blir av med det mesta av skuggan och vindfånget till djuren. Finns ingen inventering just där men antar att man kan titta på stubbarna? Jag vet att det är björkar blandat med gran och en hel del sly givetvis. En Björk är skadad vad händer med den? Kan den överleva?

Lägger in några bilder. Första är den skadade björken. Andra är lantmäteriets pinne och det till vänster är vår mark. 3e har jag gått ner till slutet av vår mark och har då vår mark till höger. 4e är ovanför och till höger om det röda strecket så är dom flesta träd borta är 2 kvar. Den skadade björken och en björk till. Hela området med skog till vänster ska bort [bild][bild]och sista bilden så ser man lite av träden till höger i somras.
Jag är mest ledsen för att dom är borta och att det alltid infann sig ett lugn därnere som kanske inte längre blir så.
Edit. Bilderna kom tydligen inte i ordning
[bild]
Björken kanske kommer att överleva 5-10 år men kommer att börja ruttna och bli ful. Björk får lätt röta även efter betydligt mindre skador. Det är bedrövligt vad låg skadeståndsersättningen för träd är med tanke på att de tar decennier eller mer att ersätta. Viktigt då att de skyldiga i varje fall får ordentliga straff för skadegörelse.

• Gilla
Supermyra
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Det var ett troll som påstod nått om att björkar suger mycket vatten och att du skulle kontakta Länsstyrelsen.
Och att grannen var skyldig TS 2 miljoner.

• Haha
Marrebarre1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.