Grannen har anlitat en gubbe som skulle ta ner träd och sly på deras mark. Nu har han även tagit ner ca 20 träd på våran mark. Fattar inte hur man kan missa lantmäteriets pinnar då gränserna var utmärkta i en lantmäteriförrättning pga avstyckning och försäljning för några år sedan men men.

Det var väl inga märkvärdiga träd. Några stora björkar och granar och andra träd jag inte vet vad dom heter. Det är tråkigt dock för dessa träd utgjorde skugga för våra djur på sommaren och vindfång och nu kommer dom inte ha tillgång till skugga.

Vad är skälig ersättning och hur räknar man ut det? Får vi tillbaka våra nersågade träd på något sätt eller blir det så att det blir grannens träd nu?

• Ledsen
  • Arg
  • Gilla
L8ttas och 11 till
  • Laddar…
  1. Det är era träd. Skulle grannen ta dem är det sannolikt stöld utöver redan begångna brott (skadegörelse). Är träden redan borta ska de ersättas med vedvärdet.
  2. Det finns lite olika sätt att räkna på ersättningen i övrigt. Det dominerande är hur mycket värdet på fastigheten minskar. Det är sannolikt väldigt lite om inte slyn bedöms som ett viktigt insynsskydd eller liknande. Gör den det finns minst ett skönhetsvärde att beskta. Något eller några få tiotusental kr är väl kanske vad man kan få domstolsvägen.
Högsta domstolen har i ett liknande ärende dömt enligt ovan.
https://lagen.nu/dom/nja/2015s199

• Gilla
stjärnflickan och 15 till
  • Laddar…
Jag skulle begära minst 100 000kr då avverkningen tydligen skett utan er vetskap och godkännande.

• Gilla
  • Haha
  • Wow
jeali och 23 till
  • Laddar…
Det är sannolikt ett anspråk som skulle göra att man sågs som tappande i en rättstvist och därmed behövde stå för bådas rättegångskostnad.

• Gilla
SofiaKarlson och 11 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det är sannolikt ett anspråk som skulle göra att man sågs som tappande i en rättstvist och därmed behövde stå för bådas rättegångskostnad.
Att begära mindre innebär å andra sidan att folk kan tycka att det är ok att avverka på annans mark utan att fråga.

• Gilla
  • Haha
Harald Boye och 11 till
  • Laddar…
Nej, det innebär det inte. De riskerar både skadestånd och straffrättslig påföljd (böter). Skiter de i lagen gör de nog det oavsett, det är inget som uppstår i en sådan situation.

• Gilla
Barrväxt och 9 till
  • Laddar…
Nej, det innebär det inte. De riskerar både skadestånd och straffrättslig påföljd (böter). Skiter de i lagen gör de nog det oavsett, det är inget som uppstår i en sådan situation.
Att kunna köpa sig fri för hundratusen och slippa rättegång och dom borde för "trädfällaren" vara attraktivt.

• Gilla
  • Haha
Bengt Numelin och 6 till
  • Laddar…
Så nu tycker du att det är rimligt att få köpa sig rätt att avverka andras träd? Eller varför skulle det inte polisanmälas?

• Gilla
Antti Säisä och 11 till
  • Laddar…
Så nu tycker du att det är rimligt att få köpa sig rätt att avverka andras träd?
Ja

• Gilla
  • Arg
  • Älska
  • Haha
LApp och 5 till
  • Laddar…
  1. Det är era träd. Skulle grannen ta dem är det sannolikt stöld utöver redan begångna brott (skadegörelse). Är träden redan borta ska de ersättas med vedvärdet.
  2. Det finns lite olika sätt att räkna på ersättningen i övrigt. Det dominerande är hur mycket värdet på fastigheten minskar. Det är sannolikt väldigt lite om inte slyn bedöms som ett viktigt insynsskydd eller liknande. Gör den det finns minst ett skönhetsvärde att beskta. Något eller några få tiotusental kr är väl kanske vad man kan få domstolsvägen.
Högsta domstolen har i ett liknande ärende dömt enligt ovan.
[länk]
Tror inte det är någon fastighetsminskning att tala om. Var bara ett så härligt lugn därnere Inte mer än att jag blir av med det mesta av skuggan och vindfånget till djuren. Finns ingen inventering just där men antar att man kan titta på stubbarna? Jag vet att det är björkar blandat med gran och en hel del sly givetvis. En Björk är skadad vad händer med den? Kan den överleva?

Lägger in några bilder. Första är den skadade björken. Andra är lantmäteriets pinne och det till vänster är vår mark. 3e har jag gått ner till slutet av vår mark och har då vår mark till höger. 4e är ovanför och till höger om det röda strecket så är dom flesta träd borta är 2 kvar. Den skadade björken och en björk till. Hela området med skog till vänster ska bort Snötäckt mark med träd i bakgrunden vid solnedgång, några stubbar syns i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Satellitbild av ett skogsområde med markerad gräns med rött streck. Grönt landskap och få byggnader ses, träden minskar åt höger.
Skapa konto
och sista bilden så ser man lite av träden till höger i somras.
Jag är mest ledsen för att dom är borta och att det alltid infann sig ett lugn därnere som kanske inte längre blir så.
Edit. Bilderna kom tydligen inte i ordning
Skadad björk med bark borta på stammen, omgiven av sly och stubb, vid solnedgång.
Skapa konto

• Snötäckt mark med trädgrenar, en isbelagd bäck och en markering med rep och band, björkskog i bakgrunden.
    Skapa konto
  • En grönskande äng med en skadad björk och en traktor med släp i förgrunden. Skog i bakgrunden under en molnig himmel.
    Skapa konto
  • Gilla
Langos och 2 till
  • Laddar…
Eftersom det verkar ligga långt utanför tomten så har det som du säger ingen nämnvärd påverkan på fastighetens värde. Dock är det ju fortfarande dina träd som grannen måste lämna tillbaks. Med lite tur kanske vederbörandes dåliga samvete gör att du får tillbaks dom kapade och kluvna...

• Gilla
  • Haha
Langos och 10 till
  • Laddar…
En sån björk blir oftast rötskadad med tiden. Man kan förstås ha den kvar några år för att det inte ska bli helt kalt, men långsiktigt är den nog körd.

Vad gäller skugga och skydd ser det ju ut att ha varit grannens skog som skyddat lika mycket som dina träd. Och sina egna får han förstås ta ned.

Svårt att se hur mycket som kan ha varit ditt, men en rad träd? Två?

Jag menar inte att man ska ta lätt på det här, men det ser ju helt klart ut att vara ett misstag (även om det förstås kan vara någon som struntar i gränser). Prata med grannen. Skäll lite på hen, men acceptera också en ursäkt. Begär lite pengar, men måttligt. Det är mitt råd.

• Gilla
Langos och 12 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Eftersom det verkar ligga långt utanför tomten så har det som du säger ingen nämnvärd påverkan på fastighetens värde. Dock är det ju fortfarande dina träd som grannen måste lämna tillbaks. Med lite tur kanske vederbörandes dåliga samvete gör att du får tillbaks dom kapade och kluvna...
Ja det ligger ca 5-600 meter bort och gränsar till en annan lantbruksfastighet. Dom flyttade in i somras och dom är inte så vana. Deras gubbe hade kört efter en GPS karta och trodde väl att allt utanför mitt staket var deras.
Det var ju en och samma ägare tom 2021 då vi köpte och det styckade av så fd ägaren som är min vän hade stängslat som det var lämpligt. Grannen har ju stängsel en bra bit in på vår mark för jag har inte brytt mig om det då det var min vän som ägde tidigare och jag har ingen användning för plätten utan den passar sig bättre på grannens mark.

Jag vill inte bråka med någon bara veta vad jag ska begära i ersättning! Men kapat och klart var en bra idé 😅

• Gilla
Langos och 5 till
  • Laddar…
En sån björk blir oftast rötskadad med tiden. Man kan förstås ha den kvar några år för att det inte ska bli helt kalt, men långsiktigt är den nog körd.

Vad gäller skugga och skydd ser det ju ut att ha varit grannens skog som skyddat lika mycket som dina träd. Och sina egna får han förstås ta ned.

Svårt att se hur mycket som kan ha varit ditt, men en rad träd? Två?

Jag menar inte att man ska ta lätt på det här, men det ser ju helt klart ut att vara ett misstag (även om det förstås kan vara någon som struntar i gränser). Prata med grannen. Skäll lite på hen, men acceptera också en ursäkt. Begär lite pengar, men måttligt. Det är mitt råd.
Ja, det är givetvis ett misstag. Dom har bara litat på gubben som avverkat. Han har bara tänkt tror jag att allt fram till stängslet ska jag ta ner. Dock är det 3 lantmäteripinnar bortåt som syns tydligt så han borde sett dom kan jag tycka. Dom har även rör som är nertryckta bredvid sig.
Absolut inte mer än 2 rader varvat med Björk, gran och sly.
Vad är rimligt? Träden tillbaka och 10-15 tusen? Det kan jag acceptera. Är det för mkt?

• Gilla
speed296 och 2 till
  • Laddar…
Nissens
M Marrebarre1 skrev:
Ja, det är givetvis ett misstag. Dom har bara litat på gubben som avverkat. Han har bara tänkt tror jag att allt fram till stängslet ska jag ta ner. Dock är det 3 lantmäteripinnar bortåt som syns tydligt så han borde sett dom kan jag tycka. Dom har även rör som är nertryckta bredvid sig.
Absolut inte mer än 2 rader varvat med Björk, gran och sly.
Vad är rimligt? Träden tillbaka och 10-15 tusen? Det kan jag acceptera. Är det för mkt?
Jag hade nog nöjt mig med att få en fin whisky som man sedan kunde testa tillsammans och dra ett streck över det hela. 😊

• Gilla
  • Älska
  • Arg
tobfo1 och 22 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.