Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Grannen har planterat buskar på vår sida tomtgränsen

1. Matisoderberg
    Medlem · 3 inlägg

Matisoderberg

Medlem
    Hej!
    Ännu en tröttsam grannfejdsfråga, men, vår granne har planterat buskar på vår sida tomtgränsen utan att fråga oss om lov och när vi har påpekat detta vägrar dom att flytta buskarna även om dom först gick med på att göra det till byggherren som byggde vårt hus (detta finns i skrift och är dokumenterat).

Har vi rätt att ta bort dom på egen hand eller hur ska jag gå tillväga? Behöver jag rådfråga kommunen innan eller ta rättslig hjälp? Vi gav dom en vecka på sig att göra det på egen hand men har tydligt framfört att dom inte kommer att flytta dom. Buskarna kommer inom kort att hindra framfart på vår parkering.

Tack på förhand!

• Laddar…
  2. Jonatan79
    Hobbysnickare · Nacka · 12 595 inlägg

Jonatan79Premiumikon: Hand

Hobbysnickare
    Detta är lurigt, det är grannens egendom men er tomt. Visa vem som bestämmer och gräv upp allt och lägga det på deras tomt. Dra ett snöre där tomtgränsen går och invänta action ;)

3. W
    Medlem · 1 679 inlägg
    Ansök om handräckning på kronofogden:D

4. A
    Medlem · dalarna · 2 770 inlägg

ArneTW

Medlem
    Hantera dem som träd...

säg till grannen att ta reda på den del som är på er tomt med ett lämpligt slutdatum och därefter tar ni bort det som är på er tomt.

krångla inte till det.

/ATW

5. D
    Medlem · Södra Skåne · 920 inlägg

Dilato

Medlem
    Du har fullgjort din plikt enligt lagen, så nu tar du bort dom.
    I detta fallet är det ju inte bara en rot eller gren, det är en hel samling av båda!
    Du behöver inte ens vara försiktig, grannen har försatt sin rätt genom att vägra ta bort dom.

Om en rot eller gren tränger in på en annan fastighet från ett område intill och detta medför besvär för fastighetens ägare får denne ta bort roten eller grenen, 3 kap 2§ jordabalken. Om borttagandet av grenar kan innebära skada för den fastighetsägare som trädet tillhör måste ägaren till fastigheten med trädet själv få tillfälle att själv åtgärda det innan borttagande av grenar sker av den andra

6. BirgitS
    Medlem · Stockholms län · 27 873 inlägg

BirgitSPremiumikon: Badkar

Medlem
    Observera formuleringen
    "Om en rot eller gren tränger in på en annan fastighet från ett område intill"
    I detta fall är det inget som tränger in från ett annat område utan buskar som växer helt och hållet på en fastighet.

Därför tror jag inte att den paragrafen kan användas.

7. K
    Medlem · 860 inlägg

Krux

Medlem
    Finns ju medel som ser till att dem inte klarar sig .

• Laddar…
  8. D
    Medlem · Södra Skåne · 920 inlägg

Dilato

Medlem
    Du har kanske rätt, men allt som växer på min fastighet är mitt (finns inget odlingsarrende) och då förfogar jag över det som jag behagar, eller hur?

Jordabalken
    1 §
    Till en fastighet hör

byggnader, ledningar, stängsel och andra anläggningar som har anbragts inom fastigheten för stadigvarande bruk,

på rot stående träd och andra växter,

9. Hep
    Garagebyggare · Stockholm · 1 981 inlägg

Hep

Garagebyggare
    Grannarna? Tror det är en rätt riskabel väg att gå.

10. Bart
    Medlem · Uppland · 1 564 inlägg

Bart

Medlem
    Plantera egna buskar i tomtgräns bakom/framför deras. Sen är de nog inte lika viktiga för dem längre.

Eller så gräver du upp dem och lägger på deras sida.

11. H
    Medlem · Västerbotten · 1 010 inlägg

Holmspel

Medlem
    Varför vill dom inte flytta buskarna?
    I o m att huset verkar vara nybyggt så gissar jag att en tydlig tomtgräns finns?

Nu verkar grannarna iofs inte vara vettiga men ingen vettig människa planterar väl medvetet något på grannens tomt om man riskerar att få det uppgrävt och därmed så blir också buskarna garanterat förstörda.

Vad har dom svarat på när ni sagt att ni kommer gräva upp buskarna om dom själva inte gör det?

12. krillek
    Medlem · Östergötland · 1 550 inlägg

krillek

Medlem
    Vad ger de för motiv till att inte vilja flytta på dem?

13. BirgitS
    Medlem · Stockholms län · 27 873 inlägg

BirgitSPremiumikon: Badkar

Medlem
    Nej, lika lite som att grannens bil blir din för att grannen parkerar bilen på din uppfart. Den som har köpt något äger det oavsett om det finns hemma hos den personen eller hos någon annan. Det är ju därför som man ska lämna in hittegods till polisen så att de kan hitta rätt ägare.

Den paragrafen i jordabalken handlar inte om ägande.

Jag tror att det är Kronofogden som gäller, vilket ju wildeside skrev i inlägg 3.

• Laddar…
  14. O
    Medlem · 80 inlägg

OskarL

Medlem
    Men om grannen inte längre erkänner att det är deras buskar som de ska flytta från din tomt är väl scenariot snarare att det finns buskar. Dom kan ju ha växt upp naturligt sen senast, man har ju hört mer galna saker i naturen.

Eftersom du frågat kan du väl bara ta bort dom? Man kan väl inte ha högsta betyg i ekologi jämt?

15. harry73
    bra på allt · Skåne · 14 834 inlägg

harry73Premiumikon: Skruvdragare

bra på allt
    Du kan inte jämföra bilar med buskar. Bilar har ett eget lagrum och nämns inte i jordabalken.
    Buskar nämns i jordabalken.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.