Jag har läst lite om det där med att bygga ute på tomten, ska ju vara 4,5 meter till grannens tomtgräns om man inte får lov av grannen att bygga där.

Nu har grannen snickrat ihop en soptunnepall som han tydligen tänkt ställa ut sina sopkärl (som hämtas emellanåt) permanent. De står typ 1 meter från vår tomt, nere vid vägen.

Nu har vi inga fönster mot det hållet så än störs vi inte men jag vet inte hur lukter och sånt sprids. Kan man motsätta sig det här eller går det bortom krav på grannars medgivande?

Trodde inte man fick bygga vid vägen heller.

Eftersom det inte är någon byggnad eller staket så är det inte så hårt reglerat. Så länge det inte orsakar några olägenheter, skymmer sikten för trafiken eller liknande så är det nog svårt att hindra.

Du får nog förklara bättre, vad grannen byggt.
Är det något likt ett tralldäck på marken, är det tillåtet att lägga det vid tomtgränsen, utan bygglov eller medgivande från grannar.

Äh, om man bråkar så tar ju grannen bara bort trallen och låter sina sopkärl stå kvar. Är det inte till nackdel för de som tömmer eller väghållare så kommer de inte att klaga.
Sedan finns det också ofta anvisad plats där de ska stå om man inte väljer att rulla ut/in dem vid tömningstillfället.

Brukar inte lukta nämnvärt från kärlen som står luftigt till. Du kan vara lugn.

• Gilla
Oljelund
  • Laddar…
Var har du dina? Kan inte du ha dina där med?

N nickspi skrev:
Kan man motsätta sig det här
Nej. Förläng pallen och ställ dit dina tunnor också, så slipper ni släpa dem fram å tillbaks.

Va f.n har hänt!!!
Börjar bli väl många nu som undrar "min granne skiter med öppet fönster, det luktar! Kan jag stämma henom eller kommunen för att de inkräktar på min äganderätt?".
Vill man slippa grannar, köp ett lämpligt stort markområde och bosätt dig i dess mitt. Vill man & har råd kan man dessutom sätta viltstängsel runt det hela.

• Gilla
Jonasjf
  • Laddar…
Jag funderar på om det har att göra med att en del villatomter har börjat bli väldigt små? Traditionellt har en villatomt legat på 1 000 kvadratmeter eller så, en lite större 1500-2000. Alla nybyggda villaområden man åker förbi har tomter som måste vara lite neråt 5-600, frimärken...

Jag bodde i Tallis (tallkrogen, sthlm) och där är tomterna 500-900m2.
Numera bor jag på landet med ung 7.500m2

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Vi har vår tunna 1 meter från grannens altan, hon har aldrig funnit anledning att klaga.

Är det här verkligen nåt att uppröras av?

• Gilla
jeppe42
  • Laddar…
Var har ni era sopkärl? Hur mycket luktar det från dem?
Här har hela gatan sina kärl (sopor och kompost) stående längs gatan i gräns mot grannen mer eller mindre jämt, aldrig känt någon lukt över huvud taget.
Tycker du ska strunta i saken.

Ge oss en bild! :-)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.