15 455 läst ·
13 svar
15k läst
13 svar
Grannen har placerat soptunnepall vid min tomtgräns, okej?
Jag har läst lite om det där med att bygga ute på tomten, ska ju vara 4,5 meter till grannens tomtgräns om man inte får lov av grannen att bygga där.
Nu har grannen snickrat ihop en soptunnepall som han tydligen tänkt ställa ut sina sopkärl (som hämtas emellanåt) permanent. De står typ 1 meter från vår tomt, nere vid vägen.
Nu har vi inga fönster mot det hållet så än störs vi inte men jag vet inte hur lukter och sånt sprids. Kan man motsätta sig det här eller går det bortom krav på grannars medgivande?
Trodde inte man fick bygga vid vägen heller.
Nu har grannen snickrat ihop en soptunnepall som han tydligen tänkt ställa ut sina sopkärl (som hämtas emellanåt) permanent. De står typ 1 meter från vår tomt, nere vid vägen.
Nu har vi inga fönster mot det hållet så än störs vi inte men jag vet inte hur lukter och sånt sprids. Kan man motsätta sig det här eller går det bortom krav på grannars medgivande?
Trodde inte man fick bygga vid vägen heller.
Äh, om man bråkar så tar ju grannen bara bort trallen och låter sina sopkärl stå kvar. Är det inte till nackdel för de som tömmer eller väghållare så kommer de inte att klaga.
Sedan finns det också ofta anvisad plats där de ska stå om man inte väljer att rulla ut/in dem vid tömningstillfället.
Sedan finns det också ofta anvisad plats där de ska stå om man inte väljer att rulla ut/in dem vid tömningstillfället.
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 963 inlägg
Brukar inte lukta nämnvärt från kärlen som står luftigt till. Du kan vara lugn.
Va f.n har hänt!!!
Börjar bli väl många nu som undrar "min granne skiter med öppet fönster, det luktar! Kan jag stämma henom eller kommunen för att de inkräktar på min äganderätt?".
Vill man slippa grannar, köp ett lämpligt stort markområde och bosätt dig i dess mitt. Vill man & har råd kan man dessutom sätta viltstängsel runt det hela.
Börjar bli väl många nu som undrar "min granne skiter med öppet fönster, det luktar! Kan jag stämma henom eller kommunen för att de inkräktar på min äganderätt?".
Vill man slippa grannar, köp ett lämpligt stort markområde och bosätt dig i dess mitt. Vill man & har råd kan man dessutom sätta viltstängsel runt det hela.
Jag funderar på om det har att göra med att en del villatomter har börjat bli väldigt små? Traditionellt har en villatomt legat på 1 000 kvadratmeter eller så, en lite större 1500-2000. Alla nybyggda villaområden man åker förbi har tomter som måste vara lite neråt 5-600, frimärken...
Var har ni era sopkärl? Hur mycket luktar det från dem?
Här har hela gatan sina kärl (sopor och kompost) stående längs gatan i gräns mot grannen mer eller mindre jämt, aldrig känt någon lukt över huvud taget.
Tycker du ska strunta i saken.
Här har hela gatan sina kärl (sopor och kompost) stående längs gatan i gräns mot grannen mer eller mindre jämt, aldrig känt någon lukt över huvud taget.
Tycker du ska strunta i saken.
Klicka här för att svara