Byggahus.se
Hej min granne har köpt en biladdare och jag försöker hjälpa honom lite.
Han har köpt en begagnad 1 fas garo (av misstag) nåväl han har endast en laddhybrid så det gör ingen större skillnad idag.

Man brukar ju ha en lastbalansering men då det nu gäller enfas och hans huvudsäkring ligger på 16A så undrar jag hur ni kloka hade gjort. För en 13 Ampere utan balansering känns ju löjligt att montera. Fungerar ens en enfasbalansering, måste man inte ha någon annan fas att mäta mot?

1:Antingen köper man en trefas mätare från garo och framtidssäkrar ( i mån om att den klarar balansera 1 fas idagsläget).

2: Man installerar en enfasmätare

3: Man installerar det endast på en PSA13AMP.

/ Mvh Tomas Torsk
 
  • Wow
Patrik V.
  • Laddar…
Huruvida Garo's enfasladdstation kan lastregleras med en enfasmätare eller trefasmätare vet jag inte. Det är en fråga för Garo. Men tekniskt sett ska enfasreglering fungera. Man ska dock inte överskatta dagens konstruktörer så man bör dubbelkolla att den framtidssäker trefasmätare verkligen kan konfigureras för enfas, och rätt fas.

Det jag undrar är om en lastreglering öht kommer att fungera. Man får börja med att titta på hur mycket huset belastar. Om det värms upp av direktel så finns troligen inga marginaler till en elbil under kalla nätter. Då krävs fler åtgärder som uppsäkring. Din granne behöver också bestämma vilken laddström som behövs. Den börjar på 6 A, så huset måste dra mindre än 10 A på aktuell fas för att laddningen ska starta öht. Det är bra att ha dessa förutsättningar klara för sig innan man börjar investera.
 
  • Gilla
oskhe och 1 till
  • Laddar…
T TomasSchwarz skrev:
Hej min granne har köpt en biladdare och jag försöker hjälpa honom lite.
Han har köpt en begagnad 1 fas garo (av misstag) nåväl han har endast en laddhybrid så det gör ingen större skillnad idag.

Man brukar ju ha en lastbalansering men då det nu gäller enfas och hans huvudsäkring ligger på 16A så undrar jag hur ni kloka hade gjort. För en 13 Ampere utan balansering känns ju löjligt att montera. Fungerar ens en enfasbalansering, måste man inte ha någon annan fas att mäta mot?

1:Antingen köper man en trefas mätare från garo och framtidssäkrar ( i mån om att den klarar balansera 1 fas idagsläget).

2: Man installerar en enfasmätare

3: Man installerar det endast på en PSA13AMP.

/ Mvh Tomas Torsk
Du får köpa till Garo energimätare 1fas, krävs även kommunikation mellan mätaren och laddbox då Garos gamla laddboxar inte är speciellt smarta och kräver alltså en trådbunden kommunikation.

Det är även noga att man får med hela husets förbrukning på den fas man tar så att den kan balansera korrekt. Detta jobb är inget jag skulle rekommendera för någon som inte har 100% koll på hur man gör.
 
S Smurfen1337 skrev:
Du får köpa till Garo energimätare 1fas, krävs även kommunikation mellan mätaren och laddbox då Garos gamla laddboxar inte är speciellt smarta och kräver alltså en trådbunden kommunikation.

Det är även noga att man får med hela husets förbrukning på den fas man tar så att den kan balansera korrekt. Detta jobb är inget jag skulle rekommendera för någon som inte har 100% koll på hur man gör.
hm jag förstår men kommunikationen räknar jag med har installerat en garo för.

Men hur ska jag kunna få med hela huset förbrukning när det är tre faser in till huset och därmed antagligen dem tunga förbrukarna som är ligger över tre faser? Det blir ju omöjligt?
Förstår inte ens hur en enfas mätare fungerar, måste den inte ha något att mäta mot?
 
S Smurfen1337 skrev:
Du får köpa till Garo energimätare 1fas, krävs även kommunikation mellan mätaren och laddbox då Garos gamla laddboxar inte är speciellt smarta och kräver alltså en trådbunden kommunikation.

Det är även noga att man får med hela husets förbrukning på den fas man tar så att den kan balansera korrekt. Detta jobb är inget jag skulle rekommendera för någon som inte har 100% koll på hur man gör.
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Huruvida Garo's enfasladdstation kan lastregleras med en enfasmätare eller trefasmätare vet jag inte. Det är en fråga för Garo. Men tekniskt sett ska enfasreglering fungera. Man ska dock inte överskatta dagens konstruktörer så man bör dubbelkolla att den framtidssäker trefasmätare verkligen kan konfigureras för enfas, och rätt fas.

Det jag undrar är om en lastreglering öht kommer att fungera. Man får börja med att titta på hur mycket huset belastar. Om det värms upp av direktel så finns troligen inga marginaler till en elbil under kalla nätter. Då krävs fler åtgärder som uppsäkring. Din granne behöver också bestämma vilken laddström som behövs. Den börjar på 6 A, så huset måste dra mindre än 10 A på aktuell fas för att laddningen ska starta öht. Det är bra att ha dessa förutsättningar klara för sig innan man börjar investera.
Jag får slå garos support en signal imorgon och höra vad dem säger.
Bra du nämnde det för det har jag inte tänkt på. Då är det små marginaler och det kommer antagligen bli ett svårt fall.

Men enfasmätaren kommer ju endast mäta av en fas och inte bli berörd av tex L1 och L2. Då bör man ju mäta och ta den fasen som är minst belastad?
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Huruvida Garo's enfasladdstation kan lastregleras med en enfasmätare eller trefasmätare vet jag inte. Det är en fråga för Garo. Men tekniskt sett ska enfasreglering fungera. Man ska dock inte överskatta dagens konstruktörer så man bör dubbelkolla att den framtidssäker trefasmätare verkligen kan konfigureras för enfas, och rätt fas.

Det jag undrar är om en lastreglering öht kommer att fungera. Man får börja med att titta på hur mycket huset belastar. Om det värms upp av direktel så finns troligen inga marginaler till en elbil under kalla nätter. Då krävs fler åtgärder som uppsäkring. Din granne behöver också bestämma vilken laddström som behövs. Den börjar på 6 A, så huset måste dra mindre än 10 A på aktuell fas för att laddningen ska starta öht. Det är bra att ha dessa förutsättningar klara för sig innan man börjar investera.
Men är inte det du nämner statisk lastbalansering? Installerar man garos dynamiska så slukar den allt som är tillgängligt?
 
T TomasSchwarz skrev:
hm jag förstår men kommunikationen räknar jag med har installerat en garo för.

Men hur ska jag kunna få med hela huset förbrukning när det är tre faser in till huset och därmed antagligen dem tunga förbrukarna som är ligger över tre faser? Det blir ju omöjligt?
Förstår inte ens hur en enfas mätare fungerar, måste den inte ha något att mäta mot?
Tar du t.ex L1 så får du ju se till så att du hämtar L1 på rätt ställe så du får med all belastning på den fasen du väljer att ta. Förstår inte riktigt vad du menar när du skriver att den behöver mäta mot något. Energimätaren känner ju hur mycket energi som går igenom, den mäter inte mot något, alla inställningar görs i displayen samt i garo laddboxen via dip switch.
 
  • Gilla
Oldfart
  • Laddar…
O
T TomasSchwarz skrev:
Fungerar ens en enfasbalansering, måste man inte ha någon annan fas att mäta mot?
T TomasSchwarz skrev:
Förstår inte ens hur en enfas mätare fungerar, måste den inte ha något att mäta mot?
Låter som du inte bara har en rätt dimmig bild av ellära utan även en del direkta missförstånd.

Som @Smurfen1337 skriver så mäter en energimätare enbart den ström som passerar genom en ledare. Om du då har t.ex. 16A huvudsäkring så är det den maximala ström som kan belasta ledaren. Det en enfas laddbox gör är att den dels har en inställning där du talar om hur stor din huvudsäkring är, och dels så mäter den hur mycket ström som faktiskt går genom den ledaren. Den informationen skickas sedan vidare till bilens laddare som då kan avgöra hur mycket energi som finns tillgänglig. I den mån bilens laddare klarar av att anpassa hur mycket ström den drar så gör den det. Smartare än så är det inte.

En energimätre och en laddbox för trefas gör exakt samma sak men för varje fas var för sig. Sen är det fortfarande bilens laddare som i den mån den kan det anpassar hur mycket ström den drar på varje fas.

Lastbalansering är alltså något som en elektriker gör en gång när elsystemet kopplas upp och man väljer vilka fasta apparater som skall gå på vilken säkring, eller så är det något enskilda apparater gör själva genom att reglera sin egen förbrukning. Oftast handlar det alltså i praktiken mer om lastbegränsning än om balansering.

Detta är tvärt om hur många intuitivt uppfattar att det fungerar, och där de tror att lastbalansering är en dynamisk lösning där någon komponent i centralen sitter och fördelar ström till de olika förbrukarna. Så fungerar det inte.

Det har visserligen nu på senare tid börjat komma lösningar för s.k. "faskompensering". I korthet går det ut på att flytta energi mellan de tre faserna. Ett exempel är företaget FerroAmp. Om Garo har något motsvarande vet jag inte, men i vilket fall så är inte en egenskap hos en laddbox utan en separat aktiv komponent som arbetar på elsystemet som helhet, och som är ett bra komplement till en laddbox.
 
  • Älska
Patrik V.
  • Laddar…
Patrik V.
Helt ärligt skulle jag inte hjälpa grannen med dessa fasta montage. Hemma hos mig, visst, men inte en granne, med hans hantering och försäkring är ju bara att glömma om utifall att.

Men en 6A elstolpe räcker gått och väl till en laddhybrid, det är bilens/laddkabels förmåga att styra över laddningen som avgör om det är möjligt.

Exet kör Kia E-Niro och där går det utmärkt, trots bara 6A säkring i garagelängan.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
S Smurfen1337 skrev:
Tar du t.ex L1 så får du ju se till så att du hämtar L1 på rätt ställe så du får med all belastning på den fasen du väljer att ta. Förstår inte riktigt vad du menar när du skriver att den behöver mäta mot något. Energimätaren känner ju hur mycket energi som går igenom, den mäter inte mot något, alla inställningar görs i displayen samt i garo laddboxen via dip switch.
Jag tror bara jag missförstod dig. Du menar att jag ska hämta fasen direkt efter huvudsäkring?
 
T TomasSchwarz skrev:
Jag tror bara jag missförstod dig. Du menar att jag ska hämta fasen direkt efter huvudsäkring?
Ja, exakt. Men sker den hämtningen i fasadmätarskåpet eller någon annan stans beror på hur elsystemet är uppbyggt just i den anläggningen. Det viktiga är bara att du får med all förbrukning för hela anläggningen på just den fas du väljer att hämta.
 
O Oldfart skrev:
Låter som du inte bara har en rätt dimmig bild av ellära utan även en del direkta missförstånd.

Som @Smurfen1337 skriver så mäter en energimätare enbart den ström som passerar genom en ledare. Om du då har t.ex. 16A huvudsäkring så är det den maximala ström som kan belasta ledaren. Det en enfas laddbox gör är att den dels har en inställning där du talar om hur stor din huvudsäkring är, och dels så mäter den hur mycket ström som faktiskt går genom den ledaren. Den informationen skickas sedan vidare till bilens laddare som då kan avgöra hur mycket energi som finns tillgänglig. I den mån bilens laddare klarar av att anpassa hur mycket ström den drar så gör den det. Smartare än så är det inte.

En energimätre och en laddbox för trefas gör exakt samma sak men för varje fas var för sig. Sen är det fortfarande bilens laddare som i den mån den kan det anpassar hur mycket ström den drar på varje fas.

Lastbalansering är alltså något som en elektriker gör en gång när elsystemet kopplas upp och man väljer vilka fasta apparater som skall gå på vilken säkring, eller så är det något enskilda apparater gör själva genom att reglera sin egen förbrukning. Oftast handlar det alltså i praktiken mer om lastbegränsning än om balansering.

Detta är tvärt om hur många intuitivt uppfattar att det fungerar, och där de tror att lastbalansering är en dynamisk lösning där någon komponent i centralen sitter och fördelar ström till de olika förbrukarna. Så fungerar det inte.

Det har visserligen nu på senare tid börjat komma lösningar för s.k. "faskompensering". I korthet går det ut på att flytta energi mellan de tre faserna. Ett exempel är företaget FerroAmp. Om Garo har något motsvarande vet jag inte, men i vilket fall så är inte en egenskap hos en laddbox utan en separat aktiv komponent som arbetar på elsystemet som helhet, och som är ett bra komplement till en laddbox.
Tack för ett utförligt svar! Så egentligen mäter den bara av strömen som används på varje fas och synkar den med vad du har knappat in på dippswitcharna och det är då dynamisk lastbalansering.
Jag tror jag kör med statisk lastbalansering mäter av med en tång vilken fas som drar minst (antagligen L3) monterar en kapsling med Psa 10 eller 13Amp och hoppas säkringarna håller.

Ferroampen har jag faktiskt varit och kikat på och hjälpt till att montera den. Min granne äger två stora lägenhetskomplex med två separata inkommande serviser och vi montera en vid varje inkommande. Han mena på att han kan förmodligen sänka huvudsäkringarna. Han prata även om att sammankoppla dem två olika solcellsanläggningarna och skicka kraft till den fastigheten som kunde nyttja den. Man fick även fram väldigt mycket data, väldigt häftiga saker.
 
  • Gilla
Oldfart
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.