Byggahus.se

Grannen har jättelik studsmatta på tomten ...

1. H
    Medlem Nivå 5
    Hej!

Det har stormat lite på våran gata mellan våran granne och mig själv. Vi bor i ett tättbebyggt villaområde som byggdes för ca 10 år sedan.

Anledningen till att relationen har försämrats är att grannen för andra året har ställt upp en studsmatta modell jättestor (de som finns att köpa för 1500 kr överallt). Deras tomt är ca 1500 m2 och det finns skog på två sidor om tomten. VI finns på deras högra sida.

Man har valt att ställa studsmattan så nära vår tomt det bara går, vilket resulterar att det är ca 10 meter till vårat sovrum/arbetsrum och altan. Jag pratade redan förra året lite vänligt med grannen men han viftade mer eller mindre bort det, säger att "bara säg till dem om det blir för högljutt". Okej tänkte jag, vi kan väl prova detta så får vi se.

Vilket resulterade att jag fick säga till dem ungefär varenda kväll, varje gång sambon och jag skulle sitta ute och äta middag vid 6 tiden vill vi faktiskt ha lite lugn och ro. Detta var inte alls roligt mot barnen tyckte jag men sen blev det höst och kallt och de var inte ute så mycket, så jag lät saken bero för att se vad som händer detta året. Och mycket riktigt, förra veckan åkte studsmattan upp på exakt samma ställe som tidigare, de som hoppar där ser rakt in på vår altan där man sitter och läser, spelar spel, äter, eller pratar i telefon. Och förutom insynen blir det ett väldans liv både från studsmattan som gnisslar och knakar samt allt skrikande och tjoande. När granne var ute igår pratade jag om det och frågade honom om vi kan hitta en alternativ placering, vad han kan tänka sig istället för just här och då kom den ena ursäkten efter den andra till varför de inte kan flytta den, allt ifrån att ungarna kan skada sig mot ett staket till att de trampar sönder blommor etc. Vi fick sedan hastigt avbryta samtalet när hans ena unge trillade och slog sig.

Jag förstod i alla fall att de inte har någon lust att flytta studsmattan alls trots mina förslag på bättre placering och att jag upplever det som olustigt och påträngande när den står så nära, de kunde lika gärna stått på våran gräsmatta, lika stor insyn och oväsen. De verkar inte ha något intresse allas av att lösa detta samt att ta hänsyn till att vi inte upplever det som lika trevligt.

Frågan är, vad kan man göra rent juridiskt om nu alla försök att prata med grannen misslyckas. För vi orkar inte med detta helvete en sommar till. Hade de bara kunnat flytta den till mitten av deras tomt så hade vi varit nöjda. Nu känns det så oerhört påträngande att ha den så nära. Det som ajg tänker i första hand är ju bullerplank, fast det får ju vara ganska högt om det ska göra nån nytta, ca 3-4 meter.

Någon mer som har råkat ut för liknande problem? Med tanke på hur många av dessa redskap som säljs så borde det inte vara så ovanligt? Man vill ju inte gärna stämma sin granne men vad ska man göra? De verkar ju inte störas alls av detta och har ingen åtanke på att andra kanske gör det. Helt obegripligt...

Alla tips tages tacksamt emot...

Notera att deras barn alltid har lekt på deras baksida vilket vi aldrig har varit störda av, det var först när de köpte denna studsmattan som det började, och anledningarna till detta är flera:

* de kommer högre upp, ljudet sprids lättare

* de står koncentrerade och skriker på en och samma plats, när de springer runt och leker upplever inte vi i alla fall ljudet som alls lika störande

* de hoppar länge, två-tre timmar är inga problem alls, ohch när de är 4-5 st uppe och hoppar blir det riktigt outhärdligt

* ljudnivån ökar rejält så fort de går upp i studsmattan, blir ett väldigt liv som jag inte har hört någon annanstans, möjligtvis vid en simbassäng..

Jag tror att min sambo och jag är ett ganska normalt par under 30 år, och om vi hade haft denna studsmattan på vår sida om staketet så hade jag absolut sagt till barnen "nu får ni gå och leka någon annanstans, nu ska vi sitta och äta här", men det känns inte lika roligt att säga till detta till grannens barn var eviga dag.

Kan tillägga att det är mycket värre under loven, då kan de hålla på till midnatt och föra liv. Innan studsmattan brukade sambon och jag sitta på baksidan och ta ett glas vin, grilla något och bara njuta (vi har en underbar baksida med äng och kvällssol). Detta hände nu endast vid enstaka tillfällen då de är bortresta eller inte råka vara där elelr när vi orkar säga till dem. Men i 9 fall av 10 när vi har tänkt att hitta på något mysigt, då står de där och hoppar... länge...

Hjälp!

PS jag har på allvar börjat fundera på att sabotera studsmattan, göra den obrukbar Svårt för grannen att bevisa att jag har gjort det... DS

Har inte ens fått en perkeringsböter i hela mitt liv, så detta är en ganska god hint om hur plågsamt detta börjar bli.

/H i Enskede

2. Freco
    Medlem Nivå 4
    Man kan möjligen hävda att det är ett miljöproblem. Då får du vända dig till miljödomstolen, mitt förslag är att du kontaktar en jurist som går igenom förutsättningarna med dig och skriver ett brev till grannen.

Även om en konflikt alltid har två sidor så får jag nog hålla med dig i att respektlösheten vad gäller sådana här saker är förbluffande. Utgångspunkten för alla borde vara att mina rättigheter sträcker sig endast fram till dina rättigheter, om jag (eller mina barn) överträder dina rättigheter och möjligheter att bruka din fastighet på ett avsevärt sätt så får jag och mina barn rätta sig efter detta.

Som förälder kan man i dessa fall tänka sig ett antal lösningar såsom tidsbegränsningar osv.

• Laddar…
  3. tio_Pepe
    Medlem Nivå 8
    Jag har två idéer: tjat och ge igen med samma mynt.

Tjat: Ta varje tillfälle att berätta för grannen hur plågsamt detta är för er. Så fort du ser honom eller någon i familjen så talar du om hur plågsamt detta är för er. Försök vara lugn och neutral i tonen. Hitta på nya formuleringar hela tiden.

Ge igen med samma mynt: Jag menar inte att du också ska sätta upp en studsmatta. Men försök komma på något som du vet plågar din granne likadant. Spela musik som han inte gillar och rikta högtalarna mot grannen. Sätt upp ett fult plank eller bara något fult som grannen måste se. Parkera din bil där den står i vägen litet lagom irriterande. Spela in ljudet från studsmattan och spela upp det tidigt på morgonen med högtalare riktade mot grannen.

Redigerat 16 apr 2010 09:44
    • Laddar…
  4. V
    Medlem Nivå 6
    Det är inte första gången man läser om studsmatteproblem här, och jag har väl inga bra tips på lager heller. Vår granne har gjort likadant och satt upp en gigantisk studsmatta en meter eller två från tomtgränsen till oss. Som tur är har vi garaget dit och ungarna hoppar inte alltför sent på kvällarna.

Men helt klart förvandlar studsmattan barnen från lugna och beskedliga till mindre monster. Åtminstone vi drar oss från att sitta ute när de härjar, men det kanske bara är vi som inte anpassat oss till villaboendet än (flyttade in maj förra året).

Hade föräldrarna varit någotsånär normala så borde det ju gå att hitta en lösning genom att flytta studsmattan, säga åt barnen att lugna sig när det blir lite väl vilt och/eller att inte hoppa för sent på kvällarna. Lite borde man ju bry sig om grannsämjan tycker jag.

Bara massa svammel tyvärr, men lycka till i alla fall!

5. Nyfniken
    Medlem · Nivå 18
    Sätt upp en vattenspridare. Eller klipp gräset när de äter middag på altanen.

6. B
    Medlem Nivå 2
    Tyvärr är det ibland bara krigsåtgärder som fungerar. Jag står själv i begrepp att anlägga moteld mot grannens studsmatta. Med vaddå? Jo. betänk att barn är väldigt känsliga för dofter av vissa slag. Till exempel hönsgödsel :) Ett annat alternativ är rådjursblandningen av blodmjöl, vatten och amoniak som man blandar i en hink och ställer vid tomtgränsen. Visst, nackdelen är att det påverkar er själva också men se det som ett övergående problem. Efter att grannens hoppande ungar sprungit till pappa och klagat över att det luktar så illa att de inte kan vara på studsmattan så ligger förhandlingsborder dukat. Lycka till.

• Laddar…
  7. W
    Anonym
    det bästa vore väl helt enkelt att få ungarna att tycka att hoppa studsmatta är skittrist, eller nåt, frågan är hur.

8. O
    Bannad · Nivå 15
    Jag vill minnas denna fråga varit uppe tidigare... och man kommit fram till att det inte finns mycket att göra rent juridiskt... Bor man i ett villa samhälle får man leva med detta anser jag. Men jävlas kan man alltid göra.... Men jag tror att allt bara blir värre med detta. Tyvärr... Om man sabbar studsmattan så kanske dom köper en ny... och även om det inte går att bevisa vem som gjort det så skulle misstankarna snabbt hamna hos den klagande grannen...

9. J
    Medlem Nivå 1
    Jag hade sagt till grannen att ni kommer att sola nakna i trädgården så vill han att hans barn ska se det så är det väll ok... Sen kan du ju skämta lite med han och säg att man vet ju inte vad som kan hända när ni ligger där :D

10. bonnier
    Renoverare Nivå 11
    Trist. Jag förstår att ni lider men jag tror att det bästa, om än inte det enklaste, är att fortsätta bearbeta grannen. Till slut borde de förstå att ni lider av situationen. Du skriver att du pratat med "han" och "honom"...har ni provat gå på frun också? Hon kanske är smidigare att ha att göra med.

11. tallmilan
    Medlem Nivå 9
    Köp en megafon, även ungarna kommer att tycka du är jobbig när du står nedanför studmattan och klagar en 20min i streck, gärna kommentera hur dåliga de är på att hoppa, skratta när de slår sig ... OK och det kanske inte är koscher men ...

12. L
    Medlem Nivå 6
    Jag tänkte just svara att man nog får inse att sånt här ingår i att leva i ett villaområde, inte mycket att göra åt, barnen har kul osv osv. Men så har jag inte heller bott här annat än nu under smällkalla vintern. Idag tog grannen fram sin studsmatta och nu fattar jag vad du menar. Herregud vilken ljudvolym!!! De där barnen har vi inte sett till på hela vintern men nu när de kommer fram så skriker de så det hörs in i mitt arbetsrum.

Vågar dock inte säga ett pip, för jag har tre egna barn så det är inte blicktyst här alla gånger heller (även om vi hör till den minoritet av befolkningen som INTE har en studsmatta).

13. B
    Medlem · Nivå 10
    Vad har grannen sagt angående att flytta studsmattan till en annan del av tomten?

14. N
    Medlem Nivå 2
    Vad du än gör ge dig inte in på någon slags hämnd eller liknande... Det kommer bara utlösa världens grannfejd oavsett vem som har rätt eller fel.
    Det enda som kan fungera är att försöka be dem att flytta studsmattan.

• Laddar…
  15. MathiasS
    Medlem · Nivå 25
    En hel tråd full med skitdåliga tips.

Man kan (vill) inte hålla på så i ett tätbebyggt villaområde där man ses varje dag vare sig man vill eller inte.

Henrik, jag tror faktiskt du ska prata med grannen några gånger till. Vänd andra kinden till och försök igen. "Allvarligt talat, jag vill inte bråka, men detta är verkligen ett problem för oss". Säg det inte bara en gång utan tio om det behövs. Grannen kanske behöver lite tid på sig för att förstå att detta verkligen är ett problem för er. Själv störs han uppenbarligen inte av det och då kanske det inte är så jäkla lätt att förstå hur störda ni är av det. Och, ni är säkert lite extra störda av just detta än vad ni normalt skulle vara - har man en gång retat sig på något så blir det lätt en öm punkt där man har en lägre toleransnivå. Inget konstigt med det heller.

Har du tänkt bo kvar, glöm alla aggressiva alternativ.