Grannen har gjort en vändplats på min tomt!

103k läst  219 svar

1. harry73
    Allvetare · Nivå 22
    Arrende, gemensamhets anläggning, vägrätt, överenskommelse.
    Det finns många sätt att få tillstånd att bygga väg över annans fastighet

2. M
    Medlem Nivå 1
    Där har du visserligen rätt men... Det måste vara med fastighetsägarens (eller tidigare fastighetsägares godkännande.
    Så här skriver juristen i en annan rubrik i detta forum:
    "Avtalet/servitutet är lika giltigt om du förvarar det hemma i byrålådan som om du skriver in det i fastighetsregistret. Problemet uppstår när grannen vars fastighet är belastad av servitutet säljer sin fastighet. Om servitutet är inskrivet i fastighetsregistret gäller det mot en ny ägare. Om servitutet ligger i byrålådan gäller servitutet gentemot en ny fastighetsägare endast om säljaren upplyst köparen om servitutets existens. Att skriva in ett avtalsservitut i fastighetsregistret kostar runt 900 kr."
    Så ... du kan inte göra ett skit på annans fastighet om du inte har avtal eller servitut! Annars är det egenmäktigt förfarande enligt lagboken!

3. T
    Medlem Nivå 1
    Håller med. Polisen löser bara 10% av anmälda brott, 90% löser dom inte även om det som i TS fall borde vara superenkelt. När polisen lagt ner är det risk att grannen tar sig ännu större friheter.

4. T
    Medlem Nivå 4
    Granne är inte lätt. Jag föreslår bjud på mat och prata kanske en öl eller två också

5. L
    Medlem Nivå 5
    Så du har aldrig genat över någons uppfart? Eller använt den för att vända med släpvagnen, eller stått lite på någons gräsmatta för kunna lasta över dina buskar?

Så för att det ligger kvar är det permanent? Eh.... grannen kanske har varit hela dagen vid sjön, och skulle lösa detta sen. Och då blir det permanent? Och användande större än 0, snarare större än 1. Vilket nu inte är uppfyllt.

Jag kan tycka vi vet alldeles för lite, ts verkar alldeles för upprörd, eggad av inlägg här om polisanmälan mm. Grannen har kanske menat väl och skulle ta bort det till helgen, eller inte alls - vi vet inte.

TS verkar bara foga sig, och kommer bli upprörd till hösten igen eftersom detta ju är ett tyst accepterade av lösningen..... TS borde ta kontakt med grannen, säga typ ska det vara ok med en sådan här lösning ska ts veta i förväg och sen ska gruset bort inom 24h.

6. N
    Medlem · Nivå 7
    Ja, lika upprörd och eggad som en öronmanet.

7. harry73
    Allvetare · Nivå 22
    Vi vet inte precis vad som gäller hos TS.
    Ligger befintlig väg på hans mark?
    Används hela området i servitutet?
    Hur bra koll har ts på fastighetsgränserna

8. B
    Medlem Nivå 1
    Det är helt rätt.

9. B
    Medlem Nivå 1
    Än så länge är det frid och fröjd, dock satt jag ute på altanen och drack morgonkaffe när jag såg buttergrannen strosa fram till vägkanten och se att massorna var bortrövade.

10. B
    Medlem Nivå 1
  11. J
    Medlem Nivå 2
    Ställ en bil där

• Laddar…
  12. T
    Medlem Nivå 1
    Jag tolkar ditt inlägg Bubblebubb som att problemet är löst? ("massorna var bortrövade")

13. I
    Medlem · Nivå 8
    bubble, starkt jobbat. Blåsor är ett annat ord för att det är okej att ta kaffe.
    Ge gärna mer feedback hur det artar sig. =)
    Alternativt kan du juh bygga en mjölkpall och fylla med cement precis där :p

14. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Du är så fel ute som man kan vara!
    Innan man gör ett sådant här intrång, och börjar omforma grannens mark, tar man naturligtvis kontakt och informerar om sina planer och ber om tillstånd. Oavsett om det rör sig om en tillfällig eller permanent tänkt åtgärd.
    Allt annat är ju anarki :devilish:

15. Jarlingar
    Allvetare · Nivå 13
    Mycket bra lösning (y)

Fattar inte grannen vinken nu så är nog juridiken vägen framåt nästa gång.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: