Byggahus.se

Grannen har fällt ett träd på tomtgränsen till min mammas tomt. Vad göra?

1. O
    Medlem · 132 inlägg

O

Medlem
    Du verkar ju helt avhålla dig från att försöka vara en god granne och umgås normalt med grannen, så det förvånar inte.

Det kommer knappast hindra fler inlägg i denna underhållande tråd.

Men nu har tydligen TS tröttnat. Det man verkligen kan fundera på är vad vi alla som i all välmening försökt att hjälpa till har lärt oss. Det har har gått ca 3 veckor. Tiden att "direkt ta ett snack" i all vänskaplighet har passerat. Tallen är numera gamla nyheter. Så den lösningen kan man nog glömma. Istället kanske ett "snack om gamla tider" om något år kan vara en idé. Kanske i samband med mammans begravning. Nä, det är bara att inse att det blir inget snack alls. Varken i vänskaplighet eller mer aggressivt krävande. Så vi glömmer det.

Så till att starta en juridisk process. Fast den idén är ju så exceptionellt korkad att den sågades ganska omgående. Den glömmer vi oxo.

Återstår för TS att hålla tyst och titta snett på grannen. Kanske läsa om denna tråd där kloka råd står som spön i backen.

Med stigande ålder och erfarenhet kommer stigande klokskap. TS 80åriga mamma har säkert för länge sedan insett att det i livet finns sådant man inte kan påverka och som dessutom inte spelar någon roll. Hon har säkert vett nog att inte slösa tid på att fundera över sådant.

Antagligen hade hon glömt tallen långt innan denna tråd skapades. Hon väntar nu bara på att hennes omogna barn skall lära sig att se framåt.

• Laddar…
  2. N
    Medlem · Skåne · 956 inlägg

nissenhj

Medlem
    Som Harry73 redan sagt att en bild säger mer än tusen ord.
    en tall i klunga om 3st benämns som ett karaktärsträd? Blir väldigt nyfiken på detta träd!

3. N

nissenhj

Medlem
    Ett sådant missfoster till tall hade inte blivit stående hos mig många sekunder! Fy vad ful!

• Laddar…
  4. N

nissenhj

Medlem
    Precis som mina tankar! Att ta upp detta med grannen har passerat för längesedan. Och som någon skrev långt upp i denna tråd och kände mamman, så tog mamman inte det så allvarligt som TS vill göra gällande.

5. P
    Medlem · 2 911 inlägg

pmd

Medlem
    Den enes "karaktärsträd" är den andres virke.

6. Alfredo
    Besserwisser · Västernorrland · 11 239 inlägg

Alfredo

Besserwisser
    Snarare ved skulle jag tro. :crysmile:

7. A
    Medlem · 5 inlägg

Angehelgum

Medlem
    Personligen tycker jag det är lite sanslöst att dra igång denna tråd UTAN att veta var den faktiska rätta utsatta gränsen går.

• Laddar…
  8. I
    Medlem · 5 inlägg

iAnna75

Medlem
    3 veckor och 967 inlägg senare.... :rolleyes:
    Hur tar jag bort notiser om denna tråd??

• Laddar…
  9. j.erkers
    Tekniker & BH-vän · Dalarna · 346 inlägg

j.erkers

Tekniker & BH-vän
    Klicka på "Bevakar" och sedan "Sluta bevaka". Kan nästan inte bli enklare

10. Karlia
    Medlem · 1 863 inlägg

Karlia

Medlem
    Eller så ignorerar du notifieringen när du lessnat på tråden och känner att du inte kan bidra med något mer/tråden går på tomgång. Efter det får du ingen ny om du inte går in och kikar ifall det kommit upp något nytt.

11. heisiandiishe
    Medlem · stockholms · 124 inlägg

heisiandiishe

Medlem
    Det var länge sedan det skrevs något så jag gör det bara för att hålla igång tråden

• Laddar…
  12. M
    Medlem · Halland · 1 534 inlägg

Markarbetaren

Medlem
    Känns som att frågeställningen inte handlar om trädet i sig, snarare att du/ni/din mamma vill knäppa den ”nyinflyttade” på näsan för sitt beteende? Ju äldre man blir ju svårare är det att förlika sig med förändringar. Jag har svårt att se att en civilrättslig tvist skulle bidra till någon glädje för din mor. Självklart är det tråkigt att grannen inte pratade med din mor innan trädet fälldes, men tyvärr så lever många människor idag efter devisen bättre att be om förlåtelse än tillåtelse, och sedan ångar dom på. Efterspelet av detta blir nog bara tråkigt, bättre att försöka bita sig i tungan och försöka hålla en god relation med grannen.

• Laddar…
  13. M
    Verktygstokig · 3 068 inlägg

Maskintok

Verktygstokig
    Varför ska man det, när grannen valde att inte visa hänsyn och respekt från början?
    Är det inte från 2 håll detta skall ske?
    eller ska de som bott där längst, böja sig emot de nyinflyttade?....

14. N

nissenhj

Medlem
    Så det beror på vem som bott längst på ett ställe som har störst rätt att göra vad den vill?

15. M
    Verktygstokig · 3 068 inlägg

Maskintok

Verktygstokig
    Jag vet inte jag.. det var därför jag frågade..
    Jag anser att det är upp till varje ägare av fastighet att avgöra vad som sker och växer där... Men vissa tycker tydligen att bara för att man bott ett tag där innan någon annan så är man konservativ och motsträvig..

börjar man att såga ner träd som grenar, just det, de grenar ut sig.
    emot grannens fastighet så gör man fel.
    Man kan lugnt ta diskussionen och kapa bort den eller de grenar som hänger över..
    Men att röra själva stammen gör man inte..
    Har man anlitat ett sk proffs och denne inte har bättre koll på detta, så bör den göra annat i livet...

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.