Byggahus.se

Grannen har fällt ett träd på tomtgränsen till min mammas tomt. Vad göra?

1. snuttjulle
    Medlem · Stockholm · 4 040 inlägg

snuttjulle

Medlem
    Utsättning av gränser kan vara ett stort jobb i ett gammalt område där det aldrig funnits bra punkter. I ett halvgammalt område där det kanske bara saknas ett hörn görs det ganska lätt. Ett helt nytt område där allt är digitaliserat är det bara att märka ut de punkterna i naturen.
    De stora skillnaderna i pris beror på om gränsen relativt nyligen är fastställd eller om det krävs stora jobb att leta i arkiv.
    Men inget av detta tycker jag ni ska behöva göra om grannen och din mamma NU är överens om var gränsen går. Börja med att se hur tomten ser ut på "dina sidor" där det brukar finnas med om det sitter rör eller dubb i sten som markering. Finns dessa är det en lätt sak att leta reda på dessa och dra ett snöre rakt emellan dem och allt är löst.

• Laddar…
  2. D
    Medlem · 1 843 inlägg
    Kopierat från:
    Fastighetsbestämning och särskild gränsutmärkning i Sverige
    Towe Andersson och Matilda Lindgren
    2013
    Examensarbete, kandidatnivå, 15 hp

”I Sverige har synsättet när det gäller gränser förändrats över tid och olika typer av tillkomstsätt för fastigheter har varit möjliga (Andreasson, 2008). Detta har lett till att en del fastigheters gränser idag är svåra att identifiera. Det kan också enligt Strang (2006) saknas uppgifter i fastighetsregistrets allmänna del gällande äldre typer av fastighetsbestämningar, domslut gällande gränsers, domar rörande gränsers sträckning eller olika typer av ägoutbyten. Att det saknas uppgifter om gränsers sträckning, tillsammans med att tillkomstsättet för fastigheter har för- ändrats över tid, kan leda till att konflikter och osäkerhet uppstår gällande dessa gränssträckningar. Detta kan medföra att gränser måste återutmärkas, vilket är nödvändigt i vissa fall för att en fastighetsbildningsåtgärd ska kunna genomföras. Därför finns det möjlighet att genom fastighetsbestämning och särskild gräns- utmärkning få dessa gränser utmärkta med rättslig verkan.”

3. Alfredo
    Besserwisser · Västernorrland · 11 291 inlägg

Alfredo

Besserwisser
    Detta är nog väldigt vanligt, eller att det aldrig funnits "ordentliga" markeringar. Jag har en rektangulär fastighet med delvis skog och delvis åker/tomt. De två hörnen i skogen har "stenrösen" och tror man på dessa kan man kanske dra en gränslinje på säg halvmetern när. Exaktare än så är nog svårt att vara även om man litar på att rösena är ursprungliga och korrekta,

De övriga två hörnen har ingen "gränsmarkering" utan här styr "gammal hävd" ett av hörnen och det andra är nog rätt svårbedömt och utan mätningar kan man säkert inte komma bättre än med kanske fem/tio meters marginal.

• Laddar…
  4. T
    Medlem · 162 inlägg

Talisman

Medlem
    Stort tack!

Mycket intressant (även helt bortsett från det aktuella fallet).

5. T
    Medlem · 162 inlägg

Talisman

Medlem
    Jättebra; tack så mycket!

6. T
    Medlem · 162 inlägg

Talisman

Medlem
    Mycket värdefullt att få veta mer om detta!

7. matbir
    Medlem · stockholm · 41 inlägg

matbir

Medlem
    Trädet är över sextio år skulle jag tro. När flyttade din mamma dit. Mins hon hur
    trädet såg ut då. Jag har lärt mig från en bonde att man måste fråga grannen när
    man sågar ner träd vid eller på en gräns. Vad jag förstår är det ett brott enligt jordabalken
    att såga ner ett träd som man inte äger hela trädet. Rötter och grenar får
    sågas bort men inte del av ett träd. Ett träd räknas som fast egendom.

8. matbir
    Medlem · stockholm · 41 inlägg

matbir

Medlem
    Finns det inga stenar eller rör som markerar hörnen i tomten, De brukar vara ganska
    tillförlitliga på gamla tomter då man var noga med utmärkningen.

9. T
    Medlem · 162 inlägg

Talisman

Medlem
    Fritidshuset, med den tillhörande tomten, ägdes ursprungligen av min styvfar, som köpte det 1966. Då var huset, och hela området, helt nybyggt, om jag förstår det hela rätt. Mamma och styvfar träffades i början av 1990-talet, och sedan dess har hon tillbringat sommarhalvåret i fritidshuset. När styvfar gick bort 2009, ärvde mamma stället.

10. T
    Medlem · 162 inlägg

Talisman

Medlem
    Jag ska dubbelkolla med mamma.

11. annalisa
    Medlem · 34 inlägg

annalisa

Medlem
    Frågan är väl vad som är viktigast!? Och det är att komma överens med sina grannar! Lägg energi på det istället!

12. annalisa
    Medlem · 34 inlägg

annalisa

Medlem
    Men tänk på alla grenar längst upp på tallen som har hängt över till grannen och gjort åverkan, tycker det är HÄPNADSVÄCKANDE att din mamma och tydligen du med skiter alldeles i den skadan!?

13. M
    Verktygstokig · 5 983 inlägg

Maskintok

Verktygstokig
    Vilken skada?
    grenar var fritt för denna människa att kapa efter att ha meddelat och inväntat svar om detta..
    Men denna människa valde att hålla en av ägarna om det nu är så.. borta för att kunna fälla utan problem...
    Inte bra.. Och där ligger skadan.
    Inte in några grenar...

14. annalisa
    Medlem · 34 inlägg

annalisa

Medlem
    Finns det någon bild på tallen när den levde? Skulle gärna vilja se hur en "100 årig" tall ger insynsskydd för det kunde den orimligt ha gjort! Gamla tallar har bara grenar högst upp om inte din mamma klippte in varje årsskotten och tallen bara var 2 m högt!? Tror faktiskt ni skiter i era grannar helt och bara vill ha ekonomisk kompensation, tragiskt hur ni tänker och fungerar!

• Laddar…
  15. M
    Verktygstokig · 5 983 inlägg

Maskintok

Verktygstokig
    Vad är detta?
    Är det grannen till TS mamma som är igång eller?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.