Byggahus.se

Grannen har fällt ett träd på tomtgränsen till min mammas tomt. Vad göra?

1. M
    Verktygstokig · 4 113 inlägg

Maskintok

Verktygstokig
    Nä men jag vill ha min egendom ifred.
    Vad du gör med din skiter jag fullkomligt i.

• Laddar…
  2. TorpAnders
    Medlem · Västmanland · 1 133 inlägg

TorpAnders

Medlem
    Det beror väl på vilket träd och kanske även på hur många man har

En stugägare med en handfull träd i sin ägo har garanterat en annan syn per träd än en skogspatron med 600 hektar skog.

3. T
    Medlem · 160 inlägg

Talisman

Medlem
    1.
    Dels gav tallen ett visst - insynsskydd, faktiskt.

Sedan grannen systematiskt avlägsnat väsentliga delar av växtligheten på sin tomt (vilket hon ju är i sin fulla rätt att göra) med särskilt fokus på den del av tomten som gränsar till mammas, så var tallen i princip det enda som återstod.

2.
    Dels blev mamma förvånad och ledsen över att grannen utan minsta diskussion eller förvarning passat på att ta bort denna tall, när mamma inte var närvarande.

Mamma kände sig överkörd, i synnerhet som hon och grannen hade haft mailkontakt under tiden före trädfällningen, och grannen inte nämnt något om detta, men däremot förhört sig om när mamma skulle komma ut till sitt fritidshus nästa gång.

4. E
    Medlem · jämtland · 20 269 inlägg

elmont

Medlem
    Och jag tror att hela problemet är just överkörningen och bara marginellt tallen.

5. T
    Medlem · 160 inlägg

Talisman

Medlem
    Jag förstår.

Vi skulle naturligtvis kunna fördjupa oss i att diskutera hur många procent av mammas frustration som troligen beror på att tallen inte längre står där den stod, respektive på själva omständigheterna kring tallens hädanfärd.

Men flera tråddeltagare har redan skrivit i tråden att det är obegripligt att en så ointressant tråd kan bli så lång (och därigenom bidragit till att göra tråden ännu längre), så jag tänker att det kanske är säkrast att avstå från det.

6. T
    Medlem · Sö · 2 341 inlägg

TheGame

Medlem
    Du kan säkert mycket om träd det motsäger jag inte men här är det Murphys lag som gäller.

Hade 2 stora tallar några meter från huset.
    Gick inte att fällts åt nått håll utan att träffa grannars gårdar och hus.

Tog ner dom bit för bit uppifrån och ner. det var tur det för dom var sjuka/skadade som man först såg efter nedtagning.

Så säger igen, man ska inte ha höga hus nära husen, frisk eller inte spelar ingen roll.

7. D
    Medlem · 1 607 inlägg
    Är inte frågan, som inte klart besvarats, är det fel ur strikt juridisk synvinkel att såga ner ett vilt träd som står på tomtgränsen?

8. Nötegårdsgubben
    Skogsägare · Stockholm och Smålands inland · 8 868 inlägg

Nötegårdsgubben

Skogsägare
    Förmodligen (även om jag tycker att den ställts ungefär så). Och svaret är att det beror på.

9. Nissens
    Garagebyggare · 3 488 inlägg

Nissens

Garagebyggare
    Tallen lär ju inte återuppstå, och något större insynsskydd kan ju inte en tallstam ge. En gran hade varit en helt annan sak.
    Det bästa du kan göra är att markera mot grannen och släta över det hela för din mamma och sätt upp några buskar på hennes tomt så att hon får tillbaka det insynsskydd grannens buskar gav. :)

10. Nissens
    Garagebyggare · 3 488 inlägg

Nissens

Garagebyggare
    Bra fråga, men det lär ju inte löna sig att någon drar det inför tinget...

11. D
    Medlem · 1 607 inlägg
    Så om grannen skött detta på ett korrekt sett, informerat TS mamma om sina avsikter och varit inkännande och trevlig, så hade det kunna sluta på samma sätt? Trädet hade fällts för det finns inget juridiskt hinder?

• Laddar…
  12. Nötegårdsgubben

Nötegårdsgubben

Skogsägare
    Nja, min uppfattning är att det var TS mammas träd, men exempelvis @Claes Sörmland har argumenterat för att det borde ses som samägt samt att det skulle ge grannen rätt att ta ner sin del och därmed i praktiken hela.

Själv lutar jag å andra sidan åt att grannen nog lagligen skulle kunna ta död på trädet (och faktiskt också de som står på TS mammas tomt) genom att ge sig på rötterna med något svepskäl.

Men ingen av oss vet säkert, och det gör nog ingen annan heller, för frågan är till syvende och sist så trivial att den eller liknande aldrig hamnar i domstol.

• Laddar…
  13. D
    Medlem · 1 607 inlägg
    Så även du tror att det inte går att hindra att grannen (tar ner tallen)

14. Nötegårdsgubben

Nötegårdsgubben

Skogsägare
    Det beror på… Jag tror att grannen i praktiken skulle kunna tvinga TS mamma att ta ner träden, men det skulle ta ett par år. Och jag tror att det grannen gjort nu är såväl brottsligt som skadeståndsgrundande.

Men för en åttioårig kvinna och med en granne som trots allt stannat vid ett träd som korsar gränsen skulle jag låta udda vara jämnt efter en bättre utskällning. Alla strider är inte värda att ta.

15. TT4F
    Medlem · 283 inlägg

TT4F

Medlem
    Håller absolut med (#318)

Det man lär sig av denna tråden är att många hänvisar till ”lagen” utan att veta ett skit (Ni vet vilka Ni är)

Skillnaden är att Claes länkar till lagen och alla kan läsa vad det verkligen står.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.