173 029 läst · 1 087 svar
173k läst
1,1k svar
Grannen har fällt ett träd på tomtgränsen till min mammas tomt. Vad göra?
Ja, det stämmer.K Kane skrev:
Det här handlar ju, som jag ser det, om att försöka hitta den skärningspunkt där a) mamma blir åtminstone något gladare än vad hon för närvarande är, och b) grannen får klart för sig att hon, förutom att hon genom att helt "köra över" mamma och därmed äventyrat grannsämjan dem emellan, även har begått en lagöverträdelse; sannolikt medvetet. I alla händelser har hon inte bemödat sig med att kontrollera vilka regler som gäller.
Och det vore kanske inte så egendomligt om hon vore en 21-årig kille med dokumenterade impulskontrollstörningar, aktivt medlemskap i en obskyr MC-klubb och en arg pitbullterrier.
Men nu är hon en mycket erfaren yrkeskvinna i 65-årsåldern, som är verksam inom ungefär samma område som dom som åker runt och håller föreläsningar på temat "Hur du handskas med besvärliga människor", "Så använder du retorik på rätt sätt", "Undvik energitjuvarna!" och "Tänk positivt!"
Och det skänker enligt min ringa mening en extra dimension åt den här händelsen; att en människa som har som yrke att lära andra hur man bygger framgångsrika relationer, är orsaken till att min mamma har gråtit en del dom senaste dagarna.
Den här tråden tillkom främst för att jag hoppades på inlägg från medlemmar med egen erfarenhet av liknande situationer.
Kan man nå något slags överenskommelse UTAN att vidta juridiska åtgärder så är det naturligtvis det bästa.
Jag vet inte hur eller vad. Det handlar INTE om att mamma tror att tallen är värd flera miljoner, och vill ha dom pengarna av grannen.
Utan om grannen har betett sig uselt.
Och i alla andra sammanhang så är det ju tillåtet att reagera på det.
Men i dom här sammanhangen så verkar förvånansvärt många tycka att "shit happens".
Jag menar bara att det inte är helt otänkbart att grannen vid en rättegång skulle presentera det hela annorlunda.T Talisman skrev:Grannen har som sagt märkt upp gränsen själv. Det är grannen som har spänt upp den gula tråden - INTE min mamma. Grannen har även vidgått att tallen till största delen stod på mammas sida om tomtgränsen, men sagt att hon trodde att regeln är, att så fort ett träd står med minsta lilla del på ens egen del av tomten, så får man ta bort det.
Nej, det är i och för sig fullt möjligt; absolut.Alfredo skrev:
Dock kan jag tycka att det i så fall är en aning märkligt att hon inte redan från början har hävdat att trädet står till 100% på hennes sida av tomten.
Men - människor agerar inte alltid "logiskt" och förutsägbart.
Gå dit och skäll ut henne efter noter och sen släpp det. Kräv inte ersättning utan påpeka bara att det var riktigt fult gjort. Ni kommer ändå inte få ersättning som motsvarar ert uppfattade värde, och får ni skälla lite så kommer ni iaf inte känna er trampade på.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 16 837 inlägg
Det har jag faktiskt svårt att tro. Dels tror jag att det krävs en mer förslagen typ av människa än grannen vekar vara för det, dels skulle ju en gränsbestämning sannolikt kosts betydligt mer för grannen än vad det skulle kosta att göra upp i godo eller ens förlora i tingsrätten.Alfredo skrev:
God tanke.A arasmus skrev:
Men än en gång - jag delar inte din och flera andras uppfattning om att eftersom det är svårt/omöjligt att få ut det "verkliga" värdet - jag har för övrigt inte ens nämnt eller föreslagit något värde, och vet inte hur det skulle fastställas - så är det lika bra att inte ens försöka få någon som helst form av kompensation från grannen överhuvudtaget.
Det måste rimligen finnas någon sorts mellanting mellan att antingen knacka på hos grannen och mumla "Jo, öh... Det där med tallen blev vi ju inte så glada åt..." eller att skicka ett random skadeståndskrav på en halv miljon eller så via en advokatbyrå.
Mitt förslag är att du går och ringer på hos grannen och ber att få diskutera situationen.
Förklara att din mamma är väldigt ledsen över det som hänt och att ni verkligen inte vill göra en rättssak av det. Men att ni vill göra upp i godo och försök få grannen till insikt att hon gjort fel och gå med på en kompensation så din mamma kan återskapa lite av trivseln hon förlorat. Ni vill också slippa att det ska bli en fejd av det, det är slöseri av energi för alla.
Går det inte får ni väl ta det till rätten och då hålla er under ett halvt prisbasbelopp som någon tidigare nämnde. Plus att grannen ska ordna med borttagning av stubben och rotsystem (detta gäller oavsett vilken väg som grannen väljer att gå).
Förklara att din mamma är väldigt ledsen över det som hänt och att ni verkligen inte vill göra en rättssak av det. Men att ni vill göra upp i godo och försök få grannen till insikt att hon gjort fel och gå med på en kompensation så din mamma kan återskapa lite av trivseln hon förlorat. Ni vill också slippa att det ska bli en fejd av det, det är slöseri av energi för alla.
Går det inte får ni väl ta det till rätten och då hålla er under ett halvt prisbasbelopp som någon tidigare nämnde. Plus att grannen ska ordna med borttagning av stubben och rotsystem (detta gäller oavsett vilken väg som grannen väljer att gå).
Att hon inte "bryr sig" är en hypotes, baserad på hur hon har agerat hittills. Ingen av oss känner henne tillräckligt för att kunna förutspå vad som skulle hända om vi skruvade upp tonläget en liten aning.T Taxture skrev:
Tack för tipset om tujor.
Men för femtioelfte gången - den här tråden handlar inte om vilka växter som fungerar bäst som insynsskydd. Det är inte poängen.
Poängen är att mamma nu fruktar, att nästa gång hon lämnar fritidshuset, så kommer grannen att ge sig på nästa träd som helt eller delvis står på tomtgränsen.
Och jag tycker inte att någon - särskilt inte en 80-årig kvinna som just har genomgått en 10 månader lång och överdjävligt brutal cancerbehandling, till yttermera visso alldeles ensam och mitt under pågående pandemi - ska behöva vara rädd för att grannen i vilket ögonblick som helst ska ändra utseendet på ens tomt efter eget gottfinnande, och därmed bryta mot reglerna i Jordabalken.
Call me stupid. Men det är min uppfattning.
Det i särklass bästa svaret hittills. Tack för det!R Rampage2216 skrev:Mitt förslag är att du går och ringer på hos grannen och ber att få diskutera situationen.
Det finns säkert alternativ mellan de ytterligheter du tar upp, tyvärr är jag inte kunnig inom området för att ge bra förslag. Det svåra i er situationen är att din mamma vill behålla grannsämjan och att ”allt ska vara som vanligt” samtidigt som ni vill ha någon form av ”upprättelse”. Det blir motsägelsefullt.T Talisman skrev:God tanke.
Men än en gång - jag delar inte din och flera andras uppfattning om att eftersom det är svårt/omöjligt att få ut det "verkliga" värdet - jag har för övrigt inte ens nämnt eller föreslagit något värde, och vet inte hur det skulle fastställas - så är det lika bra att inte ens försöka få någon som helst form av kompensation från grannen överhuvudtaget.
Det måste rimligen finnas någon sorts mellanting mellan att antingen knacka på hos grannen och mumla "Jo, öh... Det där med tallen blev vi ju inte så glada åt..." eller att skicka ett random skadeståndskrav på en halv miljon eller så via en advokatbyrå.
Du och din mamma behöver diskutera vilken strid ni vill ta och vad det får ”kosta” när det gäller tid/pengar/oro/grannsämja/stress mm mm. Vad är värt mest för din mor? Tänk kring detta innan ni väljer hur ni ska agera.
Det är självklart att man vill hjälpa sina föräldrar, det gör jag själv, mycket gäller informationssökning och tolkning av bestämmelser mm. Var dock noga med att inte göra saker ”över” din mammas huvud, hon måste bestämma takten även om du inte håller med. Jag fick själv en skarp tillsägelse av pappa när han tyckte jag körde mitt egna race i ett ärende som gällde deras fastighet.
Lycka till!
Mycket klokt skrivet.M MetteKson skrev:Det finns säkert alternativ mellan de ytterligheter du tar upp, tyvärr är jag inte kunnig inom området för att ge bra förslag. Det svåra i er situationen är att din mamma vill behålla grannsämjan och att ”allt ska vara som vanligt” samtidigt som ni vill ha någon form av ”upprättelse”. Det blir motsägelsefullt.
Du och din mamma behöver diskutera vilken strid ni vill ta och vad det får ”kosta” när det gäller tid/pengar/oro/grannsämja/stress mm mm. Vad är värt mest för din mor? Tänk kring detta innan ni väljer hur ni ska agera.
Det är självklart att man vill hjälpa sina föräldrar, det gör jag själv, mycket gäller informationssökning och tolkning av bestämmelser mm. Var dock noga med att inte göra saker ”över” din mammas huvud, hon måste bestämma takten även om du inte håller med. Jag fick själv en skarp tillsägelse av pappa när han tyckte jag körde mitt egna race i ett ärende som gällde deras fastighet.
Lycka till!
Jag har precis förklarat för mamma att jag gärna hjälper henne, men att hon behöver vara tydlig med på vilket sätt och i vilken utsträckning som hon vill ha min hjälp.
För att hindra ytterligare problem kan det vara bra att vara tydlig med att din mamma inte står ensam. Du behöver ju inte prata med grannen själv om du känner dig osäker. Du kan ju skicka någon annan som ger ett övertygande intryck.T Talisman skrev:Att hon inte "bryr sig" är en hypotes, baserad på hur hon har agerat hittills. Ingen av oss känner henne tillräckligt för att kunna förutspå vad som skulle hända om vi skruvade upp tonläget en liten aning.
Tack för tipset om tujor.
Men för femtioelfte gången - den här tråden handlar inte om vilka växter som fungerar bäst som insynsskydd. Det är inte poängen.
Poängen är att mamma nu fruktar, att nästa gång hon lämnar fritidshuset, så kommer grannen att ge sig på nästa träd som helt eller delvis står på tomtgränsen.
Och jag tycker inte att någon - särskilt inte en 80-årig kvinna som just har genomgått en 10 månader lång och överdjävligt brutal cancerbehandling, till yttermera visso alldeles ensam och mitt under pågående pandemi - ska behöva vara rädd för att grannen i vilket ögonblick som helst ska ändra utseendet på ens tomt efter eget gottfinnande, och därmed bryta mot reglerna i Jordabalken.
Call me stupid. Men det är min uppfattning.
Jag har väl för mig att jag läst någonstans att rågång i skogen skall hållas fri från träd och buskar, alltså skall inget ens tillåtas att växa upp precis på gränsen. Gäller inte det på tomtmark också? Skulle vara intressant att veta!
Börja med att kolla upp var gränsen mellan tomterna går. Innan ni vet detta utan bara går på vad grannen har gissat sig till finns det ingen anledning till att varken skälla ut grannen eller försöka sig på en stämning.
Detta är ju även viktigt för att ni ska vara säkra på att grannen inte får för sig att göra nått liknande med de andra träden ni är oroliga att de ska ta ner. Leta i naturen efter tomtrör som troligen finns om det är i ett sommarstugområde. Hittas inte dessa så kan det beställas utsättning vilket kostar såklart och är inte juridiskt bindande. Men kanske räcker för att båda ska vara nöjda och undvika vidare problem om båda är överens om var gränsen går. Gör detta med grannen och berätta att allt som står en liten bit på eran sida vill ni ha kvar.
Detta är ju även viktigt för att ni ska vara säkra på att grannen inte får för sig att göra nått liknande med de andra träden ni är oroliga att de ska ta ner. Leta i naturen efter tomtrör som troligen finns om det är i ett sommarstugområde. Hittas inte dessa så kan det beställas utsättning vilket kostar såklart och är inte juridiskt bindande. Men kanske räcker för att båda ska vara nöjda och undvika vidare problem om båda är överens om var gränsen går. Gör detta med grannen och berätta att allt som står en liten bit på eran sida vill ni ha kvar.