Byggahus.se

Grannen har fällt ett träd på tomtgränsen till min mammas tomt. Vad göra?

1. I
    Medlem · 5 inlägg

iAnna75

Medlem
    En fundering. :thinking:

Finns det inga regler i Sverige på hur höga buskar och träd får vara beroende på hur nära gränsen de står? Har inte koll på sånt för att jag bor i Frankrike sen en lång tid tillbaka.

Här är reglerna i snigel/grodlandet: Träd/buske som är mindre än 2 meter högt kan planteras nära tomtgräns, dock ej närmre än 50cm såvida inte grannen gett tillstånd. Då räknas det som gemensamma buskar/träd och grannen har lika mycket rätt/skyldighet.
    Om trädet/busken är mer än 2 meter högt ska det planteras minst 2 meter från tomtgränsen. Då gäller detta självklart träd som man vet kommer att växa och bli högre, annars ska man trimma ner dem allt eftersom.

2. Ekusmic
    Medlem · 11 inlägg

Ekusmic

Medlem
    Till att börja med så gör man inte som grannen nu uppembarligen gjort. Släpp den ekonomiska tvisten för den lär bara suga ut energi från både dig och din mamma.

1. Smäll upp 2-3 år gamla tallar på den sida av tomten som angränsar den tokiga grannen. Visst, det lär ju ta ett tag innan de blir stora men grannen lär ju bo där ett tag och blir en moralisk vinst med det ställningstagandet.

2. Klä dig svart och in och fördärva något på deras tomt en kall vinternatt. De kanske också har något de håller kärt och som inte går att "bara" bygga upp.

:) :) Jag vet, det är inte moraliskt rätt med mina förslag heller men skit ska skit ha!

3. F
    Medlem · 241 inlägg

frityreldarn

Medlem
    Min tanke också.... En pump spruta med roundup

4. BigR
    Husägare · Norrland · 713 inlägg

BigR

Husägare
    Det är så här det är på BH numer; Trådskaparna blir raskt bortskrämda och sedan en lååång efterfest med längdpissning och olika härskarmetoder.

Hoppas iallafall du uppdaterar m hur det gick senare. (y)

5. M
    Verktygstokig · 6 424 inlägg

Maskintok

Verktygstokig
    Nä för äganderätten gäller även uppåt himlen till.. det är uppe i luftrummet för flygplan man kan ha andra åsikter.. Men där har vi sällan sett några träd.. :cool::rofl:

• Laddar…
  6. TorpAnders
    Medlem · Västmanland · 1 136 inlägg

TorpAnders

Medlem
    Vi vet inget om höjdförhållandet på platsen, ett högt träd kan mycket väl skymma insyn på flera sätt.

7. M
    Verktygstokig · 6 424 inlägg

Maskintok

Verktygstokig
    En tall blir inte bara hög de kan bli grova och kvistiga.. Så stammen ger den insynsskydd den ger... en lösning är ju som skrivet att grannen betalar 2500 kr för insynsskydd..
    helst något tätt helvete så man slipper se åkerspöket..

8. Solhöjden
    Medlem · 2 inlägg

Solhöjden

Medlem
    Jag fick det till ca 85 år. Och i så fall låg TS gissning närmre sanningen än din uppskattning... Fel att överdriva åt andra hållet också!

9. Karlia
    Medlem · 2 334 inlägg

Karlia

Medlem
    Nej finns inga sådana regler här, därför många har thuja vid tomtgränsen, går bli hur höga som helst. Till skillnad mot ex staket. Däremot har vi lagar som säger att du inte får fälla träd på annans mark. I det här fallet med träd på gränsen, borde grannen ha pratat med TS mamma först.

Fast du ska kunna sköta om gränsväxter på egen hand, du ska inte behöva stå på grannens mark för att trimma häcken.

10. TorpAnders
    Medlem · Västmanland · 1 136 inlägg

TorpAnders

Medlem
    Finns det så mycket sämja kvar!?
    Hade detta hänt mig så var det slut med det punkt. Trots landet mellanmjölk så kan man inte låta sig röv_____as hur som helst vart är ryggraden?

11. Nissens
    Garagebyggare · 4 121 inlägg

Nissens

Garagebyggare
    Du är rolig du. Varken du eller någon annan VET vilken tomt trädet stod på. Livet är för kort för att hålla på och tjafsa om sånt här. Särskilt om man är 80 år gammal.

• Laddar…
  12. Nissens
    Garagebyggare · 4 121 inlägg

Nissens

Garagebyggare
    Get a life. Hur orkar man. Du och ingen annan vet ens vilken tomt trädet stod på....

• Laddar…
  13. N
    Medlem · Östergötland · 453 inlägg

Nalleman64

Medlem
    Tycker rent generellt folk är alltför förtjusta i att ta ner fullt friska träd. Min filosofi är att träd skall man vara rädd om då de tillför otroligt mycket inte bara estetiskt utan även för ekosystemet. Jag vårdar mina träd ömt och är glad att de finns där även om de kanske innebär någon/några timmars mindre sol.

14. T
    Medlem · 166 inlägg

Talisman

Medlem
    Ja, alltså...

Gör man ett inlägg på ett forum så får man givetvis vara beredd på massor av olika sorters svar, även sådana som ifrågasätter och kritiserar. Jag har varit aktiv på flera olika forum i åratal, och är väl medveten om detta.

Men attityden här på BH är lite annorlunda än vad jag är van vid. Eller snarare graden av ifrågasättande.

Jag har tidigare bl a varit aktiv på ett forum för hifi-prylar. Där kunde jag t ex skriva att jag önskade en mer omfattande ljudbild när jag spelar musik, och funderade på huruvida det var lämpligt att köra musik via en flerkanalsreceiver som egentligen var avsedd för hemmabio, eller om det kunde vara lämpligt att investera i en separat stereoanläggning för musik.

Då var det aldrig någon som skrev att det bästa kanske vore om jag började med att gå till en audionom för att kolla min hörsel, eller att jag nog hade glömt att ta i beaktande att det skulle bli mycket mer saker att damma med två anläggningar, eller att det vore bättre att jag lät bli att köpa en stereo och istället såg till att få behandling för min autism, eller att musik i allmänhet är jävligt överskattat.

Intressant.

15. TT4F
    Medlem · 288 inlägg

TT4F

Medlem
    Relationen var skit redan innan :surprised:

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.