Byggahus.se

Grannen har fällt ett träd på tomtgränsen till min mammas tomt. Vad göra?

1. L
    Medlem · 77 inlägg

LinaOlsson

Medlem
    Så tråkigt. Måste vara egenmäktigt förfarande. En tall faller inte heller lika lätt som gran.

2. N
    Medlem · 4 inlägg

Nottor

Medlem

Äger både tomt och skogsfastighet.
    Mellan markägare (skog) fungerar det att alla frågar sina grannar innan man gör något som på något sätt kan innefatta delar av andras fastigheter. När det gäller tomtgrannar är det rena vilda västern....

Redigerat 22 maj 09:22
    • Laddar…
  3. S
    Medlem · 190 inlägg

Det jag vill framföra är min åsikt att det var fult gjort av grannen att nonchalera att beakta andras vilja kring trädet. Det finns tyvärr den här typen av människor och de tar sig ofta fram bra här i livet och kommer undan med det.

Om det är fler grannar som är drabbade är kanske det bästa att gå i hop och ge honom stryk.

• Laddar…
  4. C
    Medlem · Skåne · 24 inlägg

Cygni

Medlem
    "Men nu är hon en mycket erfaren yrkeskvinna i 65-årsåldern, som är verksam inom ungefär samma område som dom som åker runt och håller föreläsningar på temat "Hur du handskas med besvärliga människor", "Så använder du retorik på rätt sätt", "Undvik energitjuvarna!" och "Tänk positivt!""

Undrar om jag inte vet vem kärringen är! Blev påtvingad en sån kurs på jobbet. Hon som hade kursen var en helt galen trollpacka som blev galen om man inte höll med henne.

5. PeterHog
    Medlem · 80 inlägg

PeterHog

Medlem
    Spelar ingen roll vem som har rätt. Börjar ni tjaffsa förstör ni grannsämjan. Är det värt det?

• Laddar…
  6. T
    Medlem · 10 inlägg

Tomost

Medlem
    Har fått en prisuppgift nu på 170 kr/m3. Kapade och avkvistade trädstammar upplagda intill farbar väg.
    Problemet är bara att det är dyrt att fälla och få träden hämtbara. Så priset på träd blir negativt på de flesta mindre tomter. Så man skulle kunna se det som att mamman i det här fallet verkar slippa betala för en dyr trädfällning. Stora tallar passar dåligt in på hustomter.

7. Claes Sörmland
    Medlem · Sörmland och stan · 8 931 inlägg

Claes Sörmland

Medlem
    Läser man jordabalken så gäller det även mellan tomtgrannar. Det är nog bara att tomtägare än en okunnigare grupp och många agerar efter eget huvud och egna hittepålagar. Det ser vi ju inte minst i den här tråden.

8. B
    Medlem · 4 inlägg

Baboobas

Medlem
    Du kan aldrig få mera i ersättning än vad värdet på trädet är. Sen är det avdrag för arbete med fällningen.
    Kom ihåg att grenar som hänger över på grannens tomt har grannen rätt att kapa bort.
    Då det gäller tall så blir det ett problem.
    Så tyvärr så kommer rätten inte att utdöma någon ersättning.
    Prata med grannen på ett sakligt sätt så kanske hen kan ersätta med ett fruktträd som inte ska planteras närmare än 2 meter från tomtgräns.

Själv tycker jag att det var bra att tallen är fälld.
    Då problemet är ur världen.
    Även att mor är ledsen. Men förklara för henne om vad som gäller.

9. L
    Medlem · 160 inlägg
    Be grannen sätta upp en idegranhäck, syrenhäck eller prakthäggmistilhäck DÅ blir det fint OCH insynsskydd, en 100 år tall har mest barr högt upp och tar bara sol! Det kommer bli mycket bättre för både din mamma och granne.

10. V
    Medlem · Västmanland · 6 inlägg

Voxan

Medlem
    Jag förstår verkligen hur jobbigt det måste kännas för din mamma. Tallen kan säkert haft ett värde vi andra inte på något vis kan förstå. En kyss, ett positivt besked, en barnvagn som rullats i skuggan av tallen? Sånt är förstås ovärderligt. Eftersom tallen, med dess påminnande av tider som flytt, aldrig kan återuppstå, är det nog ändå bäst att fokusera på framtiden. Din mamma är i slutet av livet, men kan ha många goda år kvar. Varför förbittra dom genom att bråka om tallen?
    Hitta en favorit bland buskar, blommor eller liknande och plantera framför stubben. Låt det få vara den ”gravplats” för svunna tider som den ändå kommer bli, men gör det till något vackert. Sen tycker jag absolut att ni barn kan ta ett snack med grannen där ni förklarar hur otroligt sårad och ledsen er mamma blivit över denna handling. Är grannen en sådan som arbetar med självförverkligande tar det nog hårdast om man säger att man trodde att en människa med hennes yrke skulle ha mer finkänslighet när det gäller en äldre dams sista år i livet. Att kräva ersättning kommer bara ge grannen möjlighet att kalla er giriga och få andra att ställa sej på hennes sida. Men att få höra hur otroligt ledsen hon gjort en gammal människa kan eventuellt ta skruv.
    Sen får man som sagt prata med mamma, låta henne sörja tallen en tid, precis som bortgången efter en kär vän, och sedan plantera något vackert som kan få växa där, i närheten av tallens plats.

11. R
    Medlem · 1 inlägg

rollo7777

Medlem
    Dessa eviga grannfejder! Enligt 2:1 Jordabalken (JB) hör till fastighet bland annat på rot stående träd. Om detta träd har majoriteten av rötterna på ena fastigheten och stammen lutar in på den andra tillhör trädet den fastighet där de mesta av rötterna finns. Anledningen till detta är att avsikten med trädet troligen var att det skulle stå på den sidan av tomtgränsen. Enligt de grannelagsrättsliga bestämmelserna i 3:2 jordabalken måste dock den som äger trädet visa hänsyn och ta bort de delar av trädet som tränger in på grannes fastighet om det medför olägenhet för grannen. Om denna hänsyn ej visas får grannen själv avlägsna de delar av trädet som har växt över tomtgränsen.

De grannelagsrättsliga bestämmelser som är aktuella i detta fall finns i 3 kap. jordabalken. Där anges att den som brukar en fastighet måste ta skälig hänsyn till sin granne.
    Om rot eller gren tränger in på fastighet från område intill denna och detta medför olägenhet för grannfastighetens ägare, får denne utan vidare ta bort roten eller grenen. Grannen har en vidsträckt rätt att handla utan att ens på förhand sätta sig i förbindelse med den som äger trädet.

Ett gott råd är att avstå från tvist i fallet. Ignorera grannen och skapa ett eget insynsskydd. Ett plank är en bra och snabb lösning om man inte vill vänta på att en häck skall växa upp.

• Laddar…
  12. Claes Sörmland
    Medlem · Sörmland och stan · 8 931 inlägg

Claes Sörmland

Medlem
    Eftersom vi är på juridikforum, finns det någon annan prejudicerande dom som handlar om att fälla träd på annans fastighet än NJA 2015 s. 199? Eller är det den värdering av trädfällningen som beskrivs där som är gällande praxis?

Om någon vill läsa se länk nedan. Man behöver bara läsa från rubriken Högsta Domstolen underrubriken Domskäl för att förstå vad HD har satt som praxis för frågan. Texten innan är bara historik.

https://lagen.nu/dom/nja/2015s199

13. T
    Medlem · 162 inlägg

Talisman

Medlem
    Tack för att du validerar mina känslor. Det känns lite bättre än att få höra att jag är som Ove i "En man som heter Ove", att allt beror på min autism, att jag är fyrkantig, att jag tror att jag ska få ut fler miljoner för en tall, att jag är obalanserad och alla andra beskyllningar och nedvärderande tillmälen, som utgör merparten av denna tråd.

Föga anade jag att jag skulle få så extremt mycket skit kastat på mig, för att jag undrade om det är normalt att förvänta sig att grannen när som helst kan ta bort all växtlighet som till någon del tangerar tomtgränsen.

Du har alldeles rätt i att enbart jag kan bedöma min mammas kognitiva status.

Och den är exceptionellt god. Mamma är absolut glasklar i huvudet och har framförallt ett extremt bra minne. För att förhindra ännu fler medvetna vantolkningar kanske det är bäst att jag förtydligar att det INTE innebär att hon är långsint och oförlåtande. Tvärtom.

Mamma är på många sätt betydligt mer välfungerande än vad jag är. Hon har t ex helt nyligen skaffat en surfplatta och en ny mobil som hon har genomfört installationsprocessen på, och lärt sig använda, utan hjälp från någon. Även jag har en ny mobil, och kommer att behöva be om mammas hjälp med att få igång den.

Hon är helt enkelt en ytterligt kognitivt kompetent person, tillika i utmärkt fysiskt form, även om hon för närvarande är trött efter cancerbehandlingarna. Till yttermera visso är hon mycket aktiv på internet och påtagligt duktig på research och kunskapsinhämtning.

Det handlar alltså inte om någon dement zombie, som gallskriker så fort något går henne emot, eller som tror att det fortfarande är 1962.

14. A
    Medlem · dalarna · 2 122 inlägg

ArneTW

Medlem
    Om man läser en del av råden verkar ju grannen ha "rätt".. (i praktiken).

Står 1% av trädet på din tomt är det bara att ta ned det.

De som blir av med trädet är i stort sett rättslösa.

/ATW

15. F
    Medlem · 241 inlägg

frityreldarn

Medlem
    Jag får det till mellan 75 och 100

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.