Byggahus.se

Grannen har fällt ett träd på tomtgränsen till min mammas tomt. Vad göra?

1. Karlia
    Medlem · 2 045 inlägg

Karlia

Medlem
    Ta bara till dig det som fungerar för dig, ignorera resten. Tja, förutom det rent juridiska då. Det finns de av oss som gillar träd, de av oss som inte bryr sig nämnvärt om dem. För någon som tycker att träd är viktiga är det ett övergrepp din mamma varit med om. Andra kan rycka på axlarna.

Jag tycker att du resonerar bra på egen hand. Även om det du vill uppnå (grannens ånger och uppriktiga ursäkt) tyvärr kanske inte är möjligt.

2. S
    Medlem · 13 inlägg

Stefan GWestin

Medlem

3. T
    Medlem · Stockholm · 25 inlägg

Tobj

Medlem
    Ett par artiklar som kan vara intressanta i sammanhanget. Kommunen jag bor i polisanmäler när folk olovligen tar ner träd på deras mark och bedömer värdet på ett uppvuxet träd till betydligt mer än de summor du föreslår, sexsiffriga belopp. Om du läser den första artikeln så verkar det däremot vara svårt att bevisa uppsåt om hon anlitat ett företag som tagit ner träden.

https://www.mitti.se/nyheter/trad-falldes-pa-kommunens-mark/lmmbx!294629/

https://www.lidingonyheter.se/skadegorelse-av-trad-i-islinge/

• Laddar…
  4. KristinaRT
    Husägare · Skåne · 1 822 inlägg

KristinaRT

Husägare
    Men snälla, ta ett djupt andetag och läs vad jag skriver utan att lägga till egna värderingar och tolkningar.

Det jag skriver är att i alla konflikter finns två sidor, i detta fallet din mamma och hennes granne. Dessa två sidor har sannolikt olika uppfattningar om saken. Är det logiskt?
    Har du varit närvarande vid alla tillfällen din mamma pratat med grannen? Gissningsvis inte vilket innebär att din uppfattning om situationen beror på vad din mamma berättar för dig. Eller hur?

Jag säger inte att din mamma ljuger eller inte är sanningsenlig, eller att hon inte blivit upprörd. Det är mycket tydligt från din respons att din mamma reagerat starkt på det som hänt. Vilket får dig att reagera starkt. Att engagera sig i andras välbefinnande är en fin egenskap och något av en bristvara idag.

Det jag försöker säga är att du inte har hela bilden, båda sidor. DU vet inte om grannen sagt eller antytt något om trädet till din mamma, du vet bara att din mamma inte uppfattat det.
    Du anser att det är osannolikt att din mamma inte uppfattat evt antydningar om trädet. Eftersom vi inte har en aning om din mammas kognitiva status är det bara du själv som kan säga om det är rätt eller fel.

Jag säger inte att jag tycker grannen har gjort rätt (grannar kan vara det störigaste som finns), normal mänsklig hänsyn borde göra att man pratar med grannen innan man hugger ner ett träd som står på tomtgränsen!!!

Däremot vet jag vad din mamma har gått igenom och vilken påfrestning det är på kropp och själ. Det hon behöver är att hämta sig, bygga styrka och försöka komma tillbaka. Att gräva ner sig i en grannkonflikt hjälper inte henne nu. Hon mår gissningsvis inte bättre av det. Om du vill hjälpa henne är det bästa du kan göra att försöka hjälpa henne framåt. Hitta lösningar på problem.

Jag läser mellan raderna att du är verkligt upprörd och arg för din mammas skull. Det hade jag också varit i en liknande situation. Men inget du gör kommer vrida tillbaka tiden och ge din mamma trädet tillbaka. Så hur kan din mamma fås att må bättre framåt? Fokusera på det, snarare än att älta det dom hänt.

Därmed inte sagt att man kan prata m grannen och tala om vad man tycker och att det normala hade varit att man fattar ett gemensamt beslut om ett träd i tomtgräns….

5. K
    Medlem · 597 inlägg
    Låter vettigt att inte starta något . Men håller lmes om att en diskussion med grannen och förklara hur respektlöst och illa grannen har betett sig och att grannen gjort fel och gjort en annan människa ledsen är på sin plats

• Laddar…
  6. K
    Medlem · stockholm · 2 597 inlägg

Kane

Medlem
    Det är nog ganska klarlagt tidigare i tråden att ingen av de berörda planterat trädet i fråga.

7. T
    Medlem · 160 inlägg

Talisman

Medlem
    Tack för informationen.

Dock är händelserna inte jämförbara.

De bägge artiklarna handlar om fällning respektive skadegörelse av träd på ANNANS mark.

I min mammas fall handlar det om ett träd som växte mitt på tomtgränsen mellan henne och grannen (något längre in på mammas sida, för att vara exakt).

Det är helt olika lagar och regelverk som gäller i dessa scenarier.

Hade tallen på mammas tomtgräns istället stått 1 meter in på mammas tomt, hade situationen varit en helt annan.

När det gäller träd som växer på en tomtgräns så har lagstiftarna, som jag tolkar det, gjort skrivningar som förutsätter att parterna på de olika sidorna av tomtgränsen kommunicerar med och försöker ta hänsyn till varandra, och i möjligaste mån kompromissar. I det här fallet har den ena grannen agerat, utan att kommunicera med den andra.

8. harry73
    bra på allt · Skåne · 13 071 inlägg

harry73

bra på allt
    Första artikeln var från 2013 och efter det kom en vägledande dom som ändrade hur man ska värdera trädets värde.
    I det andra fallet var det som nyligen hände och där ingen domstol har uttalat sig om trädets värde än.

I övrigt tror jag inte att skillnaden mellan att fälla ett träd på annans fastighet och att fälla ett träd som delvis står på annans fastighet är så stor.

• Laddar…
  9. TorpAnders
    Medlem · Västmanland · 1 133 inlägg

TorpAnders

Medlem
    Nä, men 87 år med lite vingelmån så här en fredagkväll;)

10. S
    Medlem · 180 inlägg

Jösses vad många åsikter det kommer fram.

11. TorpAnders
    Medlem · Västmanland · 1 133 inlägg

TorpAnders

Medlem
    Många i tråden verkar nervärdera trädet till "Bara ett träd för max 2000:-"

Men det finns träd och så finns det träd.
    Jag kallar dom karaktärsträd som gör något för tomten, rent estetiskt eller till och med praktiskt såna man inte tar ner utan många långa funderingar om ens då.

Oavsett så hade jag blivit galen om detta hänt mig, så det har jag motat genom att ha en dialog med grannarna om våra eventuella utmaningar med farliga träd. Hur det än är så är ju en tomtgräns något man har gemensamt.

Men back on topic.
    Red ut vart gränsen ligger, först efter det vet ni om ni har ett case eller inte.

Om resterande träd sedan verkligen är era och i riskzonen, så sätt upp ett stängsel på gränslinjen, om så bara stålrör och en wire.

Gör det sedan övertydligt för grannen att träden på er sida är era och ingen annans och hon ska hålla sig på sin sida.

12. D
    Medlem · 1 631 inlägg
    Du vill ha ett konstruktivt samtal där du vill tala grannen till rätta och din förhoppning är att hon skall ta till sig kritiken, ändra sig och bli en bättre människa, kanske tom be om ursäkt. Det finns många sådana människor men dom sågar inte ner träd på tomtgränsen. Har du någon plan B när du enbart kommer mötas med arrogans?

13. K
    Medlem · 597 inlägg

14. Nissens
    Garagebyggare · 3 510 inlägg

Nissens

Garagebyggare
    Plötsligt låter du mer balanserad än i första inlägget där det var alltifrån bröstcancer till trippelkollningar och centimetrar och lagar mm...
    Sätt ett nytt träd en bit in på mammas tomt och gå vidare i livet, trädet är fällt och kommer inte att återuppstå...

Redigerat 21 maj 23:47
  15. Nissens
    Garagebyggare · 3 510 inlägg

Nissens

Garagebyggare
    Nu är ju trädet redan fällt så det går ju inte att få tillbaka det.
    Återstår frågan om 80 åriga mamman vill ha en grannkonflikt de återstående åren hon bor där. Det vore tråkigt kan jag tycka.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.