173 032 läst · 1 087 svar
173k läst
1,1k svar
Grannen har fällt ett träd på tomtgränsen till min mammas tomt. Vad göra?
Vi har väl redan konstaterat att rättsläget är något oklart, så vad som skulle vara "mest rätt" kan vi knappast avgöra.Nissens skrev:
Det viktiga är dock att grannen inte försökte prata med TS mamma om trädet utan såg till att veta när TS mamma inte var i sin stuga för att kunna fälla tallen ostört.
Det skrämmande är av allt att många grannar ger sig på sina grannars egendomP pmd skrev:
Hur skall man betrakta sådana individer ???
Tack för ditt entusiastiska bidrag till tråden.jade_wys38 skrev:
Jag vill dock klargöra, att det i just det här fallet inte föreligger någon konflikt mellan kontrahenterna avseende var tomtgränsen går.
Det är heller inte någon som har tagit bort några gränsmarkeringar.
Detta om detta.
Förslagna?jade_wys38 skrev:
Knappast många. Vi har haft svårt att hitta liknade fall.
Bra och koncis sammanfattning. Det sammanfattar över 1000 inlägg.P pmd skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 16 837 inlägg
Flera gånger säkert. Men TS verkar vara vid gott mod och ignorerar det hon upplever som trams och tar annat med sig. Kudos!
Sammanfattningsvis så kan man nog komma fram till absolut bäst för alla parter är att respektive tomtägare håller sin växlighet på sin sida tomtgränsen om man avser att ha den kvar och det är tydligt skadegörelse att ge sig på saker som i sin helhet tydligt står hos grannen.. Saker som står på tomtgränsen blir väldigt avancerade och krångligt juridisk och det är långt ifrån solklart straffbart att göra som grannen gjort även om det såklart är ytterst tveksamt ur moralisk synpunkt.och knappast bra för grannsämjan.
Det är iaf vad jag ser som den röda tråden som nog dom flesta verkar vara mer eller mindre överens om..
Det är iaf vad jag ser som den röda tråden som nog dom flesta verkar vara mer eller mindre överens om..
Det kan vi ta en öl påP polaris78 skrev:Sammanfattningsvis så kan man nog komma fram till absolut bäst för alla parter är att respektive tomtägare håller sin växlighet på sin sida tomtgränsen om man avser att ha den kvar och det är tydligt skadegörelse att ge sig på saker som i sin helhet tydligt står hos grannen.. Saker som står på tomtgränsen blir väldigt avancerade och krångligt juridisk och det är långt ifrån solklart straffbart att göra som grannen gjort även om det såklart är ytterst tveksamt ur moralisk synpunkt.och knappast bra för grannsämjan.
Det är iaf vad jag ser som den röda tråden som nog dom flesta verkar vara mer eller mindre överens om..![]()