Byggahus.se

Grannen har ett öppet fönster i min trädgård!

9k läst  76 svar

1. J
    Medlem Nivå 1
    Hej alla!
    Huset där jag bor har en tomt i direkt angränsning till grannens hus och han har sitt fönster direkt ut i min trädgård. Det här blir ett problem för mina barn kastar mycket bollar oC riskerar att ha sönder fönstret + att det är inte speciellt privat att ha det så.

Mina funderingar är har de rätt att ha det öppet i min trädgård? Vem ersätter vid skada?

Kan jag sätta upp ett plank framför fönstret? ( monterat i reglar i jord och löstagbart)

Mvh
    J

2. M
    Medlem · Nivå 12
    Jag tror du ska strunta i rättigheter och plank, prata med grannen och säg att du är orolig att ungarna ska ha sönder rutan eftersom den hänger ut på sådant sätt.
    Antingen tycker grannen att det inte gör nåt, eller så börjar de stänga fönstret oftare.

Är du säker på att din tomt går hela vägen fram till deras vägg? Brukar ju vara ett par meter i mellan tomterna, även om du kanske klipper gräset där.

• Laddar…
  3. E
    Medlem · Nivå 18
    Har man ett fönster i huset, bör man räkna med att det kan öppnas.
    Om du eller någon annan gör åverkan på fönstret så går det knappast att skylla på grannen.

Någon gång i historien har det getts bygglov för detta hus. Svårt att idag ändra på det.
    Ett plank/häck kan kanske vara en lösning. Stäm av med din granne.

4. H
    Medlem Nivå 6
  5. J
    Medlem Nivå 1
  6. J
    Medlem Nivå 1
    Nä du kanske har en point , men ungarna måste ju kunna leka utan att man ska vara orolig att de har sönder rutan, sannolikheten är ju ganska stor att något händer. + att det känns som om jag på något sätt vill bestämma om min trädgård

7. D
    Medlem · Nivå 18
    Hur kan man bli upprörd för att granen öppnar ett fönster. Jag gissar att fönstret fanns där redan innan du gjorde det.

8. E
    Hobbysnickare · Nivå 9
    Du kan ju säga åt barnen att inte kasta bollar precis vid öppna fönster, eller stängda fönster. Glas går sönder lika lätt oberoende av om fönstret är öppet eller stängt.

• Laddar…
  9. J
    Medlem Nivå 1
    Ok ja det kan jag ju göra hela sommaren ;) föredrar helst nått som bygger bort problemet

10. panodil
    Medlem Nivå 3
    Vad säger grannen då? För jag antar att ni har pratat om detta eftersom du pratar om plank och rättigheter.

11. J
    Medlem Nivå 1
    Jag ska ta en diskution om det när jag har fått lite mer kött på benen, ville bolla lite i forumet innan. Tack för all feedback

12. A
    Medlem · Nivå 18
    Det är ju en naturlig och lovvärd inställning. Men var kommer grannen in i den bilden? Det är väl alltid ditt ansvar att på din tomt ordna förutsättningar för dina barn att leka så att det inte skadar grannens fönster?

Du kan kanske fråga grannen om du kan bekosta en lucka framför fönstret för att minska risken att bollar skall slå sönder det. Antagligen enklare att åstadkomma än ett plank. Å andra sidan fungerar det bara om fönstret är stängt.

• Laddar…
  13. J
    Medlem Nivå 1
    Helt sant där du skriver därför är min ambition att bygga för det så gott jag kan och reglerna tillåter. Sen har jag ett eget fönster mot min andra granne och för min del skulle det inte kännas bra att ha det öppet mot dem

14. J
    Medlem Nivå 1
    Tack för alla svar.

Så om jag ska sammanfatta:
    Fönstret får vara öppet i min trädgård pga att det förmodligen finns med i bygglov för det. Att det ska finnas ett stängt fönster har jag inget problem
    med.

Har för mig att om en villa ligger närmare än fyra meter så då gäller inte fyra meters regeln. Så då borde jag kunna sätta upp bollplank på 1,8? Eller tuja som får bli hur hög som helst?

• Laddar…
  15. A
    Medlem · Nivå 18
    Jag trodde problemet var att barnen skulle ha sönder fönstret med sina bollar. Är det att bollen skall komma in genom fönstret och ha sönder saker som är problemet? I så fall borde det kunna lösas ännu lättare med ett myggnät i öppningen. Det kanske grannen själv har nytta av även utan kastade bollar.

Hur långt från tomtgränsen är fönstret? Det ser inte ut att vara mer än 1,8 m över marken. Så ett så högt plank borde väl räcka. Sedan är det förmodligen bra att planket oavsett utförande diskuteras med grannen innan du sätter upp det.