Byggahus.se

Grannen har börjat gräva och spränga

1. K
    Medlem Nivå 6
    "Spräcka" 1 hål i taget max 75g då räknas det som spräckning
    "Spräcka 2 hål eller mer än 75g/ laddning då räknas det som sprängning :cool:
    Vill ni veta vad jag tror han gör? :crysmile:

2. B
    Medlem Nivå 9

Det kallas stenspräckning, och är en krutpatron per gång, därför många smällar.. och de meddelar alltid polisen att de gör det så de vet att det smäller, men det är inte tillstånd, och det är godkänt för att inte behöva besiktiga grannfastigheter osv för det är inte de påverkningarna som riktig sprängning är.

gjorde detta hemma och det tar lite tid, men det är effektivt, och det kan tyckas smälla extremt, men det är ändå bråkdel av "riktig" sprängning.

ingen dynamit inblandad, bara krutladdning.

Sen att de lägger grejor osv på din tomt, det är ju inte ok.. utan att ha frågat dig. men själva spräckningen är ok.

3. A
    Medlem Nivå 1
    Min granne var så dum, det var ingen simplex utan normal sprängning 2-3 m från gäststuga och ca 14-15 m från huvudfastighet, så det finns defintivt mindre nogräknande människor.

• Laddar…
  4. R
    Renoverare Nivå 1
    Tråden börjar likna en reklamkampanj för stenspräckarprodukter, att produkten inte avger vibrationer osv, mycket skitsnack här.

Ja det är klart om produkten används på rätt sätt och för att spräcka en friliggande sten så blir det inte mycket överföring av vibrationer i marken, vilket det inte heller skulle bli med vanlig dynis.

Men används stenspräckarprodukter i inspänt berg som många verkar göra, så kan det bli höga vibrationer, det är lätt att kolla med en vibrationsmätare.

5. V
    Medlem · Nivå 9
    Det förefaller som att uppfattningen är att sprängning alstrar vibrationer och spräckning ej gör så.
    Definitionen mellan spräckning och sprängning tror jag är hastigheten på förbränningen, förbränns ämnet snabbare än ljudets hastighet räknas det som explosion/sprängning. Detta är dock ingen definition på vibrationer. Vibrationer kan uppstå från pålning, schakt, vält, spräckning etc.
    Ponera att grannens entreprenör överladdar krutladdningar i berg och byggnad ligger närmare än 10 meter från laddningen, detta kan mycket väl ge vibrationer i byggnaden över gränsvärden, speciellt om markförhållandena är ogynnsamma.

• Laddar…
  6. Pernilla C
    Medlem Nivå 1
    Fast skillnaden är väl att det inte finns några satta gränsvärden vid krutsprängning eftersom man inte behöver göra någon förbesiktning.

• Laddar…
  7. V
    Medlem · Nivå 9
    Jag kan inte regelverket kring när ev riskanalys krävs, men det kanske inte är relevant då oavsett vad för arbete som utförs är man ansvarig för skador som uppkommer på grannens fastighet/byggnad om gränsvärden överskrids. En riskanalys är bara ett frikort som med vibrationsmätning ger en rätt att påverka närliggande fastigheter till viss grad. Uppstå skada ändå är det mycket svårt för fastighetsägare att påvisa skadan från vibrationerna.