Jag och min sambo köpte ett hus i höstas.
Redan vid köpet nämnde säljaren att grannen fått hennes tillåtelse att gena över, nu vår tomt för att komma ner till en badplats.
Jag tyckte då att jag låter de fortsätta tillsvidare så får vi känna efter hur det känns.
Nu känner jag och min sambo att det känns olustigt att ha grannen och tillhörande tonårsbarn springande över gräset dagligen.
Till saken hör att barnen inte ens hälsar och vågar inte gå över om jag är i närheten.
Jag skulle vilja ha lite perspektiv på vad andra kan tycka och hur de skulle resonerat i min sits?
-
Medlem · Östergötland · 107 inlägg 25 jun 11:31
-
25 jun 11:42 #2
Om det är nära huset och jag inte hade haft någon direkt relation, speciellt en sådan där ingen hälsar ens så hade jag bett de gå utanför min tomt.
Är den inhägnad av staket eller växtlighet?- Laddar…
-
25 jun 11:53 #3
- Laddar…
-
25 jun 11:58 #4
Mina tonårsbarn hälsar inte heller på främlingar och tycker att jag är jätte-"crinch" om jag gör det.
Sen blev du ju upplyst av förra ägaren att de fått tillåtelse (servitut) att gena över till badplatsen. Det går inte att med enkla "hinder" i trädgården skapa en annan naturlig väg för dem?- Laddar…
-
25 jun 12:01 #5
Barnen växer snabbt upp och detta avtar. Då kan det vara bra att ha en fortsatt bra relation till grannen...- Laddar…
-
25 jun 12:05 #6
När man söker så kan man inte ingå servitut muntligt. När Ts har påtalat att den ej önskar spring i sin trädgård så kan det bli hemfridsbrott därefter.
Utan att veta hur det ser ut så bör de väl kunna gå utanför tomten, i med ungarna inte vågar gena när de är hemma.- Laddar…
-
25 jun 12:06 #7
- Laddar…
-
25 jun 12:09 #8
- Laddar…
-
25 jun 12:11 #9
Hursomhelst. Förra ägarens muntliga avtal gäller inte. Så frågan är väldigt lätt löst.
Bara för ts att pinna över och vara jättetrevlig och lägga fram det hur den känner är bekvämast.- Laddar…
-
Medlem · Östergötland · 107 inlägg 25 jun 12:4425 jun 12:44 #10
Att jag har rätt att be dem sluta gena är jag ganska säker på, så detta är inte en fråga om juridik utan mer vad som är ”brukligt” och jag vill inte framstå som grinig.
Att vissa inte vill hälsa är ju bara ett faktum, att man går över grannens tomt utan att hälsa på ägaren, mig, däremot känns väldigt märkligt. Eller har jag fel? Hade grannarna varit jättetrevliga hade jag säkert inte haft något emot det.
Alternativet till att gena över vår tomt är att de går på allmänna vägen runt kvarteret, en promenad på 3min.- Laddar…
-
25 jun 12:47 #11
Tala om för dom att ni inte vill ha spring över er tomt .
De måste väl kunna respektera andras egendom , tar det 3 min att gå får det väl göra det.Redigerat 25 jun 12:53- Laddar…
-
25 jun 12:55 #12
Om du är grinig och sur när du lägger fram det så vad blir skillnaden mot nu egentligen då de inte hälsar när de går förbi? =)
Om inte grannen fattar att du inte vill ha spring så är de ju de som är griniga och lata som inte orkar gå lite längre.- Laddar…
-
25 jun 12:56 #13
-
25 jun 13:17 #14
- Laddar…
-
25 jun 13:20 #15
Bättre att ni vänligt säger till nu, än att ni irriterar er på det i flera år. Ju förr ni säger till desto lättare, tänker jag?
- Laddar…