Byggahus.se

Grannen byggt 4-5 meter hög altan med besvärande insyn, kommunen godkänner

1. Nissens
    Medlem · 2 582 inlägg

Nissens

Medlem
    Att ha rätt och att få rätt är inte samma sak.
    Tåget har gått, så du får tugga i dig det bara. Bjud över grannen på en fika och bygg upp er relation. Det vinner du på.

2. M
    Medlem · Västsverige · 135 inlägg

Michael_w

Medlem
    Enligt er kan man ju lika gärna avskaffa lagar och regler och bara acceptera vad som helst och vända andra kinden till. Jag har läst flera domar där beviljade bygglov har avslagits i efterhand, bland annat pga betydande olägenhet grundad i insyn. Trådens syfte var att få hjälp med ett överklagande, era inlägg bidrar inte till den saken utan gör bara tråden längre och mer svårläst.

Historien är inte vinklad utan såsom jag redogjort händelseförloppet är exakt hur det gått till, hur osannolikt det än tycks låta.

3. Nissens
    Medlem · 2 582 inlägg

Nissens

Medlem
    Du verkar ju helt besatt av detta, jag ger dig mitt uppriktiga bästa råd, för både din och grannens skull. Du är i din fulla rätt att strunta i mitt råd, men om du inte ser skillnaden på att ha rätt och att få rätt så är det bara att beklaga.

Att göra allt man kan för att bråka med sina grannar är märkligt, jag är glad att inte delar tomtgräns med dig. :)

Lycka till!

4. Krille-72
    Medlem · 1 901 inlägg
    Enligt ritning ska muren vara ca 1.4 i hörnan vid din tomt för att sedan avsluta runt 0,7 m om jag minns rätt. Altanen och räcket kan du inte göra något åt där.
    Finns bara 2 alternativ enligt mig. 1) Det finns ett grannemedgivande. 2) Detaljplanen tillåter detta vilket känns tveksamt.

5. M
    Medlem · Västsverige · 135 inlägg

Michael_w

Medlem
    Nej har inte gett grannmedgivande.

Kan du förklara lite kring varför det krävs ett grannmedgivande med muren mot min tomt? Det har varit många turer fram och tillbaka men läser man tråden tycker jag ni fastställt att det typ aldrig krävs ett grannmedgivande.... Är det för att du inte tror att det ryms inom detaljplanen?

6. P
    Medlem · Uppsala län · 292 inlägg

Patmark

Medlem
    Förvånansvärt många i tråden som drar slutsatsen att eftersom hen har fått bygglov så är det uppenbarligen rätt och riktigt. Förvånansvärt få som drar slutsatsen att bygglovet måste vara felaktigt utfärdat.

7. P
    Medlem · 1 952 inlägg

pmd

Medlem
    Så länge inte länsstyrelsen har upphävt byggnadslovet så får vi nog anse det som korrekt urtfärdat.
    Vi får se hur det går med TS överklagan.

• Laddar…
  8. P

Patmark

Medlem
    Så jobbar inte jag, men visst... Däremot är jag fundersam med tanke på de drygt 900 inläggen om överklagan kommer att nå kommunen i tid!

• Laddar…
  9. P

Patmark

Medlem
    Om det är en bygglovsbefriad byggnad eller altan (alltså inte trall direkt på mark eller nåt sånt som inte räknas som byggnad alls) så krävs grannes medgivande. Om det är nåt planstridigt så krävs grannehörande, vilket alltså är att grannarna måste få chans att yttra sig. Däremot betyder inte det, till skillnad från medgivandet, att du måste samtycka. Du kan säga nej men mamma kommunen säger ändå att jo, det här ska tillåtas. Om dina argument inte är bra nog, om du bara inte gillar det etc. Muren räknas nog inte som planstridig i sig, så där kan det vara i sin ordning. Men jag är som bekant skeptisk till att helheten inkl. altan skulle vara planenlig. Eftersom den är tom bör åtminstone ett grannehörande krävas. Och ett beslut enligt 9 kap. 31 §. Men vi vet också att många inte håller med mig.

Vid närmare eftertanke bör inte en planenlig mur heller vara möjlig att uppföra eftersom man sedan gammalt bedömt att det är ett planstridigt utgångsläge, och då kan inte några bygglov ges förutom för fasadändringar etc.

• Laddar…
  10. K
    Medlem · 5 inlägg

Kobra54

Medlem

11. E
    Medlem · 9 inlägg

ettan47

Medlem
    2 år att påbörja och 5 år att avsluta

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.