111 249 läst · 71 svar
111k läst
71 svar
Grannen bygger en massa skjul i tomtgränsen (Bilder)
Finns det inte större problem i livet ? Varför ens bo med grannar nära inpå om man skall hitta orsaker för att jäklas med dom. Prata med grannen istället. Klarar man inte av det och ändå vill bo i hus finns det hus med få grannar i ens närhet.
Jo jag vet. Äger en fastighet som har ett servitut på ett fiskeläge tillsammans med tjugo andra. Femton år höll markägaren på att försöka sabotera båtar, åverkan på fiskebodar mm. Polisärenden som lades ned. Till slut med hjälp av kameror åkte han dit. Nu är det lugnt då han fick betala skadestånd. Men har en känsla av att det inte är över än.M Myckling skrev:
Aj då. Då är det bara att vara beredd. För det sägs ju att hämnd är en rätt som serveras bäst kall.Silver78 skrev:
Jo jag vet. Äger en fastighet som har ett servitut på ett fiskeläge tillsammans med tjugo andra. Femton år höll markägaren på att försöka sabotera båtar, åverkan på fiskebodar mm. Polisärenden som lades ned. Till slut med hjälp av kameror åkte han dit. Nu är det lugnt då han fick betala skadestånd. Men har en känsla av att det inte är över än.
H HenrikP skrev:Visa bilaga 116361
Jag ska försöka hjälpa en bekant att reda ut en situation.
Staketet står i tomtgräns. Vedskjulet till vänster står mot staketet. Kojan till höger står ca 1.5 m från staketet.
Mina bekanta har inte tillfrågats om någon av dessa byggen. Kojan var kanske ok, men tillsammans blir det inte snyggt. Grannen har ju dessa byggen på sin baksida, som råkar vara mina bekantas framsida. Innan de pratar med grannen skulle de vilja veta vad som gäller.
Är det tillåtet att bygga såhär? Tacksam för input, och om någon till och med kan länka till myndighet eller liknande så är det full pott
Tack på förhand!
Vad har hänt nu efter alla dessa år? Pratade din bekant med grannen?
Medlem
· Västra götaland
· 9 inlägg
Men hans agerande sänker värdet på fastigheten, vem ska kompensera den värdeminskningen? Rimligen den som orsakat den-jämför med att grannens träd välter över ditt garage, han (via sitt försäkringsbolag) får ersätta. Folk behöver ha mer konsekvenstänk!hantverkare1 skrev:
Och tänk den dag du vill bygga nåt nära tomtgränsen och grannen säger nej (istället för att vara schysst som du). (Det behöver ju inte vara samma granne, det kan ju vara en ny ägare.)
Ska man göra eftergifter så bör man se till att få nåt i gengäld. Fast i vissa fall så kan ju det som grannen gör vara nåt som man faktiskt tycker är bra, i vårt fall ledde deras friggebod (1 m från tomtgränsen) till att de fick mindre insyn till vår tomt (och den är i en hörna av deras tomt, på vår sida staketet ligger vår trädgårdskompost, så den skymmer ingenting utan känns mer som en fortsättning på vår 2 m höga häck).
Ska man göra eftergifter så bör man se till att få nåt i gengäld. Fast i vissa fall så kan ju det som grannen gör vara nåt som man faktiskt tycker är bra, i vårt fall ledde deras friggebod (1 m från tomtgränsen) till att de fick mindre insyn till vår tomt (och den är i en hörna av deras tomt, på vår sida staketet ligger vår trädgårdskompost, så den skymmer ingenting utan känns mer som en fortsättning på vår 2 m höga häck).
Ingen, faktiskt.R Racernalle skrev:
Nej, det får försäkringsbolaget för det träffade huset göra.
Eh, nej, grundprincipen är den som orsakar en skada som får betala den. Om den personen har en försäkring så kan denne klara sig med självrisken, men annars blir det att slanta upp.
Sen att det möjligen är den drabbades försäkringsbolag som driver kravet mot den som orsakat skadan är en annan femma.
Sen att det möjligen är den drabbades försäkringsbolag som driver kravet mot den som orsakat skadan är en annan femma.
Normalt orsakar ingen fallande träd. Ja, om de inte försöker såga ner det, och fäller snett förstås.
https://lawline.se/answers/det-foll-ned-en-gren-och-skadade-min-bil-kan-jag-krava-skadestand
Lawline, men det bästa jag hittade lite snabbt.
https://lawline.se/answers/det-foll-ned-en-gren-och-skadade-min-bil-kan-jag-krava-skadestand
Lawline, men det bästa jag hittade lite snabbt.
För ett vedupplag kan man ju tänka sig att brandskyddsgränsen är relevant.Bart skrev:
Ingen av byggnaderna är bygglovspliktiga så länge det inte finns fler byggnader på tomten, typ friggebod eller det nyare attefallshuset som gör att antalet bygglovsfria byggnader överskrids. Eller rättare sagt att antalet bygglovsfria kvadratmeter överskrids.
Däremot ska bygglovfria byggnader alltid placeras minst 4,5 meter från tomtgräns om inte annat blivit överenskommet med berörd granne.
Sen hur mycker man ska hårddra det hela är upp till var och en. Jag skulle personligen inte ha några problem med placeringen om jag var din bekant. Det är ju fortfarande grannens tomt. Reglerna om 4,5 meter är ett gammalt brandskyddskrav som numera används som argument av många grannar för slippa ha grannens byggnader så nära sin tomtgräns.
Önskad länk
http://www.boverket.se/Bygga--forvalta/Bygglov-och-anmalan/Nar-du-inte-behover-bygglov1/