Byggahus.se

Granne vill ta ner våra träd

1. Nissens
    Medlem · 2 086 inlägg

Nissens

Medlem
    Alltså. Man behöver inte ha en anledning till att vägra någon att ta ned träd på min tomt. Det räcker att jag vill ha kvar dem. Vad skälet är behöver jag inte säga till någon om jag inte vill, om jag alltså ens har något skäl annat än att jag bara vill ha dem kvar.

Redigerat 20 jul 2020 15:37
  2. Totte_S
    Medlem · Kalmar · 1 279 inlägg

Totte_S

Medlem
    Nä du har helt rätt i det att man inte behöver ange skäl att vilja ha träd kvar. Det jag skriver är att om man har en tydlig anledning till att man vill ha dem kvar och informerar sin granne om det, så finns det en chans att grannen känner sig bemött och lyssnad på och accepterar att träden blir kvar.
    Jag uttrycker mig kanske onödigt krångligt, jag menar helt enkelt att genom god dialog kan man uppnå mycket gott i relation till andra.
    Om man framför budskapet att ”jag ska ha mina träd kvar och du ska skita i varför” så finns en viss risk att grannsämjan blir lidande helt i onödan.

3. Nissens
    Medlem · 2 086 inlägg

Nissens

Medlem
    Eller också kan man säga: jag vill ha mina träd kvar.
    Man behöver ju inte vara otrevlig. Och grannen får naturligtvis acceptera det. Även om hen inte får någon motivering....

4. L
    Medlem · 7 inlägg

Liisa Ahlberg

Medlem
    Man behöver fundera över vad träden gör för resten av trädgården och huset. För några år sen gjorde vi vår granne glad. Tog ner flera stora träd inför hans försäljning. Det ångrar vi idag....mycket varmare i köket...tvungen att köpa markis...kantarellerna borta...

Nya grannen är på oss som bara den...såga ner träd och ni får betalt. Vi har precis sålt huset och är nöjda. Vi har bett vår envise granne prata med nya husägaren. Men.....grannen har valt att borra hål i våra träd så nu förtvinar dom sakta. Så trist och tråkigt beteende.

• Laddar…
  5. K
    Renoveringsnovis · Stockholm · 92 inlägg

kmartinb

Renoveringsnovis
    Har ni anmält grannen för att han borrat hål i era träd? Eller tipsat köparna om hans tilltag?

• Laddar…
  6. L
    Medlem · 7 inlägg

Liisa Ahlberg

Medlem
    Vi har polisanmält och har en träff med köpare då vi visar och får prata om det som hänt. Grov skadegörelse är brottsrubriceringen. Vi har pratat med träd grannen som varken förnekar eller vidstår. Fått råd av polisen att sätta upp kamera. Så trist och obehagligt. Ett träd borrades och pluggades med gift inatt. Vi upptäckte det första igår och pratade tydligt och utan hot eller ilska. Imorse var det dags för det andra. Helt sinnessjukt.

7. R
    Medlem · 2 081 inlägg
    Om ni kan och det finns träd kvar han vill ha bort så hade jag personligen nog suttit på lur på dåren.

Nu vet jag inte hur en giftplugg funkar om man kan rädda träden med att försöka få ut skiten.

• Laddar…
  8. L
    Medlem · 7 inlägg

Liisa Ahlberg

Medlem
    Giftpluggen är ute och vi har spolat i borrhålen. Sårbalsam i borrhålen och kamera och uppsikt med hjälp av andra grannar.

9. H
    Medlem · Kronoberg · 1 482 inlägg

Harald Blåtumme

Medlem
    Hoppas din granne åker dit på detta så det svider riktigt ordentligt. På ett eller annat sätt.

Hade jag ertappat en granne med dylika tilltag så skulle det inte bli roligt kan jag säga.

• Laddar…
  10. galento
    Medlem · 1 306 inlägg
    Nä då skulle det nog bli någon som skulle få besöka sjukan iaf.

11. S
    Medlem · Vellinge · 897 inlägg

Shiraz

Medlem
    Jag byggde nytt och hade många träd på min tomt. Jag valde att ta bort en del då de skuggade men behöll några. Idag hade jag valt att behålla så många som möjligt. Det var dumt att ta bort 60år gamla träd. Om jag som du bara hade 4 träd på tomten skulle jag aldrig ta bort dem, de ger liv åt området och höjer värdet på huset!

12. galento
    Medlem · 1 306 inlägg
    Känns väldigt tveksamt om man skulle få nån hjälp
    med en polisanmälan för detta .Det gäller nog att
    få personen som håller på med detta att förstå att
    hen måste respektera andras egendom.

13. E
    Medlem · Skåne · 9 109 inlägg

etompau

Medlem
    Låter minst sagt "skruvat" att grannen går in på tomten och borrar in giftpluggar i andras träd.
    Är det större träd lär de överleva om nu pluggarna är utdragna. Lite bilder på detta hade ju varit intressant att se.

Att få hjälp av polis och sedan få någon åklagare intresserad lär bli svårt.

• Laddar…
  14. F
    Medlem · Västra götaland · 5 380 inlägg

fsn

Medlem
    Det är inte omöjligt att den kunskapen måste bankas in.... och då jävlar har man polisens uppmärksamhet.

• Laddar…
  15. L
    Medlem · 7 inlägg

Liisa Ahlberg

Medlem
    t: 3790950, member: 2511"]Känns väldigt tveksamt om man skulle få nån hjälp
    med en polisanmälan för detta .Det gäller nog att
    få personen som håller på med detta att förstå att
    hen måste respektera andras egendom.[/QUOTE]
    Vi hoppas att med den information vi har, tidigare samtal, läget på träden och vem som drar nytta osv att det går till åtal.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.