4 301 läst ·
17 svar
4k läst
17 svar
Granne vill stoppa tunga fordon på vår tillfartsväg
Sida 1 av 2
Tillfarten till vår fastighet går över grannens tomt enligt servitut. Vårt hus värms med bränslepellets och vi har enskilt avlopp, så vi får besök av bulktransport 3-4 ggr per år och slambil 1 gg per år. Grannen är trött på trafiken på vår tillfartsväg. Han hotar nu med att göra tillfartsvägen och en grindöppning smalare så att tunga fordon inte kan komma fram. Grannen kallar detta för att återställa vägens ursprungliga bredd. Det skulle betyda att vi blir utan värme i huset, och så kan vi ju inte ha det. I servitutsavtalet finns ingen bredd på vägen angiven, bara en sträckning på en karta, men slambilar och fordon med bränsle (pellets senaste 20 åren, före detta eldningsolja) har rullat på denna väg under långa tider. Vi vill lösa detta i god sämja, men undrar om grannen har rätt att "stoppa tung trafik på tillfartsväg" på detta sätt. Om inte, råkar någon känna till någon lag, bestämmelse eller dom vi kan åberopa? Vilken bredd har vi rätt till på vår tillfartsväg?
Det står så här i servitutsavtalet:Claes Sörmland skrev:
"Till förmån för <vår fastighet>
Belastar <grannens fastighet>
Upplåtelsens ändamål: Tillfartsväg till <vår fastighet>
Karta bifogas, se bilaga 1."
Det där är inte servitutet. Det är bara en text som säger att ett servitut finns.
Ja då är ändamålet att ge tillfart till er fastighet med det ändamål som fastigheten hade när servitutet upprättades (bostadsändamål antar jag). I detta ingår typiska transporter som hör till en fastighet med bostadsändamål, t ex transporter av bränsle och avfallshantering. Och som du konstaterar har ju detta skett under många år redan.A akoura skrev:
Det är olyckligt att servitutet inte tydligt beskriver villkoren för vägen. För egen del har jag på landet en skrivning i servitutet där det uttryckligen står "Rätt att anlägga, bibehålla och underhålla vägen x till fem meters bredd för utfart fram till huvudväg."
Tyvärr är nog den enda hållbara lösningen att begära en omförrättning av servitutet hos Lantmäteriet. Det kommer att ta tid och kosta pengar men därefter så har du det svart på vitt i fastighetsregistret. Lantmäteriet kommer att tvinga fram (läs besluta om) ett servitut till förmån för dina behöv.
Tyvärr är nog den enda hållbara lösningen att begära en omförrättning av servitutet hos Lantmäteriet. Det kommer att ta tid och kosta pengar men därefter så har du det svart på vitt i fastighetsregistret. Lantmäteriet kommer att tvinga fram (läs besluta om) ett servitut till förmån för dina behöv.
Jo, det är texten i servitutsavtalet. Underskrivet av dåvarande fastighetsägare och inskrivet hos Lantmäteriet. Kartan ligger som bilaga. Jag har ersatt de fastighetsbetckningarna med <vår fastighet> och <grannens fastighet>.D Daniel 109 skrev:
Okej, det lät väldigt torftigt.
Hur tydlig är kartan? Går det att se någon bredd där.
Jag håller med föregående svar.
Hur tydlig är kartan? Går det att se någon bredd där.
Jag håller med föregående svar.
Moderator
· Stockholm
· 56 241 inlägg
Jag tror att Claes har rätt. Grannen har íngen rätt att begränsa trafiken på vägen. OM han sätter upp hindrande stolpar så kan du begära handräckning av kronofogden för att ta bort stolparna. Och du kan kräva skadestånd för ev. "bomkörning" från någon transport.
Vad står det i fastighetsregistret? Är det ett avtalsservitut eller ett officialservitut? Det står på "Mina fastigheter" under "Rättigheter" på lm.se.A akoura skrev:
Hittade det intressanta exjobbet "Olovligt hinder på enskild väg". Om grannen skulle gå så långt att han hindrar våra bränsletransporter verkar jag kunna begära handräckning, eller i brådskade fall (tänker "slut på pellets och minusgrader") kunna hävda nöd och själv avlägsna hindren.
https://www.lantm.lth.se/fileadmin/...ning/Examensarbete/10_5199_Henrik_Franzen.pdf
https://www.lantm.lth.se/fileadmin/...ning/Examensarbete/10_5199_Henrik_Franzen.pdf
Är det ett inskrivet avtalsservitut? Det var en ganska ovanlig formulering för att vara ett officialservitut i varje fall, så jag kan förstå att Daniel 109 reagerade och trodde att du bara plockat texten från fastighetsregistret och inte själva servitutsupplåtelsen.A akoura skrev:
Hur som helst, hur gammalt är servitutet? Är det bildat den här sidan 1950-talet skulle jag våga sätta det mesta på att transport av brännolja eller pellets samt slamtömning medelst lastbil ingår i vad som anses rymmas inom servitutsändamål, d.v.s. utfart för en (vad jag antar) bostadsfastighet. Rör det sig om något äldre servitut än så är det en fråga som i vart fall kan diskuteras (för egen del anser jag att servitut som ger rätt till utfartsväg och som bildats innan 1920 i vart faller ligger i riskzonen för att inte nödvändigtvis omfatta även biltrafik). Ägaren till tjänande fastighet (d.vs. den fastighet du kör över) får inte vidta åtgärder som innebär att du inte kan utöva servitutet, i övrigt kan fastighetsägaren göra som denne känner. Det innebär att så länge slam- och pelletsbilarna kommer fram kan grannen minska vägens bredd, om slang- och pelletsbilarna inte längre kommer fram har grannen överskridit sin rätt och du får i värsta fall vända dig till kronofogden för att dessa ska kunna forcera grinden, bredda vägen eller vad som nu krävs för att du ska kunna utnyttja din rätt.
Kortfattat: Ja, grannen kan "återställa" vägens ursprungliga bredd, men bara under förutsättning att ditt servitut kan nyttjas för sitt ändamål, d.v.s. som utfart. Inom ändamålet utfart får tyngre transporter av det slag du beskriver anses rymmas, i vart fall så länge servitutet tillkommit under en tidsperiod där biltransporter var relativt vanliga. Om vägen är känslig eller liknande och därför behöver underhållas mer p.g.a tunga transporter bör ni bilda en gemensamhetsanläggning eller om möjligt ompröva servitutet (om det är ett officialservitut) eller ändra det (om det är ett avtalsservitut) så att tung trafik exkluderas eller att även härskande fastighet deltar i underhållet av vägen.
Redigerat:
Allt blir ju tolkningar men vi har ett liknande läge där det står vägändamål. Vid fråga till lantmäteriet så svarade de att de brukar utgå från ca 5 meter för att få plats med vägbana, diken osv så tipset blir att kolla med dem vad de gör för definition. Iom att det är ett officialservitut så är ju frågan om nyttjanderätten redan juridiskt avgjord