47 431 läst · 97 svar
47k läst
97 svar
Granne vill bygga komplementsbyggnad 1m från tomtgräns
En del tjatar fortfarande om gamla utgågna brandregler.. som för länge sen gav 4.5 M till grannen och som kan finnas kvar i en del detaljplaner fortfarande...
Dagens brandkrav och möjligheter att uppfylla brandkrav gör ju att det idag är enkelt att uppfylla brandkraven så det är helt enkelt inte en väg som kommer stoppa byggande nära tomtgräns.
Att försöka påpeka brandskyddskraven som ett försök att hindra / stoppa är sällan en framkomlig väg i praktiken då det dels inte i dagsläget står en byggnad i närheten på andra sidan tomtgräns.. och även om det gjorde det så kan man med att bygga högre brandklass helt utradera argumentet.
Som sagt tidigare så är det så att man som granne har rätt att yttra sig men man har inget veto utan det är kommunens bygglovsavdelning som tar beslutet med dom regler , detaljplaner osv som gäller på platsen..
och framför man orimliga eller trams så blir man bara överkörd iallafall.. det händer rätt ofta och är vardagsmat hos bygglovavdelningen att grannar ska "stoppa bygget" men det är inte ofta det finns sakliga argument som funkar
Argument som framförs som är av "jag vill inte" karaktär men med luddiga bitvis tramsiga "jag får skugga på min tomt", "det kan göra min tomt mindre privat" ökad insyn osv osv väger oftast inte tyngre än grannens rätt att bebygga sin tomt
Grannen kan plantera ett träd och klättra upp i det och ge samma insyn , skugga osv till sin granne
Man bygger och har byggt många radhus områden så att försöka greppa efter halmstrån med brandskydd är liksom inget som stoppar speciellt många byggen utan det dras en vända till i bygglovsavdelningens kvarnar om ens det och sen kör man oftast över viljan eller oviljan hos nån att få byggnad i närheten av tomtgräns
Vill man styra över vad som byggs på grann tomterna skulle man ha köpt dom också annars får man i dom flesta fall acceptera att grannens rätt att bebygga sin tomt sällan trumfas av upplevda problem av svårbevisad betydelse som skuggning ,insyn, privat , allmän ovilja till förändringar och fantasier om gamla brandskyddsregler
Dagens brandkrav och möjligheter att uppfylla brandkrav gör ju att det idag är enkelt att uppfylla brandkraven så det är helt enkelt inte en väg som kommer stoppa byggande nära tomtgräns.
Att försöka påpeka brandskyddskraven som ett försök att hindra / stoppa är sällan en framkomlig väg i praktiken då det dels inte i dagsläget står en byggnad i närheten på andra sidan tomtgräns.. och även om det gjorde det så kan man med att bygga högre brandklass helt utradera argumentet.
Som sagt tidigare så är det så att man som granne har rätt att yttra sig men man har inget veto utan det är kommunens bygglovsavdelning som tar beslutet med dom regler , detaljplaner osv som gäller på platsen..
och framför man orimliga eller trams så blir man bara överkörd iallafall.. det händer rätt ofta och är vardagsmat hos bygglovavdelningen att grannar ska "stoppa bygget" men det är inte ofta det finns sakliga argument som funkar
Argument som framförs som är av "jag vill inte" karaktär men med luddiga bitvis tramsiga "jag får skugga på min tomt", "det kan göra min tomt mindre privat" ökad insyn osv osv väger oftast inte tyngre än grannens rätt att bebygga sin tomt
Grannen kan plantera ett träd och klättra upp i det och ge samma insyn , skugga osv till sin granne
Man bygger och har byggt många radhus områden så att försöka greppa efter halmstrån med brandskydd är liksom inget som stoppar speciellt många byggen utan det dras en vända till i bygglovsavdelningens kvarnar om ens det och sen kör man oftast över viljan eller oviljan hos nån att få byggnad i närheten av tomtgräns
Vill man styra över vad som byggs på grann tomterna skulle man ha köpt dom också annars får man i dom flesta fall acceptera att grannens rätt att bebygga sin tomt sällan trumfas av upplevda problem av svårbevisad betydelse som skuggning ,insyn, privat , allmän ovilja till förändringar och fantasier om gamla brandskyddsregler
Moderator
· Stockholm
· 54 470 inlägg
Men i ditt fall låter det som du har en gällande detaljplan som föreskriver just 4,5m? Det är skillnad mot att sakna detaljplan helt.klaskarlsson skrev:
Fick precis avslag på den grunden: Kommunen kan bara medge undantag (sedan 2011) i "särskilda fall" (Tex placering av garage vid uppfart) - vilket det inte var i mitt fall, detta trots att jag hade grannens godkännande.
Så attefallare eller att försöka få till en detaljplansändring är vägarna framåt :/
Nja, det finns en detaljplan. Men snarare att i avsaknad av omnämnande om det i min detaljplan så baserar man då detta på PBL från 1959 (där 4,5 mär föreskrivet). Och den regeln för kommunen bara bevbilja avsteg från i "särskilda fall" efter 2011. Iaf enligt handläggaren, och jag har inte hittat ngt som motsäger det.H hempularen skrev:
I princip kan man väl säga att det är ett (indirekt) krav i detaljplanen då? Eftersom det var ett generellt krav när planen gjordes så skrevs det inte in i själva planen, utan man utgick ifrån att det gällde iallafall.klaskarlsson skrev:
Nja, det finns en detaljplan. Men snarare att i avsaknad av omnämnande om det i min detaljplan så baserar man då detta på PBL från 1959 (där 4,5 mär föreskrivet). Och den regeln för kommunen bara bevbilja avsteg från i "särskilda fall" efter 2011. Iaf enligt handläggaren, och jag har inte hittat ngt som motsäger det.
Medlem
· Sörmland och stan
· 28 504 inlägg
Jag tänker på att punkt 8 syftar till att även omkringliggande fastigheter ska kunna nyttja sin byggrätt, I detta fall TS. Bygger grannen 1 meter från gränsen blir det nog svårt att göra samma sak från andra hållet.T TypRätt skrev:Varför skulle det inte vara bidragande till en god helhetsverkan? Det beror ju helt på hur omgivningarna ser ut. Varför ska TS intressen av att inte få skugga på sin tomt väga högre än grannens rätt att använda sin tomt som hen vill? Ang punkt 8 så är ju en kantplacering den absolut bösta för att ge utrymme för framtida byggmöjligheter. Skulle garaget vara 4.5m från gränsen eller mer blir det ju i princip omöjligt att använda den ytan mellan garaget och gränsen för någon byggnad och om huset är nära på andra sidan då finns det inte heller plats där. Nu med garaget så nära gränsen som möjligt finns det ju maximal möjlighet att använda övrig yta så om något är ju det ett argument för placeringen.
Sedan kan det givetvis finnas förhållanden på platsen, ex vis en stor stenhäll i dagen eller ett stup som gör att man måste placera sig närmare gräns. Dock bör man nog ha 2 meter så att man kan serva sitt hus även om man kommit överens om att anlägga en häck längs tomtgräns.
W Wae skrev:
Nuförtiden är det mer regel än undantag att angränsande tomter bygger sina garage bredvid varanda med 1m till tomtgräns från vardera garage. Så jag kan inte se att det skulle hindra en ev komplementbyggnad i framtiden på TS sida av tomten?E elbasen skrev:Jag tänker på att punkt 8 syftar till att även omkringliggande fastigheter ska kunna nyttja sin byggrätt, I detta fall TS. Bygger grannen 1 meter från gränsen blir det nog svårt att göra samma sak från andra hållet.
Sedan kan det givetvis finnas förhållanden på platsen, ex vis en stor stenhäll i dagen eller ett stup som gör att man måste placera sig närmare gräns. Dock bör man nog ha 2 meter så att man kan serva sitt hus även om man kommit överens om att anlägga en häck längs tomtgräns.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Grannen vill bygga pool över våra VA-ledningar
Grund & Markarbeten -
Hur ska man tänka här? Grannen vill bygga ett attefallshus 60cm från vår fasad
Bygglov -
Granne vill bygga nära tomtgräns
Bygglov -
Granne vill bygga ihop sitt kedjehus med mitt, vad gäller?
Bygglov -
Granne vill bygga friggebod nära gräns, påverkar detta mitt framtida bygglov?
Bygglov