Utsättaren Utsättaren skrev:
Hur är gränsernas kvalitet? Utanför detaljplanerat område är osäkerheten större. Lantmäteriet har en tjänst som kommunen ska ha tillgång till. Röda gränser kan fela upp till 4,5 meter i endera riktning. Då måste bygglovshandläggaren ta hänsyn till det och begära att det byggs med marginal mot gränsen.

Går gränserna att hitta så de kan mätas in kan kommunen göra det och skicka uppdateringar till Lmv. Alternativt får den som vill ha gränsen fastställd be Lmv om en bestämning. Det kommer isf att debiteras även dig utifrån hur stor nytta du får.
Tomterna är relativt nyligen avstyckade, tror det var runt 2021. Alla tomthörn är väl utmarkerade med rör förutom mitt sydvästra tomthörn, det röret har jag aldrig kunnat lokalisera trots flera försök och uppgift från Lantmäteriets hemsida om att den ska finnas.

Utan att läst igenom tråden helt kan jag bara ge min erfarenhet av liknande.

Min granne ville bygga garage med långsida 1 meter från gräns. Vi pratade lita om deras planer och jag bad om att inte ha något fönster mot vårt håll vilket det inte blev heller. Jag var lite orolig för skuggningen och det blir ju lite skugga speciellt på våren (dock ligger vår tomt högre än deras). I övrigt tycker jag deras garage fungerar som som ett bra insynsskydd för vår tomt.

Slutsats: i vårt fall blev det bra men jag är glad att inte garaget är högre. För övrigt har vi väldigt bra grannar där kan man resonera på ett bra sätt och man tar hänsyn till varandra. Det löser det mesta.

• Gilla
ninnit och 1 till
  • Laddar…
Det är inte fritt fram att bebygga sin tomt som vissa skriver. Har man grannar har man även skyldigheter mot dessa.

I Plan och Bygglagens 2:a kapitel som har rubriken Enskilda och allmänna intressen står under paragraf 6;

6 § Vid planläggning, i ärenden om bygglov och vid åtgärder avseende byggnader som inte kräver lov enligt denna lag ska bebyggelse och byggnadsverk utformas och placeras på den avsedda marken på ett sätt som är lämpligt med hänsyn till
1. stads- och landskapsbilden, natur- och kulturvärdena på platsen och intresset av en god helhetsverkan,
2. skydd mot uppkomst och spridning av brand och mot trafikolyckor och andra olyckshändelser,
3. åtgärder för att skydda befolkningen mot och begränsa verkningarna av stridshandlingar,
4. behovet av hushållning med energi och vatten och av goda klimat- och hygienförhållanden,
5. möjligheterna att hantera avfall,
6. trafikförsörjning och behovet av en god trafikmiljö,
7. möjligheter för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga att använda området, och
8. behovet av framtida förändringar och kompletteringar.

Att på en tomt omfattande 1200m2 placera byggnader 1 meter från tomtgräns bryter mot både punkt 1 och 8.
Ofta har måttet 4,5 meter använts som ett riktmått och ett maxmått utanför detaljplan på hur långt grannarna kan ha rätt att förvänta sig att granntomten inte bebyggs.

I ett tätbebyggt område kan det gå att acceptera bebyggelse närmare gräns (se punkt 1). I vissa detaljplaner regleras detta och det kan vara allt från 0 till 4,5 meter. Normalt taksprång räknas inte in.
Praktiskt kan ju vara att ha minst 2 meter så att underhåll kan ske utan att använda grannens mark.

I det aktuella ärendet är som sagt 1 meter orimligt nära och kommunen bör inte lägga ansvaret att säga nej i grannens knä.

Både den redan bebyggda tomten och den som ska bebyggas har rättigheter men även skyldigheter. Detta ska hanteras av kommunen som myndighet.

• Gilla
Lapp3n
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Varför ska Byggahus alltid föreslå att offret för åtgärden ska vara medgörlig och anpassa sig? Varenda tråd om grannar som inte tar hänsyn har dessa inlägg om att man måste ta hänsyn till grannen som inte tar hänsyn. 🤔
Suicidal empathy. Folk är idioter.

N ninnit skrev:
Hej!
Blivande granne har lämnat in bygglovsansökan där två komplementsbyggnader ska byggas 1 meter från våran södra tomtgräns. Garage med förråd kommer ha fönster mot vår tomt och ha en höjd på 3-3,77m 6,5x11m. Den andra byggnaden ser ut av ha två täckta väggar mot vår tomt och i övrigt glasväggar, således troligen någon slags byggnad för samvaro som kommer vara 3 m hög och mäta 4,0x7,5m.

Jag har lämnat skriftligt yttrande där jag motsätter mig denna byggnation med motivering förlorad utsikt (även om jag inte tror att man kommer ta hänsyn till det), minskad tillgång till ljus då den kommer skugga en ansenligt del av min trädgård, ökad insyn och minskad integritet, samt påpekat att det finns möjlighet till alternativ placering mot annan tomtgräns som inte gränsar mot någon privat tomt. Jag har tidigare trott att regeln är att man ej får bygga närmare än 4,5 m till tomtgräns om inte specificerat i detaljplan, eller om grannen gett sitt medgivande.

Jag har nu pratat med handläggare på kommunens bygglovsavdelning och enligt henne är denna regel förlegad och främst tidigare avsedd för att minska risk för spridning av brand. Att den nu främst gäller för huvudbyggnaden, att det är vanligt att komplementsbyggnad läggs nära tomtgräns, och att komplementbyggnad kan läggas 1 m från tomtgräns oavsett om jag som granne ställer mig positiv till detta, om man på bygglovsavdelningen inte ser några särskilda hinder till det. Vidare menade hon på att 4,5 m regeln numer enbart blir aktuell om man vill bygga bygglovsbefriat så som Attefalls hus.

Stämmer verkligen det? Jag har inte hittat någon tydlig sådan information på nätet. Är det någon som har en aning om hur vanligt det är att bygglov som denna godkänns trots att granne är emot det?
Regler eller ej, men vad är det för fel på folk numera som inte tar den minsta hänsyn. Det är som om dom njuter av att visa att dom får göra som dom vill. Det speglar samhället i övrigt.

• Gilla
Robomow och 1 till
  • Laddar…
W Wae skrev:
Regler eller ej, men vad är det för fel på folk numera som inte tar den minsta hänsyn. Det är som om dom njuter av att visa att dom får göra som dom vill. Det speglar samhället i övrigt.
Så du tycker det är rimligt att den som köper tomten högst upp av fyra skall styra vad de tre tomterna nedan får bygga på sina tomter för att inte bli av med sin begränsade sjöutsikt. Det är väl snarare rimligt att anta att utsikten med tiden kommer bli begränsad eftersom man inte köpte tomten närmast havet.

• Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Maalox Maalox skrev:
Som nämnts ovan så härstammar de berömda 4.5 metrarna från ett gammalt brandsäkerhetstänk. 4.5m från respektive tomtgräns =9m vilket ansågs brandsäkert. Idag hanteras det som sagts ovan byggnadsteknisk. Bygger du med IE60 (stå emot brand i 60min tror jag) så kan du i teorin bygga vid tomtgräns.

Om jag förstått det rätt så appliceras ofta dessa 4.5m (39 paragrafen, byggnadsstadgan) i områden där aktuell detaljplan saknar bestämmelse för minsta avstånd till fastighetsgräns.
Mot bakgrund av att det är ett gammalt brandsäkerhetskrav som nu börjar frångås till förmån för brandklassade byggnader är det ju fan så märkligt att Mark o miljööverdomstolen lär ha förbjudit kommuner att lämna grannemedgivande för bebyggelse inom 4,5 m från kommunal parkmark (eller är det all kommunal mark?)

E elbasen skrev:
Det är inte fritt fram att bebygga sin tomt som vissa skriver. Har man grannar har man även skyldigheter mot dessa.

I Plan och Bygglagens 2:a kapitel som har rubriken Enskilda och allmänna intressen står under paragraf 6;

6 § Vid planläggning, i ärenden om bygglov och vid åtgärder avseende byggnader som inte kräver lov enligt denna lag ska bebyggelse och byggnadsverk utformas och placeras på den avsedda marken på ett sätt som är lämpligt med hänsyn till
1. stads- och landskapsbilden, natur- och kulturvärdena på platsen och intresset av en god helhetsverkan,
2. skydd mot uppkomst och spridning av brand och mot trafikolyckor och andra olyckshändelser,
3. åtgärder för att skydda befolkningen mot och begränsa verkningarna av stridshandlingar,
4. behovet av hushållning med energi och vatten och av goda klimat- och hygienförhållanden,
5. möjligheterna att hantera avfall,
6. trafikförsörjning och behovet av en god trafikmiljö,
7. möjligheter för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga att använda området, och
8. behovet av framtida förändringar och kompletteringar.

Att på en tomt omfattande 1200m2 placera byggnader 1 meter från tomtgräns bryter mot både punkt 1 och 8.
Ofta har måttet 4,5 meter använts som ett riktmått och ett maxmått utanför detaljplan på hur långt grannarna kan ha rätt att förvänta sig att granntomten inte bebyggs.

I ett tätbebyggt område kan det gå att acceptera bebyggelse närmare gräns (se punkt 1). I vissa detaljplaner regleras detta och det kan vara allt från 0 till 4,5 meter. Normalt taksprång räknas inte in.
Praktiskt kan ju vara att ha minst 2 meter så att underhåll kan ske utan att använda grannens mark.

I det aktuella ärendet är som sagt 1 meter orimligt nära och kommunen bör inte lägga ansvaret att säga nej i grannens knä.

Både den redan bebyggda tomten och den som ska bebyggas har rättigheter men även skyldigheter. Detta ska hanteras av kommunen som myndighet.
På vilket sätt bryter det mot punkt 1 och 8?
Placering nära gräns har ju inget met varken kulturvärden eller helhetsverkan att göra i detta fall, undantaget skulle ju vara om alla hus byggts med garage i bottenplan eller att samtliga hus har sammanbyggda garage. Då skulle ju en annan placering bryta mot normen.
Ser heller inte hur behov av framtida förändringar eller kompletteringar skulle hindras av 1m nära gräns. Behöver man bygga ut får man väl göra det in mot tomten, men tror knappast det är det som avses med regeln då det är relativt vanligt att garage byggs nära varandra eller helt ihop. Det kan i alla fall inte vara ett brått mot reglerna som ställs här givet hur många garage som byggts i tomtgräns.

Det är ju heller inte på något vis upp till TS att säga "Nej" till detta, kommunen tar det beslutet och TS ges möjligheten att lämna åsikter, men det är just bara det, åsikter. Kommunen gör i slutändan sin bedömning om hur vida detta följer detaljplanen eller inte. Om det gör det är de skyldiga att ge bygglov även om TS önskar något annat. Sedan har du ju rätt i att om TS granne vill smälla upp ett garage helt i rosa betong mitt i idyllen av söta små röda trähus lär smakrådet säga att det inte passar in men det är lite en annan sak.

Det enda jag tror TS kan direkt ha nytta av i detta fall är punkt 2 där man kan hävda att man själv negativt kan komma att påverkas av placeringen, om kommunen anser att man då kommer för nära dvs, att man framhäver att om placeringen ska godkännas ska det vilkoras med att TS granne bygger med brandsäkra material samt tar bort fönster mot TS håll så att TS byggmöjligheter i framtiden inte negativt påverkas av grannens garage.

• Gilla
Michael Elinder och 2 till
  • Laddar…
N ninnit skrev:
Tomterna är relativt nyligen avstyckade, tror det var runt 2021. Alla tomthörn är väl utmarkerade med rör förutom mitt sydvästra tomthörn, det röret har jag aldrig kunnat lokalisera trots flera försök och uppgift från Lantmäteriets hemsida om att den ska finnas.
Då är gränserna fastställda med hög noggrannhet dvs 2,5cm.

• Gilla
ninnit
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
På vilket sätt bryter det mot punkt 1 och 8?
Placering nära gräns har ju inget met varken kulturvärden eller helhetsverkan att göra i detta fall, undantaget skulle ju vara om alla hus byggts med garage i bottenplan eller att samtliga hus har sammanbyggda garage. Då skulle ju en annan placering bryta mot normen.
Ser heller inte hur behov av framtida förändringar eller kompletteringar skulle hindras av 1m nära gräns. Behöver man bygga ut får man väl göra det in mot tomten, men tror knappast det är det som avses med regeln då det är relativt vanligt att garage byggs nära varandra eller helt ihop. Det kan i alla fall inte vara ett brått mot reglerna som ställs här givet hur många garage som byggts i tomtgräns.

Det är ju heller inte på något vis upp till TS att säga "Nej" till detta, kommunen tar det beslutet och TS ges möjligheten att lämna åsikter, men det är just bara det, åsikter. Kommunen gör i slutändan sin bedömning om hur vida detta följer detaljplanen eller inte. Om det gör det är de skyldiga att ge bygglov även om TS önskar något annat. Sedan har du ju rätt i att om TS granne vill smälla upp ett garage helt i rosa betong mitt i idyllen av söta små röda trähus lär smakrådet säga att det inte passar in men det är lite en annan sak.

Det enda jag tror TS kan direkt ha nytta av i detta fall är punkt 2 där man kan hävda att man själv negativt kan komma att påverkas av placeringen, om kommunen anser att man då kommer för nära dvs, att man framhäver att om placeringen ska godkännas ska det vilkoras med att TS granne bygger med brandsäkra material samt tar bort fönster mot TS håll så att TS byggmöjligheter i framtiden inte negativt påverkas av grannens garage.
Nu har vi inte sett platsen och bygglovsansökan och vi vet inte om det finns en detaljplan. Men om tomterna är 1200m2 och det är glesbygd så är det knappast bidragande till en god helhetsverkan att placera byggnaderna så nära gränsen som 1 meter. Punkt 8 handlar ju också om TS framtida möjligheter att bebygga sin tomt.

Det är kommunen som beslutar om bygglov men om TS tycker att bygglovet givits på felaktigt sätt så kan hen givetvis överklaga. Men helst ska ju rätt beslut fattas från början och finns det en detaljplan då det mycket riktigt ska meddelas bygglov om ansökan inte bryter mot planens bestämmelser.

N ninnit skrev:
Hej, vill bara tacka för alla svar, tror jag har blivit lite klokare kring aktuella regler och vad jag har att förhålla mig till.
Du kan undersöka om brandreglerna uppfylls gällande fönsterrutorna som ska vätta mot din fastighet.

Utöver det kan du ta ett konstruktivt samtal med grannen - t ex om han flyttar byggnationen några meter åt ett eller annat håll så får du behålla lite havsutsikt.

• Gilla
ninnit
  • Laddar…
A Annaonym skrev:
Du kan undersöka om brandreglerna uppfylls gällande fönsterrutorna som ska vätta mot din fastighet.
Det brukar först framgå efter att bygglovet har getts. Det är en teknisk fråga vilka exakta fönsterfabrikat som väljs som avhandlas senare inför startbeskedet. Och där är TS inte inblandad. Kommunen säkerställer att brandsäkerheten uppfylls.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
E elbasen skrev:
Nu har vi inte sett platsen och bygglovsansökan och vi vet inte om det finns en detaljplan. Men om tomterna är 1200m2 och det är glesbygd så är det knappast bidragande till en god helhetsverkan att placera byggnaderna så nära gränsen som 1 meter.
Med så små tomter är det mer regel än undantag att t ex garage/carport läggs mot grannens tomt. Så har nästan alla byggt de senaste åren i mitt grannskap med den storleken på tomt. Eftersom man oftast bygger enplanshus så äter de upp det mesta av tomtens yta och då trycks naturligt garage/carport ut mot fastighetsgränsen och fungerar som en avskiljare mot grannens insyn.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Eftersom 9 kap. 30 § PBL reglerar planenlighet så måste det betyda att i ert fall finns en detaljplan som inte tillåter byggnation närmare än 4,5 m från gränsen. T ex en gammal stadsplan eller byggnadsplan som inte har planbestämmelser som reglerar avstånd för byggnad till gräns, då kickar 39 § gamla byggnadsstadgan in som ger just att 4,5 m till gräns är minimum.

Byggnadsnämnden kan alltså inte skönsmässigt neka bygglov för att man ansöker om att bygga närmare än 4,5 m från gränsen med stöd i 9 kap. 30 § PBL. Oavsett vad byggnadsnämnden tycker.
Fick precis avslag på den grunden: Kommunen kan bara medge undantag (sedan 2011) i "särskilda fall" (Tex placering av garage vid uppfart) - vilket det inte var i mitt fall, detta trots att jag hade grannens godkännande.

Så attefallare eller att försöka få till en detaljplansändring är vägarna framåt :/

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
E elbasen skrev:
Men om tomterna är 1200m2 och det är glesbygd så är det knappast bidragande till en god helhetsverkan att placera byggnaderna så nära gränsen som 1 meter. Punkt 8 handlar ju också om TS framtida möjligheter att bebygga sin tomt.
Varför skulle det inte vara bidragande till en god helhetsverkan? Det beror ju helt på hur omgivningarna ser ut. Varför ska TS intressen av att inte få skugga på sin tomt väga högre än grannens rätt att använda sin tomt som hen vill? Ang punkt 8 så är ju en kantplacering den absolut bösta för att ge utrymme för framtida byggmöjligheter. Skulle garaget vara 4.5m från gränsen eller mer blir det ju i princip omöjligt att använda den ytan mellan garaget och gränsen för någon byggnad och om huset är nära på andra sidan då finns det inte heller plats där. Nu med garaget så nära gränsen som möjligt finns det ju maximal möjlighet att använda övrig yta så om något är ju det ett argument för placeringen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.